Nieuwe ketting slaat over, cassette vervangen?
Dit weekend eindelijk eens mijn tweedehands race fietsje een beetje geupdate met onder andere een nieuwe ketting. Er zit volgens mij een Tiagra 9-speed tripple groep op en heb deze ketting er nu opgeplaatst: KMC X9L 9-Speed Light Silver. Alleen heb ik een beetje zitten kloten na het plaatsen van de ketting met het afstellen van de versnellingen en slaat de ketting nu over wanneer je ook maar een klein beetje druk zet. Ik heb al een beetje hier op het forum gelezen over een eventuele oorzaak. De meest voor de hand liggende is dat de cassette ook versleten is, maar ik vind dat moeilijk te beoordelen. Dus mijn vraag aan jullie is of jullie het idee hebben dat mijn cassette dusdanig versleten is dat die vervangen moet worden of dat het overslaan van de ketting ergens anders aan kan liggen?
Overigens heb ik de cassette geprobeerd te demonteren met een kettingzweep en cassetteafnemer, maar ik kreeg er totaal geen beweging in. Kan dit komen doordat hij er al jaren niet is afgehaald en gewoon compleet is vastgekoekt ofzo? Of moet ik hem er toch anders afhalen?
Overigens heb ik de cassette geprobeerd te demonteren met een kettingzweep en cassetteafnemer, maar ik kreeg er totaal geen beweging in. Kan dit komen doordat hij er al jaren niet is afgehaald en gewoon compleet is vastgekoekt ofzo? Of moet ik hem er toch anders afhalen?
Een krans achter die overslaat met een nieuwe ketting is versleten, zo simpel is het.
Als de sluitring erg vastzit moet je domweg meer "geweld" gebruiken, eventueel na wat kruipolie een uurtje te laten inwerken.
Tiagra 9 speed cassettes kosten zowat niks, dus bestel alvast maar wat.
Als de sluitring erg vastzit moet je domweg meer "geweld" gebruiken, eventueel na wat kruipolie een uurtje te laten inwerken.
Tiagra 9 speed cassettes kosten zowat niks, dus bestel alvast maar wat.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Je cassette vertoont geen waarneembare slijtage. Een versleten cassette ziet er anders uit. De ketting moet gewoon een beetje inlopen. Als je je cassette niet los krijgt is hij waarschijnlijk te hard aangedraaid. Ook is corrosie mogelijk maar minder waarschijnlijk . Omdat je cassette nog fris is heb je geen haast en dus zou ik een paar keer kruipolie in de naad van de sluitring laten zakken vóór de volgende poging. Houdt de Kruipolie uit de buurt van je lagers want kogellagervet haat Kruipolie, het lost er van op. Geen Kruipoliespuitbus op de sluitring zetten dus...
Misschien de versnellingen wat beter afstellen ?
Of andere oorzaken als scheef derailleurpad, slecht lopende versnellingskabel ( binnen/buitenkabel/smering?) of "versleten" derailleur/derailleurwieltjes ...
(ALS het overslaan bij iedere versnelling gebeurt ligt t daaraan, want een cassette slijt bijna noit helemaal gelijkmatig over alle tandjes )
Of andere oorzaken als scheef derailleurpad, slecht lopende versnellingskabel ( binnen/buitenkabel/smering?) of "versleten" derailleur/derailleurwieltjes ...
(ALS het overslaan bij iedere versnelling gebeurt ligt t daaraan, want een cassette slijt bijna noit helemaal gelijkmatig over alle tandjes )
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Lees dit topic even door. Precies dezelfde vraag met bijbehorende antwoorden
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=79764
Op het eerste oog zeg ik cassette ziet er oké uit en ketting moet even inlopen of de derailleur moet worden bijgesteld.
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=79764
Op het eerste oog zeg ik cassette ziet er oké uit en ketting moet even inlopen of de derailleur moet worden bijgesteld.
Bedankt voor de reacties. Ik zal vanavond nog eens goed kijken naar de afstelling van de achter derailleur en of hij op specifieke kransjes overslaat. Overigens heb ik de nieuwe ketting niet opnieuw gesmeerd, zou dat nog effect kunnen hebben?
En als ik die cassette er af weet te krijgen lijkt het me sowieso niet erg om die een keer te vervangen.
En als ik die cassette er af weet te krijgen lijkt het me sowieso niet erg om die een keer te vervangen.
Waarschijnlijk bedoelt-ie dat, maar zolang de derailleur netjes naar alle versnellingen schakelt en recht onder elk kransje staat, moet je niet aan die kabel gaan rotzooien. Dat is hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak van je probleem.
Vorsprung durch Pedantik
waarom niet.. daarmee kan je hem toch juist recht onder de kransjes zetten..
http://www.globalcyclingnetwork.com/vid ... erailleur/
http://www.globalcyclingnetwork.com/vid ... erailleur/