Kuiper of fulcrum?
Al een tijd ben ik van plan om een nieuwe wielset aan te schaffen. Na heel veel gelezen te hebben op het forum over de verschillende wielen, twijfel ik nog tussen 2 soorten. Ik weet dat ze qua eigenschappen niet direct op elkaar lijken, en daar zit dus ook mijn twijfel.
Ik twijfel tussen de Fulcrum Racing 1 of de Kuiper ACC50 (of FCC50).
Persoonlijk ligt mijn voorkeur qua looks bij de kuiper. Ik vind hoge velgen er mooi uitzien, zeker denk ik onder mijn kuota kebel. Ik ben wel realistisch genoeg om te zeggen dat aero voordeel van carbon wielen voor mij redelijk verwaarloosbaar zal zijn. Bij deze wielen twijfel ik ook of het geschikt is om bijvoorbeeld in Zuid-Limburg / Ardennen te gebruiken. Vermoedelijk zal ik het ook wel eens in het gebergte gebruiken tijdens de vakantie, maar daar ligt niet mijn focus. Limburg ben ik wel geregeld te vinden.
De Fulcrum Racing 1 lijken mij behoorlijk allround voor alle omstandigheden. En de duurzaamheid van deze wielen is volgens mij ook erg hoog. Qua looks vind ik ze er net iets minder uitzien in vergelijking met de Kuipers.
Over beide wielsets lees ik dat de gebruikers erg tevreden zijn.
Ik hoop dat iemand mij nog van wat laatste adviezen, tips, inzichten kan voorzien over wat voor ervaringen jullie hebben.
Alvast bedankt.
Ik twijfel tussen de Fulcrum Racing 1 of de Kuiper ACC50 (of FCC50).
Persoonlijk ligt mijn voorkeur qua looks bij de kuiper. Ik vind hoge velgen er mooi uitzien, zeker denk ik onder mijn kuota kebel. Ik ben wel realistisch genoeg om te zeggen dat aero voordeel van carbon wielen voor mij redelijk verwaarloosbaar zal zijn. Bij deze wielen twijfel ik ook of het geschikt is om bijvoorbeeld in Zuid-Limburg / Ardennen te gebruiken. Vermoedelijk zal ik het ook wel eens in het gebergte gebruiken tijdens de vakantie, maar daar ligt niet mijn focus. Limburg ben ik wel geregeld te vinden.
De Fulcrum Racing 1 lijken mij behoorlijk allround voor alle omstandigheden. En de duurzaamheid van deze wielen is volgens mij ook erg hoog. Qua looks vind ik ze er net iets minder uitzien in vergelijking met de Kuipers.
Over beide wielsets lees ik dat de gebruikers erg tevreden zijn.
Ik hoop dat iemand mij nog van wat laatste adviezen, tips, inzichten kan voorzien over wat voor ervaringen jullie hebben.
Alvast bedankt.
Wanneer genoeg te weinig is, is niets genoeg
Aan een van deze sets zal je zeker geen miskoop doen.
De racing 1 zal je een voordeel geven wat betreft het gewicht, zeker op de hoge velgen met de alu remrand.
Daarnaast moet je met hoge velgen ook rekening houden met de zijwind gevoeligheid. Nu wil er hier in nederland nog al eens een windje staan, zeker aan de kust en in de polder waait hij altijd. En het aero voordeel zal jou als toerfietser zeker niks brengen.
Nu doet een set hoge velgen inderdaad wat betreft de looks veel goed. Maar ik denk toch zeker omdat je ook wil gaan klimmen de racing 1 beter zullen zijn. Zoals je zelf al aangeef zijn de racing 1 allround en ook nog een lekker licht, scheelt weer berg/heuvel op. Het is een degelijke wielset waar je een hoop plezier van zult hebben.
De racing 1 zal je een voordeel geven wat betreft het gewicht, zeker op de hoge velgen met de alu remrand.
Daarnaast moet je met hoge velgen ook rekening houden met de zijwind gevoeligheid. Nu wil er hier in nederland nog al eens een windje staan, zeker aan de kust en in de polder waait hij altijd. En het aero voordeel zal jou als toerfietser zeker niks brengen.
Nu doet een set hoge velgen inderdaad wat betreft de looks veel goed. Maar ik denk toch zeker omdat je ook wil gaan klimmen de racing 1 beter zullen zijn. Zoals je zelf al aangeef zijn de racing 1 allround en ook nog een lekker licht, scheelt weer berg/heuvel op. Het is een degelijke wielset waar je een hoop plezier van zult hebben.
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..
.......\\<,
....( )/ ( )..
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb zowel de racing 1 alsook de cosmic carbone slr. De mavics puur voor de looks, ze zijn veel stugger dan de racing 1. Dit is meer een allround set waar je op termijn meer plezier van zult hebben wanneer je op slechte wegen of in de heuvels of bergen rijdt. Op slechte wegen geven de mavics fikse klappen door, terwijl de fulcrums lekker smooth dit soort wegen verteerd.
Kwalitatief zijn de fulcrums onovertroffen, net als de Eurussen van campagnolo, op velerlei gebied inzetbaar. Ook zijn de mavics veel windgevoeliger, elke keer wanneer er een vrachtwagen passeert krijg je een zwieper. Qua looks echter kunnende fulcrums er niet aan tippen.
Succes met je keuze.
Kwalitatief zijn de fulcrums onovertroffen, net als de Eurussen van campagnolo, op velerlei gebied inzetbaar. Ook zijn de mavics veel windgevoeliger, elke keer wanneer er een vrachtwagen passeert krijg je een zwieper. Qua looks echter kunnende fulcrums er niet aan tippen.
Succes met je keuze.
Soort gelijk dilema hier.
Aan de ene kant oog wil ook wat. Aan de andere kant wat zijn de voordelen/nadelen van beide wielsets.
Misschien kunnen we hier eens een opsomming van maken? Ik bedoel hoge wielen hoeven niet veel zwaarder te zijn dan de fulcrums R1. Wat is dan nog het echte voordeel van de fulcrums ten opzichte van de Kuiper wielen.
Voordelen: Nadelen:
K Is mooier om te zien Zijn meer zijwind gevoelig.
K Aero voordeel bij hogere snelheid. Rijd de gemiddelde toerfietser vaak 40+?
K Zeer stijf. Door de stijfheid weinig comfort.
F Ook mooi. Maar minder mooi dan een hoge set.
F Alround wielset ook voor klimmen. Is klimmen met een hoge set echt zwaarder?
F Meer comfort. Betekend dit ook minder stijf?
F Laag gewicht. Bij 82+kg rijder vaak controleren aanbevolen.
Kortom voor mij een heel moeilijke keuze en anderen dus blijkbaar ook.
Aan de ene kant oog wil ook wat. Aan de andere kant wat zijn de voordelen/nadelen van beide wielsets.
Misschien kunnen we hier eens een opsomming van maken? Ik bedoel hoge wielen hoeven niet veel zwaarder te zijn dan de fulcrums R1. Wat is dan nog het echte voordeel van de fulcrums ten opzichte van de Kuiper wielen.
Voordelen: Nadelen:
K Is mooier om te zien Zijn meer zijwind gevoelig.
K Aero voordeel bij hogere snelheid. Rijd de gemiddelde toerfietser vaak 40+?
K Zeer stijf. Door de stijfheid weinig comfort.
F Ook mooi. Maar minder mooi dan een hoge set.
F Alround wielset ook voor klimmen. Is klimmen met een hoge set echt zwaarder?
F Meer comfort. Betekend dit ook minder stijf?
F Laag gewicht. Bij 82+kg rijder vaak controleren aanbevolen.
Kortom voor mij een heel moeilijke keuze en anderen dus blijkbaar ook.
Ik heb zowel de Fulcrum Racing 3 als de Kuiper FCC50 wielen. De Fulcrums zijn haast onverwoestbaar sterk en stijf, maar zijn wel behoorlijk hard. Je voelt dus elke klap van het wegdek. Ideaal setje voor critriums, slechte wegen, eigenlijk voor alles. (De Racing 1 is bijna hetzelfde, alleen lichter.)
De Kuipers zijn heel erg mooi en lopen heel erg licht. De naven lopen namelijk als een juweeltje. Ze maken een mooi geluid bij het aanzetten en ze geven je dus wel wat meer moraal dan lage velgen. Ze zijn wel iets minder stijf dan de Fulcrums, maar ik vind ze lekkerder rijden omdat ze minder hard zijn en dus comfortabeler. (Maar; de Kuipers koop je vooral voor het mooie. Als ik nadat ik heb gereden met de Kuipers mijn Fulcrums er weer inzet, lijkt het net of er iets mist, het ziet er dan leger uit oid.
)
Kies één van de 2. Je maakt iig sowiezo geen foute keuze, wat je ook kiest.
De Kuipers zijn heel erg mooi en lopen heel erg licht. De naven lopen namelijk als een juweeltje. Ze maken een mooi geluid bij het aanzetten en ze geven je dus wel wat meer moraal dan lage velgen. Ze zijn wel iets minder stijf dan de Fulcrums, maar ik vind ze lekkerder rijden omdat ze minder hard zijn en dus comfortabeler. (Maar; de Kuipers koop je vooral voor het mooie. Als ik nadat ik heb gereden met de Kuipers mijn Fulcrums er weer inzet, lijkt het net of er iets mist, het ziet er dan leger uit oid.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Kies één van de 2. Je maakt iig sowiezo geen foute keuze, wat je ook kiest.
IK heb Fulcrum Racing 7 (toegegeven andere categorie) en de Kuipers. En ja, die kies je voor het mooi. Argumenten dat je het earovoordeel als toerrijder niet hebt gelden natuurlijk ook voor de voordelen van de Fulcrums. Je moet kopen wat je het mooiste vind.
Ik zou de Kuipers niet rijden op een windere dag in het hooggebergte of over kasseien, maar goed, een slecht weer setje naast willekeurig welke wielen is handig.
Ik zou de Kuipers niet rijden op een windere dag in het hooggebergte of over kasseien, maar goed, een slecht weer setje naast willekeurig welke wielen is handig.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Als het je enige set is kun je beter de fulcrums nemen. Afgezien van de looks (smaak) schat ik de Fulcrums overall een klasse (of twee) hoger in dan de Kuipers maar sommige mensen zijn bereid behoorlijke compromissen te maken om toch maar hoge velgen te kunnen rijden.
Zie de problemen niet voor het klimmen met de Kuipers, rijd zelf dit zelfs de Marmotte met de FCC50 en heb de Ronde van Vlaanderen ook met dit setje gereden. Druk wat verlaagd naar 6,5 bar en ging prima. Juist in Limburg en de Ardennen gaan de fulcrum het verschil niet maken, zolang zijn de klimmen niet. Zeker in Limburg niet, wat is nu anderhalve kilometer klimmen, bijna iedereen is binnen 5 minuten boven.
De wielen zien er gewoon heel goed uit en mooi fietsen is ook belangrijk
De wielen zien er gewoon heel goed uit en mooi fietsen is ook belangrijk
Sharkman 1 schreef:Als het je enige set is kun je beter de fulcrums nemen. Afgezien van de looks (smaak) schat ik de Fulcrums overall een klasse (of twee) hoger in dan de Kuipers maar sommige mensen zijn bereid behoorlijke compromissen te maken om toch maar hoge velgen te kunnen rijden.
Helemaal mee eens, valt me steeds meer op dat mensen voor de looks van 50mm carbon gaan dan voor kwalitatief goede wielen.
Sharkman 1 schreef:Als het je enige set is kun je beter de fulcrums nemen. Afgezien van de looks (smaak) schat ik de Fulcrums overall een klasse (of twee) hoger in dan de Kuipers maar sommige mensen zijn bereid behoorlijke compromissen te maken om toch maar hoge velgen te kunnen rijden.
De Kuipers zijn anders echt wel van goede kwaliteit. Ik vind ze echt niet onder doen voor mijn Fulcrum Racing 3. Compromissen zijn dus absoluut niet nodig.
Wel ben ik van mening dat als het de enige wielset in bezit is, dat je dan beter een allround setje wielen kan nemen, dus de Fulcrums.