Onderhoudshistorie bijhouden
Op het forum discussiëren we vaak over zaken als levensduur van onderdelen en periodiek onderhoud, kortom, onderhoudshistorie.
Voor de rittenregistratie maak ik nu gebruik van Runkeeper, dat heeft als nadeel dat uitpluizen hoeveel kilometer ik alweer gereden heb een heel gedoe is. Fietscomputers doe ik niet meer aan want ondingen met overal lelijke sensoren.
Eigenlijk wil ik iets anders dan Runkeeper voor registratie en kom daarbij niet veel verder dan een excel sheet waarin ik de ritten, onderhoud en onderdelen op ga nemen per fiets.
Hoe doen jullie dat, het bijhouden van de onderhoudshistorie?
Voor de rittenregistratie maak ik nu gebruik van Runkeeper, dat heeft als nadeel dat uitpluizen hoeveel kilometer ik alweer gereden heb een heel gedoe is. Fietscomputers doe ik niet meer aan want ondingen met overal lelijke sensoren.
Eigenlijk wil ik iets anders dan Runkeeper voor registratie en kom daarbij niet veel verder dan een excel sheet waarin ik de ritten, onderhoud en onderdelen op ga nemen per fiets.
Hoe doen jullie dat, het bijhouden van de onderhoudshistorie?
Met strava kun je iig het aantal km's per onderdeel bijhouden. Vind ik wel handig.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- fietser1972
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50
Ik gebruik Sporttracks voor het importeren van alle ritten vanuit de Garmin. Dat programma biedt als optie om al je materieel er in te zetten en per rit aan te geven welk materieel je hebt gebruikt. Zo weet ik van al mijn fietsen, wielen, banden, cassettes hoeveel kilometers ze hebben gelopen. Verder houd ik in datzelfde programma een logboekje bij voor het onderhoud aan de fietsen en het oplossen van problemen. Handig om later nog eens terug te lezen hoe ik ook al weer dat ene probleem heb opgelost als het zich nog een keer voordoet.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral
+1fietser1972 schreef:Ik gebruik Sporttracks voor het importeren van alle ritten vanuit de Garmin. Dat programma biedt als optie om al je materieel er in te zetten en per rit aan te geven welk materieel je hebt gebruikt. Zo weet ik van al mijn fietsen, wielen, banden, cassettes hoeveel kilometers ze hebben gelopen. Verder houd ik in datzelfde programma een logboekje bij voor het onderhoud aan de fietsen en het oplossen van problemen. Handig om later nog eens terug te lezen hoe ik ook al weer dat ene probleem heb opgelost als het zich nog een keer voordoet.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
Nadeel van strava is dat er per fiets inclusief onderdelen wordt geregistreerd. Je kunt dus niet even snel aangeven of je bijv andere wielen hebt gebruikt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Wat is precies het nut van de onderhoudshistorie bijhouden?
Bijvoorbeeld bij banden, een ketting of cassette kun je vaak wel zien hoever ze versleten zijn of vervangen dienen te worden? Een bottom bracket/overige lagers ga ik bijvoorbeeld niet gedurende de zomer vervangen, hooguit een keer smeren en dan kan ik wel beslissen of ze nog een half jaar meekunnen of niet. Verder werk ik gewoon met een voorraad reserves, ketting of band versleten > nieuwe erop en volgende keer bijbestellen.
De enige directe reden die ik zie voor onderhoudsregistratie is achteraf uitrekenen hoe lang iets mee gaat en wat het per kilometer gekost heeft, maar die wetenschap wordt ik niet gelukkig van.
Bijvoorbeeld bij banden, een ketting of cassette kun je vaak wel zien hoever ze versleten zijn of vervangen dienen te worden? Een bottom bracket/overige lagers ga ik bijvoorbeeld niet gedurende de zomer vervangen, hooguit een keer smeren en dan kan ik wel beslissen of ze nog een half jaar meekunnen of niet. Verder werk ik gewoon met een voorraad reserves, ketting of band versleten > nieuwe erop en volgende keer bijbestellen.
De enige directe reden die ik zie voor onderhoudsregistratie is achteraf uitrekenen hoe lang iets mee gaat en wat het per kilometer gekost heeft, maar die wetenschap wordt ik niet gelukkig van.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het nut kan zijn om kwaliteit van verschillende merken/typen te beoordelen aan de hand van je eigen gebruik en niet aan de hand van ervaringen van anderen. Het kan ook simpelweg een stukje onderdeel van je hobby zijn . Cijfertjes, kilometers, spullen, onderdelen, alles in excel gooien. Liefst nog met een tag voor ritten in slecht weer/goed weer, in je eentje of in een peloton, en icm aantal omwentelingen/gem. verzet tijdens het fietsen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Zie ik ook zo, boeit allemaal weinig tot niets.ypuh schreef:Wat is precies het nut van de onderhoudshistorie bijhouden?
Bijvoorbeeld bij banden, een ketting of cassette kun je vaak wel zien hoever ze versleten zijn of vervangen dienen te worden? Een bottom bracket/overige lagers ga ik bijvoorbeeld niet gedurende de zomer vervangen, hooguit een keer smeren en dan kan ik wel beslissen of ze nog een half jaar meekunnen of niet. Verder werk ik gewoon met een voorraad reserves, ketting of band versleten > nieuwe erop en volgende keer bijbestellen.
De enige directe reden die ik zie voor onderhoudsregistratie is achteraf uitrekenen hoe lang iets mee gaat en wat het per kilometer gekost heeft, maar die wetenschap wordt ik niet gelukkig van.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
Inkoppertje, zag deze al aankomen....Keezx schreef:
Zie ik ook zo, boeit allemaal weinig tot niets.