Harder trappen met iemand in je wiel?
Ik vraag me af of je harder moet trappen als er iemand in je wiel hangt. Weet iemand of dit al eens is onderzocht? Ik kan een janboerenfluitjes redenering voor beide kanten opzetten, mijn intuitie zegt dat het waarschijnlijk ja is maar dat het verwaarloosbaar is tov de andere wrijvingscomponenten die je probeert te overwinnen. Is dit al eens onderzocht en gemeten?
Is onderzocht, iemand in jouw wiel is gunstig voor jou. Deze persoon vult als het ware jouw zog, waardoor voor jou het druk verschil voor met achter je kleiner is en je dus minder weerstand ondervindt. Persoonlijk vind ik dat goed merkbaar. Schijnt dan ook iets van 10% te schelen!
Groet, Mathijs
Groet, Mathijs
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Hmmm, goed om te weten maar dat is niet het gewenste antwoord voor de discussies in huize Woefdram nadat mevr Woefdram wel mee wilde in een 200km rondje onder het motto dan-blijf-ik-wel-in-je wiel. Heb haar dus de hele dag niet gezien behalve bij de koffie en de veerpontjes en ik maar volhouden dat ik harder moest trappen. Anyways, thanks.
Volgens mij is dat meer trappen spiegologisch.
Omdat je minder drag hebt ga je dus zelf iets harder en dan moet je alsnog harder trappen.
Als je altijd, ik roep maar wat, rond de 30 km/h kruist dan fiets je iets makkelijker met iemand in je wiel.
Maar wat doe je, je gaat automatisch weer op je kunnen rijden, en dus harder met iemand in je zog.
Omdat je minder drag hebt ga je dus zelf iets harder en dan moet je alsnog harder trappen.
Als je altijd, ik roep maar wat, rond de 30 km/h kruist dan fiets je iets makkelijker met iemand in je wiel.
Maar wat doe je, je gaat automatisch weer op je kunnen rijden, en dus harder met iemand in je zog.
Wat Nico zegt, pik ik iemand op (of haak ik zelf aan) en je pakt de kop dan ga ik meestal/altijd (net wat) harder dan ik anders zou doen, dus de mindere luchtweerstand (van de "zuiger" achter je) wordt teniet gedaan door je hogere inspanning.
"Ik ga dan meteen zoveel harder dat ik die zuiger volledig losrijd natuurlijk" Kijk ik na een paar minuten triomfantelijk achterom om te zien wat ik heb aangericht / hoe ver hij al uit zicht is verdwenen, kan ik zijn neusharen tellen .
"Ik ga dan meteen zoveel harder dat ik die zuiger volledig losrijd natuurlijk" Kijk ik na een paar minuten triomfantelijk achterom om te zien wat ik heb aangericht / hoe ver hij al uit zicht is verdwenen, kan ik zijn neusharen tellen .
Zie link van supax. Ook naast elkaar levert voor beide snelheidswinst op. Misschien kun je mevrouw W hier nog mee overtuigen!Woefdram schreef:Hmmm, goed om te weten maar dat is niet het gewenste antwoord voor de discussies in huize Woefdram nadat mevr Woefdram wel mee wilde in een 200km rondje onder het motto dan-blijf-ik-wel-in-je wiel. Heb haar dus de hele dag niet gezien behalve bij de koffie en de veerpontjes en ik maar volhouden dat ik harder moest trappen. Anyways, thanks.
o'7o
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Bij mij zorgt het psychologische effect er vrijwel automatisch voor dat ik een tandje harder rijdt als er iemand in mijn wiel zit. Beschouw het alleen maar als een positief iets.
Ligfietsers kunnen een aeropuntje monteren wat ze zog inneemt, scheelt op zijn best iets van 10%. De wieltjeszuiger heeft ongeveer dezelfde functie.
En kennen jullie deze nog? Thierry Marie!
Gaf ook iets voordeel.
En kennen jullie deze nog? Thierry Marie!
Gaf ook iets voordeel.
Heb je haar ook verteld dat je juist zachter hebt mogen trappen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?