Campangnolo Zonda na 15.000 body versleten!?
Fantastiche wielset, die Zonda's. Dat vond ik tot een paar weken geleden. Maar de afgelopen weken begon de cassette steeds meer te slingeren bij aanzetten en ik voel (en hoor) ook dat de vrijloop niet meer lekker soepel is - die was bij die Zonda's nou juist zo mooi geruisloos.
Blijkt er forse speling op de body te zitten. Bovendien is de remrand van het voorwiel behoorlijk ingesleten en lopen de lagers in het voorwiel een beetje rauw. Repareren / reviseren is vrijwel even duur als nieuw aanschaffen.
Wielen zijn 15.000 km, 2 jaar oud. Ik rijd het hele jaar door, maak wel mn wielen en remblokken regelmatig schoon, gebruik daarvoor geen hogedrukreiniger uiteraard, remblokjes van BBB, originele Campangolo Chorus 11 speed cassette.
Nu mijn vraag: is dit een normale levensduur voor een wielset van 350,-? Met mijn vorige wielset (mavic Cosmos) deed ik aanzienlijk langer.
Benieuwd naar Zonda-ervaringen. En wat zou een goed, degelijk, duurzaam alternatief zijn in die prijsklasse?
Blijkt er forse speling op de body te zitten. Bovendien is de remrand van het voorwiel behoorlijk ingesleten en lopen de lagers in het voorwiel een beetje rauw. Repareren / reviseren is vrijwel even duur als nieuw aanschaffen.
Wielen zijn 15.000 km, 2 jaar oud. Ik rijd het hele jaar door, maak wel mn wielen en remblokken regelmatig schoon, gebruik daarvoor geen hogedrukreiniger uiteraard, remblokjes van BBB, originele Campangolo Chorus 11 speed cassette.
Nu mijn vraag: is dit een normale levensduur voor een wielset van 350,-? Met mijn vorige wielset (mavic Cosmos) deed ik aanzienlijk langer.
Benieuwd naar Zonda-ervaringen. En wat zou een goed, degelijk, duurzaam alternatief zijn in die prijsklasse?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zoals je in diverse topics hebt kunnen lezen zijn het uitstekende wielen.
9 van de 10 keer is in body alleen het buitenste lager versleten. Deze tik je er makkelijk uit en een nieuwe erin persen is een fluitje van een cent. Nieuw lager kost maar een paar Euro. Maar goed dat is natuurlijk geen oplossing voor een velg in het voorwiel die dun wordt. Ik heb zelf geen ervaring met de BBB blokken, geen idee hoe hard die zijn en of ze gevoelig zijn voor het oppikken van stukjes metaal.
9 van de 10 keer is in body alleen het buitenste lager versleten. Deze tik je er makkelijk uit en een nieuwe erin persen is een fluitje van een cent. Nieuw lager kost maar een paar Euro. Maar goed dat is natuurlijk geen oplossing voor een velg in het voorwiel die dun wordt. Ik heb zelf geen ervaring met de BBB blokken, geen idee hoe hard die zijn en of ze gevoelig zijn voor het oppikken van stukjes metaal.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Zonda/R3 is zo'n beetje onverslaanbaar in prijs/kwaliteit binnen het segment systeemwielen. Als er ergens al iets niet goed was zou ik het in de bbb blokken zoeken (ik rijdt zelf in heel slecht weer met schijven of een goedkoop shimano wegwerp voorwiel, rem je nog sneller door maar voor die paar tientjes geen probleem.
In de zomer van 2014 een setje Fulcrum - R3 aangeschaft en na 8300km de lagers van de body moeten vervangen wegens hetzelfde euvel. Het buitenste lager had rijkelijk veel speling.
Nu zitten er twee A-klasse lagers van AKN in die wel wat duurder zijn dan de setjes die je bij de fietsenmakers of op fietssport gerelateerde internet sites kan kopen. Ik betaalde bij Brammer voor 2 stuks € 26,- Hopelijk blijft het geknars nu langer weg. Met wat handigheid is het buitenste lager heel eenvoudig te vervangen. Eruit getikt met een drevel en kleine bankhamer. Boven het binnenste lager moet eerst een circlip ring losgemaakt worden en dat is wat prulwerk. De nieuwe lagers eerst enkele uren in de vriezer gelegd en die konden daarna met de hand op zijn plaats gedrukt worden zonder gebruik van extra gereedschap. Achteraf gezien toch een eenvoudig klusje geweest.
