Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wat te doen als je een 30 en een 32 achter wilt?

hugoscherff
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2008 17:46

hugoscherff 08 aug 2016 23:28

Ik rijd al een tijdje met 34-30 in de bergen, maar wil achter die 32 er toch ook graag bij. Ik heb een 10-speed Shimano Ultegra achterderailleur. Ik heb al geconstateerd dat 'ie prima loopt met een 32 erop. Maar: SRAM en Shimano hebben allebei een cassette die van 28 naar 32 gaat, en dat vind ik een veel te grote stap. Ik wil die tussenstap van 30 graag hebben. Dat dat me ergens anders in de cassette een tandje kost maakt me niks uit. Wie kan mij zeggen wat de beste manier is om dat voor elkaar te krijgen?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 08 aug 2016 23:49

De betere cassettes zijn opgebouwd zoals op het plaatje. De laatste 3 tandwielen zitten aan elkaar geklonken.
Mogelijk dat de goedkopere tandwielen deze constructie niet hebben, dan kun je die cassettes demonteren en de losse delen op de body schuiven.

Overigens heeft jouw opzet niet heel veel zin.
Maak met excel maar eens een tabel waarin je procentueel de stappen die je maakt uitzet.
Je zult zien dat cassettes netjes oplopen en dat bij een verzet van 28-30-32 procentueel het verschil halveert.
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 aug 2016 00:39

Je zult op zijn minst twee goedkope cassettes moeten kopen om 28-30-32t te realiseren bestaande uit losse tandwielen. Die zitten geklonken of met lange boutjes aan elkaar. En die dan niet opeenvolgende schakelhulpen hebben. En nog veel erger: een gat van 23t naar 28t. Of de 15t eruit en een 25t erin. Wil je dat in het hooggebergte? Marchisio biedt ook geen oplossing, want max 30t.
Alternatief: een 33t in plaats van de 34t op de crank. TA heeft ze. :)

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 09 aug 2016 01:33

welllicht dan toch een triple ? Dan hoeft de achtercassette niet zo groot en zijn de stappen kleiner , bijv de 12-27 met de 21>24>27 met de 30 voor , of zelfs een 12-30 met 24>27>30

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 09 aug 2016 02:03

geen ervaring mee en weet niet of ik het juist heb, maar sheldon brown zegt dit:
Building Custom Cassettes

Shimano wants you to use one of its standard combinations, and offers a wide-enough choice to suit the needs of most cyclists, but you don't have to if you don't want to!

It is not difficult to customize Shimano cassettes. If you substitute an un-approved cog, Uniglide or Hyperglide, SRAM, SunRace, IRD, BBB, Miche, or some other brand, it will still work, but the shift to/from that cog will probably not be as smooth as a Hyperglide shift normally is. Since people managed without Hyperglide for several decades, this shouldn't scare you off. In particular, if you substitute the top or bottom sprocket, you will only have one shift that isn't HG; shifts to or from the extreme sprockets tend to be less troublesome than intermediate shifts anyway.

Shimano cassettes that don't use spiders have most of the sprockets held together by 3 small bolts or rivets. These are not essential. Their function is convenience, in allowing the cassette to be installed slightly more easily. To make a custom cassette, you will often need to remove the screws or rivets. Just discard them, they are unnecessary in practice.

*Some cassettes use screws with a 4 mm hex head. These can be removed with an adjustable wrench.
*Some cassettes use screws with a 2 mm Allen head. These are frequently mistaken for rivets.
*The easiest way to remove rivets is to grind off the heads where they protrude from the largest sprocket. I generally do this on a bench grinder.
When you build your own cassette, generally, the smallest sprocket needs to be one with a built-in spacer, designed for the top-gear position. While you can't insert or remove a sprocket within a spider module, you can add sprockets on either side of these modules.

Sprockets are available individually, too, from Miche.
http://www.sheldonbrown.com/k10.shtml

en hier ook iemand die dit doet en twee cassettes combineert volgens mij:

http://cycleseven.org/customising-shima ... e-cassette

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 09 aug 2016 08:11

Alles kan maar houdt er wel rekening mee dat je een lange kooi op je achterderailleur nodig hebt
Korte kooi lijkt te werken echter al meerder keren een hanger met deze combi
Af zien breken

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 09 aug 2016 09:20

Ja ff niet op letten en dan heb je met wat geluk alleen een vastloper.
Zelf ook al mee gemaakt dus nu een lange kooi geiinstalleerd.
Specialized Diverge Axs

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 09 aug 2016 09:54

Even voor de duidelijkheid: de lengte van de kooi bepaalt het maximum bereik van de derailleur (verschil tussen grootste en kleinste verzet); níet het grootste tandwiel wat de derailleur aankan. Dat hangt af van de constructie van de derailleur. Nu is het zo, dat bij (moderne Shimano-)derailleurs de modellen met lange(re) kooi ook een groter maximum tandwiel aankunnen, maar dat is "toeval". Vaar daar dus niet op blind.
Vorsprung durch Pedantik

hugoscherff
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2008 17:46

hugoscherff 09 aug 2016 10:37

Bedankt voor alle reacties.
Ted: triple had ik op mijn vorige fiets, vond ik erg fijn, heb nooit begrepen waarom je dat op nieuwe fietsen steeds minder ziet. Vind het wel een beetje prijzig om dat aan te passen met crankstel en shifters, dat vind ik het niet waard. Met snelheden tot 12 km/h rijd ik nu een trapfrequentie van 85, dat vind ik prima. Het gaat om de snelheden daaronder. Dat komt (gelukkig) niet zo vaak voor, maar als ik straks tijdens de Velomediane Criquelion de Haussire op rijd, kom ik daar wel ruim onder (tenzij er een wonder gebeurt).
Alien, ik zie die 32 met een korte kooi toch heel vaak goed gaan bij anderen, en ik schakel echt nooit kruislings, dus dat is volgens mij geen probleem.
Nico, ik zie inderdaad dat je gelijk hebt met die tussenstapjes. Ik hoorde afgelopen week een vriend in mijn wiel klagen dat 'ie mijn verzet niet had (hij moest van 28 naar 32), maar objectief gezien lijkt er inderdaad weinig reden voor die extra tussenstap.
Klimmer: dat van die 33 van TA wist ik niet, ga ik zeker doen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 aug 2016 10:54

TA heeft een binnenblad met niet meer dan 26 tanden. Als je die monteert, kun je met een laaglandcassette de hoogste bergen op. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je ketting een behoorlijke verticale vrije val maakt als je van je buitenblad naar je binnenblad schakelt. Dat gaat dan af en toe fout en dan ligt je ketting er naast.

(Meestal kun je dat onder het rijden wel weer corrigeren door op je buitenste blad te schakelen)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 aug 2016 11:06

Dat binnenblad past alleen op triples met BCD 74, dus dat probleem speelt in de praktijk niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39534
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 aug 2016 11:54

Imho een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Bij 70rpm met een 34t voorblad zit er tussen een 28 en een 32 achter minder dan anderhalve km snelheidsverschil. Als je terugzakt naar 60rpm (wat niet gek is bij zwaar klimmen op dat verzet) wordt het verschil nog kleiner.
Ga maar eens spelen met de combinaties: http://www.gear-calculator.com/
Less is bore

Plaats reactie