Hoe benoemen jullie je versnellingen en lichter of groter ?
Misschien een wat gekke vraag, maar ik ben benieuwd hoe jullie nu je versnelling benoemen waar je op dat moment mee trapt.
En ik heb zelf de gewoonte om gewoon het tandje wat ik trap/er op heb liggen... te gaan tellen.Dan heb ik de 7 erop liggen.Eigenlijk is die 7 de 39-17. De 39 van de 50-39-30 triple
Mijn cassette is de 14-25T.(10 speed)
Nu is de 7e krans geteld vanaf de grootste krans de 17.
(ik tel vanaf de grootste krans omdat die het eerste is , die tegen het achterwiel aanligt/dus van groot naar klein kransje).
Dus in me zelf zeg ik dan..hij zit/ligt op de 7.
Een tandje lichter dus op de 6 en 1 zwaarder op de 8.
Heo zeggen jullie dat nu in jezelf?
Ben ik gewoon benieuwd naar of doen jullie dat gewoon op de juiste manier.Dus 39-17 of 39-16(1 zwaarder) en 30-18(1 lichter).
En is de juiste benaming nu 1 tandje lichter/zwaarder of 1 tandje groter/kleiner?
Misschien gek...maar juist dat tellen van de versnelling kwam volgens mij (tenminste zo als ik zelf heb ervaren)ook door dat trekkingfietsen, die in het verleden ....bij de schakelhendel op het stuur ...een soort rechthoekig(achter hard plastic) steepjes systeem had.Dat wanneer je op- op afschakelde en een soort hendeltje mee versprong.Daar kon je dan mooi de versnellingstand(tandje) op af lezen.
Hoe benoem je nu je versnelling?tandje 7 of 39-17?
en is het dus lichter of groter schakelen?
en hoe tel je de cassette normaal.Is de grootste krans de eerste of juist de kleinste krans?
ik ben benieuwd.
En ik heb zelf de gewoonte om gewoon het tandje wat ik trap/er op heb liggen... te gaan tellen.Dan heb ik de 7 erop liggen.Eigenlijk is die 7 de 39-17. De 39 van de 50-39-30 triple
Mijn cassette is de 14-25T.(10 speed)
Nu is de 7e krans geteld vanaf de grootste krans de 17.
(ik tel vanaf de grootste krans omdat die het eerste is , die tegen het achterwiel aanligt/dus van groot naar klein kransje).
Dus in me zelf zeg ik dan..hij zit/ligt op de 7.
Een tandje lichter dus op de 6 en 1 zwaarder op de 8.
Heo zeggen jullie dat nu in jezelf?
Ben ik gewoon benieuwd naar of doen jullie dat gewoon op de juiste manier.Dus 39-17 of 39-16(1 zwaarder) en 30-18(1 lichter).
En is de juiste benaming nu 1 tandje lichter/zwaarder of 1 tandje groter/kleiner?
Misschien gek...maar juist dat tellen van de versnelling kwam volgens mij (tenminste zo als ik zelf heb ervaren)ook door dat trekkingfietsen, die in het verleden ....bij de schakelhendel op het stuur ...een soort rechthoekig(achter hard plastic) steepjes systeem had.Dat wanneer je op- op afschakelde en een soort hendeltje mee versprong.Daar kon je dan mooi de versnellingstand(tandje) op af lezen.
Hoe benoem je nu je versnelling?tandje 7 of 39-17?
en is het dus lichter of groter schakelen?
en hoe tel je de cassette normaal.Is de grootste krans de eerste of juist de kleinste krans?
ik ben benieuwd.
Ik heb maar 2 versnellingen een naam gegeven:
Tegen de achtervork en het noodijzer
Tegen de achtervork en het noodijzer
Je benoemd het kransje, niet de positie van het kransje. Dwz dat als je een mechanieker uitlegt in welke versnelling de boel niet goed draait, je het tandenaantal van het kransje benoemd. Bijvoorbeeld, 'hij loopt niet lekker op de 12'. Mechaniekers denken niet in krans posities en als jij dat wel gaat doen zaai je verwarring. Mocht je geen meca hebben maar gewoon je maten wil vertellen met welk verzet je de keutenberg oprijdt dan heb je het ook over het kransje en niet de positie. Immers, wanneer jij het over de 9 hebt heb jij daar misschien wel een 23 liggen terwijl je maat daar een 27 heeft. M.a.w. Je vergelijkt dan appels met peren en dan weet je nog niets. Vóór kun je buiten en binnen noemen maar handiger ia gewoon het tandenaantal te noemen.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Allemaal goed en wel, maar ik twijfel ook wel over die begrippen.
bv. OPSCHAKELEN is? Naar een grotere(zwaardere) versnelling ofte kleiner tandwiel achteraan.
OF; naar een groter tandwiel(achter)
Ik heb wel een idee hierover maar zou toch graag enige zekerheid hebben (lachen mag!)
bv. OPSCHAKELEN is? Naar een grotere(zwaardere) versnelling ofte kleiner tandwiel achteraan.
OF; naar een groter tandwiel(achter)
Ik heb wel een idee hierover maar zou toch graag enige zekerheid hebben (lachen mag!)
Mm ik dacht juist andersom.lawnmower schreef:Opschakelen is zwaarder gaan rijden. Terug is lichter.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Opschakelen is va klein naar groot
Afschakelen is van groot naar klein
is het fietsen aan het her-ontdekken
Als je kleiner schakelt, dan schakel je achter dus een groter tandwieltje (of vóór naar t kleine). Als je groter schakelt is het precies andersom... dus achter naar een kleiner tandje (of voor naar t grote blad).
zo duidelijk...
zo duidelijk...
lawnmover heeft natuurlijk gelijk. Al zullen vele rekreatieve rijders gewoon tegen de fietsenmaker zeggen dat hij in bv het 4de grootste kransje niet goed schakelt.
Kenners zeggen dan natuurlijk bv de 17.
Ik heb (ook) de gewoonte om geregeld even te kijken op wat voor kransje de ketting ligt. Nu ik de laatste weken met een cadanssensor fiets...Dat kan ik iedereen echt aanbevelen.....kijk ik ook veel minder op de cassette en "lees het kransje"... meer af aan de hoeveelheid omwenstelingen die ik trap. Gemeten aan de snelheid weet ik 9 van de 10 keer wel het juiste kransje.
Nu wil ik ook wennen aan het feit dat ik hem liggen heb op de 39-17 ipv het zoveelste kransje.
Het komt ook ...omdat je steeds meer interesse krijgt in de techniek van het fietsen, terwijl ik al 10 tallen jaren heb gefietst en totaal geen interesse had in het technische gedeelte.
Kenners zeggen dan natuurlijk bv de 17.
Ik heb (ook) de gewoonte om geregeld even te kijken op wat voor kransje de ketting ligt. Nu ik de laatste weken met een cadanssensor fiets...Dat kan ik iedereen echt aanbevelen.....kijk ik ook veel minder op de cassette en "lees het kransje"... meer af aan de hoeveelheid omwenstelingen die ik trap. Gemeten aan de snelheid weet ik 9 van de 10 keer wel het juiste kransje.
Nu wil ik ook wennen aan het feit dat ik hem liggen heb op de 39-17 ipv het zoveelste kransje.
Het komt ook ...omdat je steeds meer interesse krijgt in de techniek van het fietsen, terwijl ik al 10 tallen jaren heb gefietst en totaal geen interesse had in het technische gedeelte.