Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Banden blijven lek gaan, help!

Oelske
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 okt 2014 15:15

Oelske 24 aug 2016 17:12

Hallo,

De titel zegt het al, een bandenprobleem.
Zo'n 2 weken geleden waren mijn Schwalbe Lugano (draadband) bandjes helemaal op (deze zaten op de fiets bij aankoop) .
Deze vervangen door Vittoria Zaffiro pro (vouwband) en meteen maar 2 nieuwe continental binnenbandjes gemonteerd.
Nu het probleem: Ik blijf maar lek rijden. Ik heb er nu 3 ritjes mee gefietst waarbij elke rit eindigde in een ongemakkelijke wandeling richting huis. (2x achter-, en 1x voorband)
Heb ze helemaal uit elkaar gehaald, en overal gevoeld naar scherpe of uitstekende delen, wat niet het geval is.
Het heeft me inmiddels 3 binnenbandjes gekost, aangezien het gat te groot is om te plakken. Althans het gat lijkt klein, maar blaast het plakkertje -na een half uur drogen- zo weer af.
Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 24 aug 2016 17:14

Hoe ziet r gat eruit?
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 24 aug 2016 17:16

Hoeveel druk?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 aug 2016 17:18

Heb je het plek van het lek in de binnenband gebruikt om de locatie van een eventueel scherp voorwerp te vinden?

Wat is de staat van het velglint, zit dat goed op de velg, komen er geen scherpe delen doorheen?

Gebruik je bandenlichters om de buitenband om de velg te krijgen?
Zou het kunnen dat je bij het omleggen de binnenband beschadigd?

Heb je een foto van de gaten zoals je ze in je binnenband aantreft.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 24 aug 2016 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9078
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 aug 2016 17:19

Voordat je de buitenland monteert even de binnenband oppompen zodat je zeker weet dat die niet dubbel zit.
Vervolgens buitenland monteren vanaf het ventiel aan beide zijden gelijkmatig,tevens regelmatig de band goed in het velgbed drukken beetje bandenvet gebruiken kan geen kwaad.
Suc6
P.s velg gecontroleerd op bramen neem ik aan.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 24 aug 2016 17:20

Velglint vervangen ?
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2028
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 24 aug 2016 17:21

Is je velglint nog in orde?

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 24 aug 2016 17:46

Denk dat je het in je velglint moet zoeken.
Heb het recentelijk ook ghad.
Bleek het velglint thv een spaakgat ies ingedrukt te zijn. Hierdoor ontstond een kuiltje, en als je je banden dan hard oppompt....pssst

Nieuw velglint erop en voila probleem verholpen.
Succes

Oelske
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 okt 2014 15:15

Oelske 24 aug 2016 17:47

Wow, wat zijn jullie er snel bij, bedankt!
Ik heb het volgende filmpje exact gevolgd om de band te vervangen aangezien ik nogal aan mezelf begon te twijfelen na 2 lekke banden zo kort achter elkaar.
https://www.youtube.com/watch?v=3ZwH2Sww3qE
Ik heb dus geen bandenlichters gebruikt om de band weer op de velg te krijgen.
De fiets is nog geen jaar oud, en zie ook geen gaten/ uitsteeksels aan het velglint. Hier en daar een drukplek van de spaak. Het probleem is zowel voor als achter, is dat mogelijk als het velglint kapot is?
De druk die ik erin heb gepompt is zo'n 7,5/8 bar (minimaal 7 stond er op de buitenband)
Zo ziet het gat eruit:
Afbeelding
Het gat is dusdanig groot dat je hem gewoon leeg hoort lopen.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 24 aug 2016 18:28

Als je de band nu naast het wiel legt kun je precies bepalen waar het probleem zit. Zit het gat aan de binnenkant dan is het het velglint. Zit het gat aan de buitenkant dan zit er iets in de band.
o'7o

Oelske
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 okt 2014 15:15

Oelske 24 aug 2016 19:10

Ik ga er nu inderdaad maar van uit dat het velglint z'n beste tijd heeft gehad. Maakt het nog uit welk merk/type je erop doet, of zit daar weinig verschil in?
Inmiddels ook 2 binnenbandjes van een vriend "geleend", merk: Red Cycling Products. Iemand enige ervaring met deze bandjes/merk? Ga ervan uit dat binnenbanden qua kwaliteit elkaar weinig ontlopen, maar heb zelf nog nooit van het merk gehoord.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 24 aug 2016 19:43

Oelske schreef: Afbeelding
Loop dat velglint zowel voor als achter idd eens goed na. Feit dat het toch een behoorlijk gat in de biba is, op de 'juiste' plek en je buitenband niets laat zien zou mij idd het velglint doen vermoeden en is de biba een spaakgat ingedrukt.
Velglint er eventueel af en beetje rekken en doorlopen.

Anders, aangezien het probleem is gekomen na montage nieuwe buiten en binnenbanden, zou het natuurlijk kunnen dat je velglint niet goed ligt.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie