Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoudshistorie bijhouden

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 aug 2016 08:53

Op het forum discussiëren we vaak over zaken als levensduur van onderdelen en periodiek onderhoud, kortom, onderhoudshistorie.
Voor de rittenregistratie maak ik nu gebruik van Runkeeper, dat heeft als nadeel dat uitpluizen hoeveel kilometer ik alweer gereden heb een heel gedoe is. Fietscomputers doe ik niet meer aan want ondingen met overal lelijke sensoren.
Eigenlijk wil ik iets anders dan Runkeeper voor registratie en kom daarbij niet veel verder dan een excel sheet waarin ik de ritten, onderhoud en onderdelen op ga nemen per fiets.


Hoe doen jullie dat, het bijhouden van de onderhoudshistorie?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 aug 2016 09:00

Met strava kun je iig het aantal km's per onderdeel bijhouden. Vind ik wel handig.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 04 aug 2016 09:02

Ik gebruik Sporttracks voor het importeren van alle ritten vanuit de Garmin. Dat programma biedt als optie om al je materieel er in te zetten en per rit aan te geven welk materieel je hebt gebruikt. Zo weet ik van al mijn fietsen, wielen, banden, cassettes hoeveel kilometers ze hebben gelopen. Verder houd ik in datzelfde programma een logboekje bij voor het onderhoud aan de fietsen en het oplossen van problemen. Handig om later nog eens terug te lezen hoe ik ook al weer dat ene probleem heb opgelost als het zich nog een keer voordoet.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

vanguard
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2011 00:18

vanguard 04 aug 2016 11:34

fietser1972 schreef:Ik gebruik Sporttracks voor het importeren van alle ritten vanuit de Garmin. Dat programma biedt als optie om al je materieel er in te zetten en per rit aan te geven welk materieel je hebt gebruikt. Zo weet ik van al mijn fietsen, wielen, banden, cassettes hoeveel kilometers ze hebben gelopen. Verder houd ik in datzelfde programma een logboekje bij voor het onderhoud aan de fietsen en het oplossen van problemen. Handig om later nog eens terug te lezen hoe ik ook al weer dat ene probleem heb opgelost als het zich nog een keer voordoet.
+1

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 04 aug 2016 11:35

53x11 schreef:Met strava kun je iig het aantal km's per onderdeel bijhouden. Vind ik wel handig.
Idem

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 04 aug 2016 11:39

Excel sinds 2009. Ik heb geen geavanceerde registratiedingen op mijn fiets.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 aug 2016 11:42

Nadeel van strava is dat er per fiets inclusief onderdelen wordt geregistreerd. Je kunt dus niet even snel aangeven of je bijv andere wielen hebt gebruikt.

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 04 aug 2016 11:43

wel een goed idee om onderhoudshistorie bij te gaan houden. ik ga dat ook eens bekijken.
is het fietsen aan het her-ontdekken

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 aug 2016 12:00

Wat is precies het nut van de onderhoudshistorie bijhouden?

Bijvoorbeeld bij banden, een ketting of cassette kun je vaak wel zien hoever ze versleten zijn of vervangen dienen te worden? Een bottom bracket/overige lagers ga ik bijvoorbeeld niet gedurende de zomer vervangen, hooguit een keer smeren en dan kan ik wel beslissen of ze nog een half jaar meekunnen of niet. Verder werk ik gewoon met een voorraad reserves, ketting of band versleten > nieuwe erop en volgende keer bijbestellen.

De enige directe reden die ik zie voor onderhoudsregistratie is achteraf uitrekenen hoe lang iets mee gaat en wat het per kilometer gekost heeft, maar die wetenschap wordt ik niet gelukkig van.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 aug 2016 12:36

Het nut kan zijn om kwaliteit van verschillende merken/typen te beoordelen aan de hand van je eigen gebruik en niet aan de hand van ervaringen van anderen. Het kan ook simpelweg een stukje onderdeel van je hobby zijn :). Cijfertjes, kilometers, spullen, onderdelen, alles in excel gooien. Liefst nog met een tag voor ritten in slecht weer/goed weer, in je eentje of in een peloton, en icm aantal omwentelingen/gem. verzet tijdens het fietsen. :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 aug 2016 12:39

ypuh schreef:Wat is precies het nut van de onderhoudshistorie bijhouden?

Bijvoorbeeld bij banden, een ketting of cassette kun je vaak wel zien hoever ze versleten zijn of vervangen dienen te worden? Een bottom bracket/overige lagers ga ik bijvoorbeeld niet gedurende de zomer vervangen, hooguit een keer smeren en dan kan ik wel beslissen of ze nog een half jaar meekunnen of niet. Verder werk ik gewoon met een voorraad reserves, ketting of band versleten > nieuwe erop en volgende keer bijbestellen.

De enige directe reden die ik zie voor onderhoudsregistratie is achteraf uitrekenen hoe lang iets mee gaat en wat het per kilometer gekost heeft, maar die wetenschap wordt ik niet gelukkig van.
Zie ik ook zo, boeit allemaal weinig tot niets.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 04 aug 2016 12:45

Keezx schreef:
Zie ik ook zo, boeit allemaal weinig tot niets.
Inkoppertje, zag deze al aankomen....

:lol:
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie