Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Krakende racefiets

bram1234
Forum-lid

bram1234 18 aug 2016 13:03

Ik heb al enkele weken last van een vervelende kraak in mijn racefiets (2e hands gekocht een jaar geleden). De kraak is er niet als ik met weinig kracht rond fiets. Als ik echter aanzet in een zwaardere versnelling of een helling op rij dan begint hij enorm te kraken. Het lijkt erger te zijn als ik met mijn rechter voet kracht zet dan met mijn linker voet. Het rare is dat het niet bij elke rit hetzelfde lijkt te zijn. Dit weekend 150km gefiets zonder al te veel kraken terwijl ik gisteren weer helemaal gek werd van het gekraak.

Ik hoor het kraken ook als ik op de pedalen sta en als ik niet met mijn schoenen in mijn pedalen geklikt ben. Ik sluit dus hiermee uit dat het aan mijn zadel(pen) of schoenklipjes ligt.

Wat ik inmiddels al heb gedaan (of laten doen) is het volgende:
- Pedalen er af en opnieuw insmeren.
- Crank los, insmeren en opnieuw monteren
- Trapas vervangen
- Ketting, derailleurwieltjes & cassette vervangen
- Balhoofdlagers vervangen
- Snelspanners smeren. Zitten overigens ondertussen ook al nieuwe wielen op.

Als ik naast mijn fiets sta en met mijn voet kracht zet op de pedalen hoor ik het eigenlijk niet.

Wat kan dit nog zijn? Ik zit zelf te denken aan de bladboutjes, maar heb geen tool om die los te halen, te smeren en weer er in te zetten. Voordat ik hier aan ga beginnen hoor ik graag of iemand nog een ander idee heeft.

Jac
Forum-lid

Jac 18 aug 2016 13:14

Al veel geprobeerd , maar ik lees niets over de lagers , wel dat de crank is los geweest. Of zijn de lagers vervangen met de trapas?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

marsman
Forum-lid

marsman 18 aug 2016 13:15

Altijd lastig te achterhalen. Hier vind je een mooi overzicht: http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm

Anders een keer een grote beurt laten doen waarbij de fietsenmaker alles even loshaalt en smeert.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

hrohaan
Forum-lid

hrohaan 18 aug 2016 13:51

Bladboutjes is ook gewoon met inbus te doen, draait vanzelf weer vast met een goede slinger als je de tool niet hebt.

bram1234
Forum-lid

bram1234 18 aug 2016 13:56

Bedankt voor de tips.

De lagers zijn inderdaad vervangen met de trapas. De bladboutjes zal ik binnenkort eens even los proberen te halen met een inbus.

EdRaket3
Forum-lid

EdRaket3 18 aug 2016 14:05

Ik denk toch dat het de zadelpen is. Ik heb dit probleem ook een keer gehad en heb toen bedacht dat het de zadelpen niet kon zijn, omdat ik het ook had bij staand fietsen. Om een lang verhaal kort te maken: het bleek toch de zadelpen te zijn. Haal hem een keer eruit, maak hem gied schoon, vet hem in en die hem terug. Baat het niet dan schaadt het niet.

kooijtje2
Forum-lid

kooijtje2 18 aug 2016 14:10

Kijk ook even naar je snelspanner in je wiel en doe daar een een beetje vet aan . Met mijn mtb zelfde klachten als jou gehad echt alles uit elkaar gehad zonder sucses als laaste de snelspanners voorzienvan een likje vet en het probleem was en is nog steeds opgelost dus wie weet .

bram1234
Forum-lid

bram1234 18 aug 2016 14:12

Zal voor de zekerheid ook mijn zadelpen een keer los halen inderdaad. Vraag me wel af hoe je zadelpen kan kraken als je staand op de pedalen fietst.

Snelspanners had ik al gedaan, zie topic start.

bartg
Forum-lid

bartg 18 aug 2016 16:19

EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Soeverein
Forum-lid

Soeverein 19 aug 2016 10:37

Mijn ervaring met kraken is dat er steeds een boosdoener is nl. zand.

Zo heb ik al de "kraak" uit o.a. balhoofd, trapas, zadelpen, snelspanners, bladboutjes, kabelnokjes, stuurpen en tussenringen van cassettes gehaald, simpel door de zaak even (waar mogelijk) los te halen, schoon te maken en opnieuw in te vet.
Ga je met een "kraak" naar een fietsenmaker dan wordt altijd gelijk een of meerdere onderdelen vervangen (kassa) omdat dit dan versleten zou zijn, terwijl je als je een beetje handig bent veel zelf kan oplossen door de zaak even te reinigen.

wolly68
Forum-lid

wolly68 19 aug 2016 14:22

Misschien een open deur, maar bij mijn fiets werd het kraken veroorzaakt door een breuk in het frame. Misschien je frame eens goed inspecteren

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 19 aug 2016 14:33

Mijn fiets kraakt altijd de eerste minuut en dan is het weg. Weet iemand wat dat kan zijn?

(om de grappenmakers voor te zijn; nee het zijn niet de knieën)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie