Ultegra opschakelen buitenblad lukt niet.
Dag forumleden,
ik ben bezig met het afstellen van een racefiets. (triple 10 speed ultegra )
specs;
crankstel: fc 6603
voorderailleur: fd6703
achterderailleur: rd6600
ketting: X10-93 Chain 10-speed.
Nu heb ik het middenblad vervangen en nu na de handleiding gelezen te hebben er juist opgezet. Nu is het probleem dat hij niet van middenblad naar buitenblad wil schakelen terwijl het bereik van de voorderailleur wel groot genoeg is. (als ik hem namelijk helemaal naar buiten schakel en de ketting handmatig op buitenblad leg blijft hij zonder geratel op buitenblad). Aan de kabelspanning ligt het denk ik ook niet want ik als ik aan de kabel trek langs de onderbuis dan komt de derailleur wel naar buiten maar gaat de ketting simpelweg niet op het buitenblad.
het middenblad is het juiste type volgens de verpakking, ook de ketting is vernieuwd. Deze staat mischien heel iets te strak omdat de derailleurwieltjes niet helemaal verticaal staan met grootste verzet. Kan het daar aan liggen of is de derailleurkooi niet meer goed? schakelen van kleinste kettingblad naar midden en terug geeft geen problemen.
Wat zou het nog meer kunnen zijn?
ik ben bezig met het afstellen van een racefiets. (triple 10 speed ultegra )
specs;
crankstel: fc 6603
voorderailleur: fd6703
achterderailleur: rd6600
ketting: X10-93 Chain 10-speed.
Nu heb ik het middenblad vervangen en nu na de handleiding gelezen te hebben er juist opgezet. Nu is het probleem dat hij niet van middenblad naar buitenblad wil schakelen terwijl het bereik van de voorderailleur wel groot genoeg is. (als ik hem namelijk helemaal naar buiten schakel en de ketting handmatig op buitenblad leg blijft hij zonder geratel op buitenblad). Aan de kabelspanning ligt het denk ik ook niet want ik als ik aan de kabel trek langs de onderbuis dan komt de derailleur wel naar buiten maar gaat de ketting simpelweg niet op het buitenblad.
het middenblad is het juiste type volgens de verpakking, ook de ketting is vernieuwd. Deze staat mischien heel iets te strak omdat de derailleurwieltjes niet helemaal verticaal staan met grootste verzet. Kan het daar aan liggen of is de derailleurkooi niet meer goed? schakelen van kleinste kettingblad naar midden en terug geeft geen problemen.
Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Lijkt mij toch aan de kabelspanning te liggen, deze zal strakker moeten worden gesteld.
Hoe hard heb je zelf aan de kabel weten te trekken? Gewoon met je handen neem ik aan? Je zou de kabel eens voorzichting met een tang kunnen vastpakken en dan proberen te trekken, dan kun je meer kracht zetten en zien of de derailleur dan wel voldoende naar buiten schuift.
Hoe hard heb je zelf aan de kabel weten te trekken? Gewoon met je handen neem ik aan? Je zou de kabel eens voorzichting met een tang kunnen vastpakken en dan proberen te trekken, dan kun je meer kracht zetten en zien of de derailleur dan wel voldoende naar buiten schuift.
Ik heb hem zo strak mogelijk met shifter in laagste versnelling getrokken
. Daarna nog met de hand de kabel gepakt die langs het frame loopt en als ik daar zo hard mogelijk aan trek zal dat toch een hogere kabelspanning moeten geven dan met tang aantrekken
. Daarna nog met de hand de kabel gepakt die langs het frame loopt en als ik daar zo hard mogelijk aan trek zal dat toch een hogere kabelspanning moeten geven dan met tang aantrekken
Mogelijk is een van de stelschroeven op de deraileur ingedraaid. Daarmee bepaal je de twee uiterste standen: die is onafhankelijk van kabelspanning. Als je die iets losser zet en dan onder het frame aan de kabel trek zul je zie dat de derailleur iets verder naar buiten kan. Daarna de kabelspanning op het kleinste voorblad instellen door deze aan te trekken en dan vast te zetten.
Success
Success
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
Zelfs als ik de buitenste stelschroef helemaal uitdraai krijg ik hem niet op buitenblad. Dat is het vreemde. Ben al de hele dag aan het proberen, alle afstellingen geprobeerd, hij wil er ssimpelweg niet op. Het gekke is dat hij heel soms ineens van binnenblad (kleinste) wel naar buitenblad schakelt
Hoe heb je het binnenblad eigenlijk vervangen?
Heb je de crankarm er af gehaald?
Een afbeelding van bovanaf helpt om te zien of de balden goed zitten.
Een afbeelding vanaf achterderry naar voor derry laat de kettinglijn zien
Een afbeelding van de zijkant laat de stand van de voorderry zien.
Heb je de crankarm er af gehaald?
Een afbeelding van bovanaf helpt om te zien of de balden goed zitten.
Een afbeelding vanaf achterderry naar voor derry laat de kettinglijn zien
Een afbeelding van de zijkant laat de stand van de voorderry zien.
Maar als dat gebeurd dan lijkt me dat toch een indicatie van een kabel die soms niet lekker loopt ofschoon dat vreemd is aangezien je ook zegt dat handmatig aan de kabel trekken (soms) niet werkt.kesku-14 schreef:Zelfs als ik de buitenste stelschroef helemaal uitdraai krijg ik hem niet op buitenblad. Dat is het vreemde. Ben al de hele dag aan het proberen, alle afstellingen geprobeerd, hij wil er ssimpelweg niet op. Het gekke is dat hij heel soms ineens van binnenblad (kleinste) wel naar buitenblad schakelt
Gaat de derrie in dit geval echt wel ver genoeg naar buiten zodat die ketting er eigenlijk wel op MOET gaan?kesku-14 schreef:Aan de kabelspanning ligt het denk ik ook niet want ik als ik aan de kabel trek langs de onderbuis dan komt de derailleur wel naar buiten maar gaat de ketting simpelweg niet op het buitenblad.
Ketting loopt dan we/niet tegen de derrie aan?
Afbeelding van bovenaf (moet dus iemand anders maken aangezien jij aan de kabel trekt) zoals gevraagd door NicoNB zou wellicht iets meer uitsluitsel kunnen geven.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
Haal even je kabel los en kijk of je dan wel voldoende klikjes op je shifter hebt, en kijk dan gelijk even hoe je buiten kabel er uit ziet op het punt waar het je shifter in gaat.
Onder de hoods dus.
Dit probleem ligt niet aan je vd als je soms wel op het grote blad komt en soms niet.
Als je de kabel weer vastzet wel helemaal afschakelen !
Onder de hoods dus.
Dit probleem ligt niet aan je vd als je soms wel op het grote blad komt en soms niet.
Als je de kabel weer vastzet wel helemaal afschakelen !
Laatst gewijzigd door specializedmerida op 01 aug 2016 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl