Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Sportdrank Help

mannic05
Forum-lid

mannic05 07 mei 2011 18:12

Vanmorgen 45 km gefietst en bij de 40 kilometer was ik bijna niet meer vooruit te branden, ik had alleen water in mijn bidon en was na het ontbijt vertrokken. Ik ben van mening dat me dan een sportdrank zou kunnen redden, om net dat stukje energie aan te vullen. Maar net even gezocht, en het aanbod is gigantisch. Wie kan me op weg helpen in de wereld van de sportdrank.

bleek
Forum-lid

bleek 07 mei 2011 19:25

Ik gebruik gewoon aanlenglimo uit de super voor trainingsritjes :) Niet te zoet maken, want dan neemt je maag het niet goed op.

Of neem wat eten mee. Zat topics over wat er allemaal meegenomen kan worden op dit forum.

swoosh
Forum-lid

swoosh 07 mei 2011 19:38

Afbeelding

mannic05
Forum-lid

mannic05 07 mei 2011 20:15

Bedankt voor de reacties.

Erg interessant artikel, ik ga me er nog wat verder in verdiepen.

gijs01
Forum-lid

gijs01 08 mei 2011 09:05

Inderdaad. Dit zijn artikelen waar je wat aan hebt. Ik gebruik isostar alleen tijdens zware tochten in warm weer. De mont ventoux bijvoorbeeld. Ik heb wel eens dat ik te weinig drink en dat moet ik dan bekopen met een zurige hoofdpijn na het fietsen. Maar dan helpt een kop soep ook erg goed om meer zouten in je lijf te krijgen. Is ook veel lekkerder want de meeste sportdrank vind ik zo goor smaken.
Camerig is prachtig!

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 08 mei 2011 09:50

Als je al bij 40 km helemaal leeg ben dan denk ik dat betere training in eerste instantie zinvoller is dan een sportdrankje. Alleen bij zware ritten of omstandigheden waarbij ik heel veel zweet gebruik ik een sportdrank voor de rest doe ik eigenlijk alleen maar water in mijn bidon.
No pain no gain, no guts no glory!

eelcoz

eelcoz 08 mei 2011 10:23

mannic05 schreef:Vanmorgen 45 km gefietst en bij de 40 kilometer was ik bijna niet meer vooruit te branden, ik had alleen water in mijn bidon en was na het ontbijt vertrokken. Ik ben van mening dat me dan een sportdrank zou kunnen redden, om net dat stukje energie aan te vullen.

Eerlijk gezegd betwijfel ik of je diagnose wel juist is. Mijns inziens maakt het op een ritje van 45 km weinig uit of je nu water of sportdrank drinkt. De meeste fietsers eten niet of nauwelijks tijdens zulke korte ritten. Ik denk inderdaad ook dat het of met training of met een specifieke omstandigheid van vanochtend te maken heeft (slecht geslapen/vermoeidheid of whatever).

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 08 mei 2011 10:43

Die vermoeidheid heeft toch een oorzaak, en het lijkt mij het meest logisch dat dat een tekort aan koolhydraten is.

Dus ja: ik denk dat je met een sportdrankje die laatste 5 km beter door was gekomen.

Bovenstaande posters hebben natuurlijk wel gelijk dat je met meer training makkelijke lange afstanden fietst, namelijk doordat je door training
-meer koolhydraten in de vorm van glycogeen op kunt slaan
-een groter percentage van je energie uit het verbranden van vet kunt halen (en dáár heeft iedereen in NL genoeg van bij zich ;) )

Een krentenbol of boterham met appelstroop heeft hetzelfde effect trouwens, alleen duurt wat langer om te verteren.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 08 mei 2011 10:53

Ik denk dat het best wel uitmaakt wat voor training je hebt gedaan, hoe lang en hoe vaak je fietst, wat je die dag had gegeten, hoe je je voelde en of de temperatuur ineens heel anders was.

Opzich is er niets mis mee om een klein beetje poeder in je je bidonnetje te gooien, ik gooi er altijd een schepje in. Ook eet ik na een uurtje fietsen altijd wat.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

eelcoz

eelcoz 08 mei 2011 13:27

@Scepticus & superrose: Wat ik bedoel is dat in die laatste 5 km (op een stukje van 45 km) sportdrank echt geen groot verschil gaat maken. Als je van te voren goed hebt gegeten, kan dat niet.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mei 2011 13:56

Mwa zeker iemand die niet heel goed getraind is kan door een uur maximaal te fietsen de glycogeen voorraad er doorheen halen. Dan kom je dus na bijna 1,5 uur stil te staan, dat is wel te voorkomen door te zorgen dat hij wat extra suikers binnen krijgt. Verstandiger is het om iets rustiger te gaan fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mannic05
Forum-lid

mannic05 08 mei 2011 16:50

Bedankt voor de tips. Ik ben een herintreder in het fietsen zeg maar althans op de racefiets. Ik denk dat ik iets te veel heb willen doen in een keer.

Ik ben vader van een 4,5 maand oude dochter, dus vermoeidheid zal ook mee gespeeld hebben.

Maar het ging eigenlijk heel erg lekker, tot ongeveer een kilometer of 5 van mijn huis en toen kwam ik bijna niet meer vooruit. Maar ik denk tot ik weet waar ik moet gaan zoeken nu.

Bedankt,

Plaats reactie