Nu zitten er twee A-klasse lagers van AKN in die wel wat duurder zijn dan de setjes die je bij de fietsenmakers of op fietssport gerelateerde internet sites kan kopen. Ik betaalde bij Brammer voor 2 stuks € 26,- Hopelijk blijft het geknars nu langer weg. Met wat handigheid is het buitenste lager heel eenvoudig te vervangen. Eruit getikt met een drevel en kleine bankhamer. Boven het binnenste lager moet eerst een circlip ring losgemaakt worden en dat is wat prulwerk. De nieuwe lagers eerst enkele uren in de vriezer gelegd en die konden daarna met de hand op zijn plaats gedrukt worden zonder gebruik van extra gereedschap. Achteraf gezien toch een eenvoudig klusje geweest.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Betere kwaliteit lagers gaat niet helpen, er blijft gewoon water tussen de lockring en het buitenste bodylager staan. Daartussen zit eigenlijk nul bescherming. Maar dat voorwiel moet je gewoon smeren en mee doorrijden. Evt heb ik nog wel een body liggen. Mijn fulcrum 3s zijn ook echt overleden na drie jaar. Maar dat is inclusief tyfus slecht winterweer. In de body zit nog redelijk recent een nieuw lager. Kan wel kijken of het nog wat is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Wauw wat een snelle en behulpzame antwoorden hier. Ik rijd nu eerst voorlopig even met een oud setje Ksyrium Elite van mijn broer. Dat voldoet voor nu. Ik ben niet zo handig / ervaren met dit soort klussen, maar ik zal eens zoeken of youtube me kan helpen om dat lager-probleem op te lossen.
Mocht je het aandurven: https://www.youtube.com/watch?v=qP0X79JKgkc
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 20 jun 2016 11:40
Proficiat met je behaalde 15000 km. De mijne waren al na 4000 km bezweken.
Gelukkig 11 maanden geleden aangeschaft, dus ik dacht het zal wel onder garantie gemaakt worden. Nee hoor, na 8 weken kreeg ik te horen geen garantie ivm slecht onderhoud.
Zoals gemeld kan spatwater zo het buitenste lager bereiken (je kunt het lager zelfs zo zien zitten wanneer je door het gat van de lockring in de body kijkt). Ik vind dit een constructief zwak punt wat de kans op herhaling groot maakt wanneer je ook in de regen gaat fietsen.
De wielen zelf bevallen prima. Omdat ik alleen positieve berichten over de zondas hoor vermoed ik dat de meeste eigenaren alleen gaan fietsen met droog weer.
Gelukkig 11 maanden geleden aangeschaft, dus ik dacht het zal wel onder garantie gemaakt worden. Nee hoor, na 8 weken kreeg ik te horen geen garantie ivm slecht onderhoud.
Zoals gemeld kan spatwater zo het buitenste lager bereiken (je kunt het lager zelfs zo zien zitten wanneer je door het gat van de lockring in de body kijkt). Ik vind dit een constructief zwak punt wat de kans op herhaling groot maakt wanneer je ook in de regen gaat fietsen.
De wielen zelf bevallen prima. Omdat ik alleen positieve berichten over de zondas hoor vermoed ik dat de meeste eigenaren alleen gaan fietsen met droog weer.
Mijn buurman rijdt met Zonda's en spuit ze zelfs met een hoge druk reiniger af...
Maar die heeft totaal geen problemen met de lagers en geloof me, die maakt echt z'n kilometers, in weer en wind.
Maar Zonda's / F3's zijn gewoon zeer veel verkochte wielen. Als er een structureel probleem mee zou zijn, zou je er wel meer over lezen ??
Maar die heeft totaal geen problemen met de lagers en geloof me, die maakt echt z'n kilometers, in weer en wind.
Maar Zonda's / F3's zijn gewoon zeer veel verkochte wielen. Als er een structureel probleem mee zou zijn, zou je er wel meer over lezen ??
Zulke verhalen kent iedereen en ik neem ze niet serieus.....hogedrukreinigers hebben bij fietsen van particulieren niks te zoeken.
Mijn Campagnolo Chorus achternaaf (die basic dezelfde is als van die Zonda's) is overigens ook niet erg gevoelig voor water.
Bovendien is schoonmaken en smeren simpel.
Mijn Campagnolo Chorus achternaaf (die basic dezelfde is als van die Zonda's) is overigens ook niet erg gevoelig voor water.
Bovendien is schoonmaken en smeren simpel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik bepaal zelf wel wat ik gebruik bij mijn fietsen. En als dat een hogedrukreiniger is dan is dat zo. Zeikende leden horen ook niet op een forum en jij bent hier ook gewoon nog.Keezx schreef:Zulke verhalen kent iedereen en ik neem ze niet serieus.....hogedrukreinigers hebben bij fietsen van particulieren niks te zoeken.
Mijn Campagnolo Chorus achternaaf (die basic dezelfde is als van die Zonda's) is overigens ook niet erg gevoelig voor water.
Bovendien is schoonmaken en smeren simpel.
Man o man, wanneer hou je daar eens mee op?
Biking is Living!