vastzittende zadelpen
ik heb een probleempje: mijn carbon zadelpen zit vast in m'n (stalen) frame. Nu is dat op zich niet zo'n punt, want hij zit op de juiste hoogte, maar onlangs heb ik een nieuw zadel gemonteerd, wat iets hoger is. Nu is mijn positie op m'n fiets een stuk minder comfortabel. Heeft iemand een tip hoe je een carbon zadelpen uit een stalen frame kan halen? Ik heb van alles geprobeerd al, zoals siliconen en teflon spray er tussen spuiten, maar er is geen beweging in te krijgen. De zadelpen mag wat mij betreft kapot, maar het frame wil ik uiteraard behouden.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Vriendelijke groet,
Hoite
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Vriendelijke groet,
Hoite
ik heb hetzelfde maar dan met een alluminium pen in een stalen frame
wat ik nog moet proberen is het frame terhoogte van de pen verhitten, waardoor het ijzer uitzet en de pen te mobiliseren is ( hoop ik )
ik ga dat doen met kokend heet water.
je hoort t nog.
gr ed
wat ik nog moet proberen is het frame terhoogte van de pen verhitten, waardoor het ijzer uitzet en de pen te mobiliseren is ( hoop ik )
ik ga dat doen met kokend heet water.
je hoort t nog.
gr ed
ed
Zadepen mag kapot???
manier 1: als je in het bezit bent van een bankschroef, zadelpen erin klemmen en draaien maar. (draait beter dan als je alleen aan de pen draait!)
manier 2: eerst doormidden zagen, en dan met alleen het zaagblad (van een ijzerzaagje afhalen dus) in de lengte een stukkie eruit zagen, en daarna met een tang inknijpen en wrikken!
Succes ermee!
greetz
manier 1: als je in het bezit bent van een bankschroef, zadelpen erin klemmen en draaien maar. (draait beter dan als je alleen aan de pen draait!)
manier 2: eerst doormidden zagen, en dan met alleen het zaagblad (van een ijzerzaagje afhalen dus) in de lengte een stukkie eruit zagen, en daarna met een tang inknijpen en wrikken!
Succes ermee!
greetz
s.vdberg
-
- Forum-lid HC
kan dat dat frameschade oplevert is groot. ik zou de pen afzagen en met een zaagblad (voorzichtig) in drie delen zagen.
eddepet schreef:en ja hoor, ondersteboven in d bankschroef, de zadelpen dan,heetwater er overheen, draaien, en los is tie
gaat met een carbon mischien niet zo makke;ijk
gr.ed
Dat heet water had je beter achterwege kunnen laten, aluminium zet veel meer uit dan staal, dus zonder verhitten had je hem er nog makkelijker uit gekregen!
Ik weet het zeker denk ik
kijk bij Sheldon Brown naar diverse tips hierover.
Een vastzittende zadelpen is mij al een aantal keer overkopen bij een frame. Wanneer een aluminium zadelpen vast zit in een stalen frame, zet het frame dan op zijn kop en giet er vervolgens professionele ammoniak in (onverdund en een sterkere dan die in de supermarkt). Ammoniak lost namelijk aluminiumoxide op, het soort roest dat aluminium en staal aan elkaar vastmaakt. Laat de ammoniak geruime tijd zijn werk doen in een goed geventileerde ruimte.
Bij de carbon zadelpen raad ik aan om inderdaad de bovenkant eraf te zagen. Zorg wel dat je ongeveer 2-3cm van de pen uit het frame laat steken. Zaag er vervolgens met een ijzerzaagje een of meerdere rechte sneden in en knijp met een tang vervolgens het stuk van de pen dat uit het frame steekt naar elkaar toe. Als het goed is zal de pen er zo uit moeten komen.
Bij de carbon zadelpen raad ik aan om inderdaad de bovenkant eraf te zagen. Zorg wel dat je ongeveer 2-3cm van de pen uit het frame laat steken. Zaag er vervolgens met een ijzerzaagje een of meerdere rechte sneden in en knijp met een tang vervolgens het stuk van de pen dat uit het frame steekt naar elkaar toe. Als het goed is zal de pen er zo uit moeten komen.
Oud topic dit maar ik zit met hetzelfde probleem; alu zadelpen muurvast in stalen frame. Zadelpen wil ik graag los hebben.eddepet schreef:en ja hoor, ondersteboven in d bankschroef, de zadelpen dan,heetwater er overheen, draaien, en los is tie
gaat met een carbon mischien niet zo makke;ijk
gr.ed
Ik zal het heet water eens proberen.....
- plantagenet
- Forum-lid
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou je de zadelpen ook niet eerst een stuk ín je frame kunnen slaan (uiteraard nadat je er eerst kruipolie oid in hebt laten lopen en dat hebt laten intrekken)? Dan is de kans volgens mij groot dat je hem daarna in tegengestelde richting eruit kan wrikken/tikken.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd