Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tijd om te gaan koersen?

sigurros88
Forum-lid

sigurros88 05 jul 2016 20:31

Hallo fietsfanaten!

Ik zit nu een jaar of 3 (ik ben 27) op de fiets en ik ben relatief fanatiek. Ik denk dat mijn conditie (als ik wil) ook prima is. Ik heb 2x een sportmedische keuring gedaan en die waren beide redelijk goed. Mijn watts en VO2MAX waren behoorlijk voor een recreant. Nu wil ik graag gaan koersen (voor de 2e keer) en weet ik niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Ik ben namelijk 1x als einzelgänger gaan meekoersen in Landgraaf (megaland) en daar heb ik slechte ervaringen bij. Ik had moeite om me midden in de groep te duwen waardoor ik constant aan het lint kwam. Wat tips en tricks zijn niet verkeerd voor de eerste keer lijkt me. Of een keer meetrainen zonder dat het direct ''koers is''.

Eerlijk toegeven...mijn trainingen zijn niet altijd even consequent. Ik heb ook periodes waarin ik totaal geen zin heb om te trainen. Dat komt denk ik juist door het feit dat ik geen uitdagingen heb. Ik doe 1 á 2 duathlons per jaar en loopwedstrijden zijn ook gering. Dit vooral omdat het fietsen me gewoonweg beter ligt. Kortom; ik heb ook weinig doelen om voor te trainen.

Als het al verstandig is om te gaan koersen, en zo ja;

Is er iemand die ervaring heeft met wielerverenigingen in Zuid Limburg die me op weg wilt helpen?

Alvast bedankt!

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 05 jul 2016 20:39

Gewoon googelen op een wielervereniging in Zuid Limburg, zelf weet ik niet zo'n club uit mijn hoofd. Koersen is altijd goed en dat je de eerste keer aan het lint hing is niet gek. Koersen is leren en de eerste keren zul je eraf worden gereden en aan het lint hangen. Daarna zul je je wel wat beter kunnen handhaven. Als je lid word van een club dan zal je daarmee ook gestructureerd trainen en tips krijgen in het koersen.

Gewoon doen! Er is niks leukers dan midden in een peloton met 50km/h over een stuk asfalt sjoefen!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maak joe woar

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 08 jul 2016 08:48

@ sigurros88:

Natuurlijk is het tijd om te koersen. Je hebt de perfect leeftijd en het koersen geeft een extra trainingsboost. Waarschuwing: Als het je ligt en je vindt het leuk is het wel verslavend :) ( ik ben zelf na 18 jaar ! weer begonnen met koersen)
Het voordeel van koersen tov grote uitdagingen zoals LBL of trois Baollons oid is dat het vaker terugkomt, je meer meetpunten hebt en als het een beetje wil lukken ook sneller progressie zal zien.

Je enige/grootste nadeel tov medecoureurs is dat deze vaak al vanaf jongs af aan koersen en dus het rijden in het peloton en op bochtige stratencircuits beter kunnen. Maar dat had je zelf ook al ontdekt. Enige oplossing is veel doen! Er zijn voorbeelden (marijn de vries bij de dames en Flavio ehm dinges :? bij de heren) die zelfs nog (semi)prof geworden zijn na hun 30e

Maar bij het waar en hoe kan ik je niet echt helpen, ik woon zelf nl. in Zeeland. Ik koers bij TMZ (trimbelangenmiddenzeeland) en af en toe de WAOD.
Kijk eens op de site www.wielrenbond.nl bij links. Daar staan een aantal wielerbonden en verenigingen (waaronder ook in de ardennen/limburg). Misschien kun je vanaf daar verder komen.

Succes!
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 08 jul 2016 11:01

+ 1 er is altijd een tijd om te beginnen met koersen..Zelfs ik als ouwe zak van 48 ben begonnen bij de TMZ - nu 3 koersen gedaan en het wordt steeds leuker.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 08 jul 2016 12:40

rene schreef:+ 1 er is altijd een tijd om te beginnen met koersen...
+1

bve
Forum-lid

bve 09 jul 2016 16:21

Tenzij je talent hebt is koersen zo makkelijk nog niet. Gelukkig heb ik als talentloze een paar tips. Ga meetrainen met een wielervereniging met een actieve groep sportklasserenners en amateurs. Zorg dat je je licentie voor 2017 in januari in huis hebt en rij dan de eerste trainingswedstrijdjes in februari en maart. De kans dat een talentloze, zoals ik, halverwege het seizoen een amateur wedstrijd uitrijdt zonder goede voorbereiding is nihil.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 09 jul 2016 20:58

Ik ben ook serieus talentloos en je kan nu ook nog wel wat koersjes rijden. Die ervaring is altijd mooi meegenomen en dan sta je volgend jaar toch wat meer ontspannen aan de start.
Maak joe woar

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 10 jul 2016 10:49

Als je na tig keren proberen toch steeds tussen de wielen uitgereden wordt en gelost wordt, mag je keer op keer afstappen van de jury. "gedubbelde renners mogen afstappen". Dan wordt het tijd over gebrek aan talent na te denken.

Als je mee kunt komen, dan kun je nadenken over doelen. De éen wil winnen, de volgende podium rijden, de volgende bij de eerste tien, de eerste twintig, de beste 50%. Voor mij gold dat bij de beste helft rijden al een prestatie was. In een sprint met tien man werd ik elfde.
Heb ik nou talent, of geen talent? Wie het weet mag het zeggen :-)

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 10 jul 2016 11:42

ECW in Belgie is een nevenbond die ook in het Luikse veel organisaties telt. www.ecwvelo.be
Redelijk hoog niveau en zware koersen, naar men mij vertelt.

Verder zijn er in Belgisch-Limburg ook wel her en der toeristenkoersen (of gentlemen-koersen), voor zij die niet aangesloten zijn bij een of andere (neven-) bond. Voor een volledige kalender zie www.toeristenkoersen.be .

Koersen is verslavend! Zelf mijn eerste koers als 46-jarige gereden, een paar weken geleden, en de tweede liet niet lang op zich wachten :)
Afbeelding

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 10 jul 2016 18:00

Het begint hier ook wel erg te kriebelen, eerlijk gezegd. In een groep rijden en bochtjes draaien heb ik alleen weinig ervaring mee. Daar zal ik aan moeten werken, nog los van pure snelheid.

peter1981
Forum-lid

peter1981 11 jul 2016 09:15

Mag hopen dat Landgraaf niet zwaar was verder want als je dat zwaar vond zal je in de koers nog zwaarder krijgen
ECW koersen in België bij de amateurs A wordt behoorlijk door gereden en had ik moeite om in het peloton te blijven terwijl Landgraaf voor mij echt geen probleem is
En wat betreft wielervereniging moet het niet zo moeilijk zijn aangezien je in Landgraaf gefietst heb teminste ik ga ervanuit dat je weet wie dit regelt ;)
Ik wou koersen zonder club en heb dus een NWB licentie gepakt dan ben je vrij alleen koersen vond ik niks
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 11 jul 2016 16:31

Koersen is toch wel iets heel anders dan trainen voor 3B en LM, vind ik. 3B verteer ik zeer goed en rij hier deftige tijden maar aan koersen meedoen, is voor mij toch niet zo simpel.

Je spreekt van goede test waarden, welke waarden haal je dan?

Plaats reactie