Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Van "gesmolten vet" naar ketting met dry lube

xonmultimedia
Forum-lid

xonmultimedia 09 sep 2016 16:34

Hi,

Morgen haal ik mijn nieuwe Cube op. Ik vroeg aan mijn FM of hij meteen de ketting kon smeren met dry wax/lube. Dit gebruik ik ook op mijn mountainbike en bevalt mij eigenlijk prima en zorgt dat alles schoon blijft.

Nu gaf hij aan dat de ketting vanuit de fabriek al is bewerkt met gesmolten vet. Gesmolten vet? :?: Anyway ik ben iets minder gemotiveerd hierdoor om de ketting te bewerken met dry lube omdat ik hem dan (neem ik aan) eerst moet ontvetten. Ik heb daarbij geen ervaring met hetgeen ze bij Cube hebben gebruikt en weet dus ook niet of mijn bio ontvetter dan zomaar trekt ;)

Iemand ervaring hiermee?

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 09 sep 2016 17:02

Nieuwe ketting kun je echt een paar honderd kilometer mee rijden zonder eerst te smeren/ontvetten. Voel maar eens aan een nieuwe ketting.

Cube doet niets met die ketting en pakt een normale Shimano ketting zoals jij die in de winkel zou kopen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Jac
Forum-lid

Jac 09 sep 2016 17:32

Met mijn sram ketting ongeveer 700 km gereden met fabrieks vet zonder bij te smeren. Alleen de buitenkant ontvetten. Helaas toen een buitje regen en wat zand , anders had ik mss de 1000 km wel gehaald.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 10 sep 2016 07:53

Idd wel eerst de buitenkant ontvetten, zodat vuil niet kan hechten.

Plaats reactie