Pagina 1 van 1

Derailleurwieltjes

Geplaatst: 22 jul 2016 13:03
door RvdK
Beste mensen, graag jullie advies.

Ik heb nieuwe derailleurwieltjes gekocht voor mijn Ultegra 6700 achterderrie.

Volgens de handleiding moet het ene wieltje boven (dichtst bij derrie).
Dat ene wieltje heeft rondom het asje een iets lossere opbouw (beetje speling) met zichtbare rubbertjes, dan het andere wieltje, dat onder moet (bij dat wieltje zie ik geen rubbertjes).

Vraag 1:
Klopt dat wel, die speling? Het lijkt me helpen dat het wieltje met de vastere opbouw rondom het asje, juist bij de derrie moet want dat wieltje verzorgt de verplaatsing van de ketting bij schakelen.

Vraag 2: als ik het boutje bij het bovenste wieltje stevig (maar niet té) aandraai, loopt dat wieltje wat zwaar (=weerstand). Ik moet het boutje voor mijn gevoel 'te los' vastzetten om dat bovenste wieltje soepel te laten lopen.
Is dat wel goed?
Het onderste wieltje draait, ook bij stevig aandraaien, soepel. Vandaar ook vraag 1.

Re: Derailleurwieltjes

Geplaatst: 22 jul 2016 13:09
door lawnmower
Dat is goed, je geeft t antwoord zelf al. Het bovenste wieltje doet de daadwerkelijke ketting verplaatsing, daarom heeft ie iets speling. Anders slijt dat wieltje in 20 ritten weg.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Re: Derailleurwieltjes

Geplaatst: 22 jul 2016 13:10
door lugosi
G-Pulley bovenaan T-Pulley onderaan. Zoals in de handleiding dus.

Boutje niet te vast zetten, maar mag er ook niet uit vallen natuurlijk.

Re: Derailleurwieltjes

Geplaatst: 22 jul 2016 13:57
door Keezx
lawnmower schreef:Dat is goed, je geeft t antwoord zelf al. Het bovenste wieltje doet de daadwerkelijke ketting verplaatsing, daarom heeft ie iets speling. Anders slijt dat wieltje in 20 ritten weg.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Met het slijten heeft het niks te maken.
Het bovenste wieltje compenseert een eventuele kleine afwijking in de positie van de kooi t.o.v de kransen die bij kettingschakeling in de praktijk vrijwel altijd aanwezig is of kan gaan optreden. Zo blijft ook langere tijd na het afstellen de boel goed lopen.

Re: Derailleurwieltjes

Geplaatst: 22 jul 2016 13:59
door lawnmower
Klopt, maar monteer maar eens een wieltje zonder speling en hij slijt een keer zo hard. Ik ben het met je eens dat dat niet de eerste functie van de speling is, maar wel een zinvolle bijkomstigheid.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Re: Derailleurwieltjes

Geplaatst: 22 jul 2016 14:37
door Keezx
Dat klinkt alsof je een tijd met de wieltjens op de ferkeerde plaats hebt gereden.

Overigens is heeft bovenste wieltje van de Tacx setjes geen speling maar is het iets smaller en het slijt niet opvallend veel sneller.

Re: Derailleurwieltjes

Geplaatst: 22 jul 2016 14:55
door RvdK
Bedankt mensen, die speling is dus zo bedoeld en compenseert kleine afwijkingen ómdat het speling heeft.
Ik zal het boutje een fractie losser draaien, zodat de boel aan elkaar zit en tegelijkertijd het wieltje soepel draait.
Topic kan gesloten

Re: Derailleurwieltjes

Geplaatst: 22 jul 2016 15:01
door lawnmower
Ik heb inderdaad uit nood eens een onderste jockeywheel boven geplaatst en toen viel me dat op. Tackx wieltjes zijn wel van wat lomper harder plastic dan shimano wieltjes en is het smaller idd.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Re: Derailleurwieltjes

Geplaatst: 22 jul 2016 15:16
door alien
Afwijkingen horen er niet te zijn, ook niet als ze klein zijn. Daar is onderhoud voor (tegen). Het bovenste wieltje kan bewegen, omdat de ketting tussen de kransjes kan schakelen. Door enigszins mee te bewegen zorgt het derailleurwieltje voor een soepele transitie, tíjdens het bewegen van de derailleur naar de volgende positie.

Re: Derailleurwieltjes

Geplaatst: 22 jul 2016 15:20
door Keezx
alien schreef:Afwijkingen horen er niet te zijn, ook niet als ze klein zijn.
In de perfecte wereld niet, nee....

Verstuurd vanf mijn stokouwe eigenbouw PC

Re: Derailleurwieltjes

Geplaatst: 22 jul 2016 15:26
door alien
Afwijking zorgt voor verminderd schakelgedrag, hetzij naar boven, dan wel naar beneden. Daar gaat geen bewegend derailleurwieltje aan helpen. Het hele systeem is ontworpen met enige tolerantie om bij kleine afwijkingen (uitlijning derailleurkabel, kabellengte, kromme kooi) nog acceptabel te blijven werken, maar het bovenste derailleurwieltje heeft speling om het schakelen mogelijk te maken en te versoepelen, en om geen andere reden.