Druppel olie
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:28
Goedendag allen,
Ik ben bezig om mijn fiets te onderhouden na een regenpartij. Nu heb ik mijn ketting en cassette ontvet.
Vervolgens ga ik de ketting voorzien van teflonlaag.
Mijn vraag is: hoe moet ik de voor en achter derailleurs smeren? Ik lees op internet de draaiepunten.
Echter is mij niet helemaal duidelijk welke punten dat zijn.
En wat zijn nog meer punten die ik regelmatig moet smeren? Hendels? Zo ja waar bij de hendels?
Alvast vriendelijk bedankt voor jullie inbreng.
Ik ben bezig om mijn fiets te onderhouden na een regenpartij. Nu heb ik mijn ketting en cassette ontvet.
Vervolgens ga ik de ketting voorzien van teflonlaag.
Mijn vraag is: hoe moet ik de voor en achter derailleurs smeren? Ik lees op internet de draaiepunten.
Echter is mij niet helemaal duidelijk welke punten dat zijn.
En wat zijn nog meer punten die ik regelmatig moet smeren? Hendels? Zo ja waar bij de hendels?
Alvast vriendelijk bedankt voor jullie inbreng.
Voor- zowel als achterderailleur hebben een kooi die beweegbaar d.mv. een paralellogram met 4 scharnierpunten.
1 druppeltje dunne olie op die punten deponeren, kooi een paar keer met de hand bewegen om de olie erin te laten vloeien.
Ketting zou ik niet voorzien van een teflon laag om 2 redenen:
1-Spul aan de buitenkant doet niks ter smering
2-Teflon is geen goed smeermiddel voor hoge mechanische belastingen.
Verder zou ik aan de aandrijving niks smeren.
1 druppeltje dunne olie op die punten deponeren, kooi een paar keer met de hand bewegen om de olie erin te laten vloeien.
Ketting zou ik niet voorzien van een teflon laag om 2 redenen:
1-Spul aan de buitenkant doet niks ter smering
2-Teflon is geen goed smeermiddel voor hoge mechanische belastingen.
Verder zou ik aan de aandrijving niks smeren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:28
Hartelijk bedankt voor je reactie, maar wat bedoel je met 4 paralelogram?Keezx schreef:Voor- zowel als achterderailleur hebben een kooi die beweegbaar d.mv. een paralellogram met 4 scharnierpunten.
1 druppeltje dunne olie op die punten deponeren, kooi een paar keer met de hand bewegen om de olie erin te laten vloeien.
Ketting zou ik niet voorzien van een teflon laag om 2 redenen:
1-Spul aan de buitenkant doet niks ter smering
2-Teflon is geen goed smeermiddel voor hoge mechanische belastingen.
Verder zou ik aan de aandrijving niks smeren.
En wat is raadzaam voor miijn ketting dan?
Elke derailleur heeft 4 scharnierpunten, die samen een paralellogram vormen, 2 aan de buitenkant en 2 aan de binnenkant:
Mij huidige favoriete kettingsmering is Action Chainspay Motor
Mij huidige favoriete kettingsmering is Action Chainspay Motor
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:28
Hartelijk dank voor een duidelijk uitleg met foto Keezx.Keezx schreef:Elke derailleur heeft 4 scharnierpunten, die samen een paralellogram vormen, 2 aan de buitenkant en 2 aan de binnenkant:
Mij huidige favoriete kettingsmering is Action Chainspay Motor
Nice hier heb ik ook wat aan. Ik heb laatst ook door de regen gefietst met als gevolg zand tussen de ketting en cassette. Ik heb de fiets (frame) eerst afgespoeld en erna schoongemaakt met een sopje en weer afgespoeld en afgedroogd en erna de ketting door een doek laten lopen (in mijn hand) om het zand en water eraf te vegen. Ik heb er geen olie op gedaan omdat de ketting nog wat vettig aan voelt echter heb ik ook geen olie tussen de scharnier punten van de derailleur gedaan, kan ik beter als nog olie overal tussen druppelen?
Het is is IMO het beste compromis tussen smeereigenschappen, prijs en en vuilaankleving.
Het is spray, dus er wordt veel verspild, maar de prijs compenseert dat.
Ik rij op 1 smeerbeurt een 300-500 km zonder tussentijds smeren.
Het is spray, dus er wordt veel verspild, maar de prijs compenseert dat.
Ik rij op 1 smeerbeurt een 300-500 km zonder tussentijds smeren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig