Bereik 50/34 crank & 11-32 cassette
Geplaatst: 13 sep 2016 09:09
Hi,
Na 20 jaar uitsluitend op mtb's te hebben gereden (vooral op de weg) heb ik na wat heeull lang twijfelen de stap gemaakt naar een racefiets (voorlopig nog naast mijn MTB). Ik heb een hagelnieuwe Cube GTC SL disk (2016) gekocht waar standaard voor een compact Ultegra 50/34 op zit en achter 11-32.
Even een verhaaltje..sorry about that :
Bij een eerste keer op de fiets stappen voelde ik mij na 20 jaar en tienduizenden MTB km's weer een beginner. Waar zijn mijn remmen op mijn stuur en waar is mijn rapidshifting . Toch, het meeste wennen was en is eigenlijk wel het vinden van een harmonie op het gebied van schakelen. Afgelopen vijf dagen ongelooflijk veel theorie gelezen op dit forum en erg veel tutorials gekeken via youtube maar ik ben er nog niet helemaal over uit dus ik kan wel wat hulp gebruiken.
Om mijn MTB heb ik een triple XTR crank gemonteerd zitten met een vertanding van 42 - 32- 24 en achter een 11 speed (grote heb ik even niet voorhanden). Omdat ik eigenlijk alleen op de weg fietste gebruikte ik uitsluitend de 32 (heuvel/wind) en de 42 voor alle overige gevallen. Dit voelde als een erg fijne combinatie waarbij ik met de 32 snel kon zijn op drukke wegen/bochten/stad en de 42 gebruikte voor pure snelheid.
De 50-34 combi die ik nu heb gooide dit vertrouwde gevoel compleet door elkaar. Om datzelfde gevoel op de racefiets te hebben en weg te komen begin ik op de 34 en achter op 5e of 6e tandwiel. Ketting staat kaarsrecht en alles loopt soepel. Al snel wil ik opschakelen maar merk ik dat ik bij tandwiel 4/3 al wat gemopper van mijn ketting begin te horen die tegen mijn voorderailleur begint te schurken. Ook achter loopt ie niet meer heel soepel. De ketting staat wel iets scheef maar voor mijn gevoel lang nog niet zorgwekkend. Ik ben op mijn MTB gewend op het middenblad tot het ena kleinste blad te kunnen rijden en dan wat terug te schakelen en overschakelen naar het grootste blad. Maar hoe zit het met het bereik met deze set? Kan ik (met deze groep) op het middelste blad echt alleen maar de vier middelste tandwielen achter pakken of moet het gewoon kunnen om op de 34 van 3 tot 11 achter te kunnen draaien zonder probleem en is het een kwestie van afstellen? Hetzelfde geldt natuurlijk voor het grote blad. Wat zou hier het max bereik van zijn voor/achter?
Uiteindelijk gaat het mij erom dat ik het liefst op het middelste blad (vooral nu ik nog niet zo geoefend ben) lekker kan doorrijden en niet telkens hoef op te schakelen naar het grootste blad (en veel te vaak weer terug bij iets langzamere stukken)
Wellicht heb ik hierboven hele domme dingen gevraagd of gezegd en vergelijk ik het teveel met mijn MTB set maar wat uitleg/hulp/advies hierin zou fijn zijn
.
Na 20 jaar uitsluitend op mtb's te hebben gereden (vooral op de weg) heb ik na wat heeull lang twijfelen de stap gemaakt naar een racefiets (voorlopig nog naast mijn MTB). Ik heb een hagelnieuwe Cube GTC SL disk (2016) gekocht waar standaard voor een compact Ultegra 50/34 op zit en achter 11-32.
Even een verhaaltje..sorry about that :
Bij een eerste keer op de fiets stappen voelde ik mij na 20 jaar en tienduizenden MTB km's weer een beginner. Waar zijn mijn remmen op mijn stuur en waar is mijn rapidshifting . Toch, het meeste wennen was en is eigenlijk wel het vinden van een harmonie op het gebied van schakelen. Afgelopen vijf dagen ongelooflijk veel theorie gelezen op dit forum en erg veel tutorials gekeken via youtube maar ik ben er nog niet helemaal over uit dus ik kan wel wat hulp gebruiken.
Om mijn MTB heb ik een triple XTR crank gemonteerd zitten met een vertanding van 42 - 32- 24 en achter een 11 speed (grote heb ik even niet voorhanden). Omdat ik eigenlijk alleen op de weg fietste gebruikte ik uitsluitend de 32 (heuvel/wind) en de 42 voor alle overige gevallen. Dit voelde als een erg fijne combinatie waarbij ik met de 32 snel kon zijn op drukke wegen/bochten/stad en de 42 gebruikte voor pure snelheid.
De 50-34 combi die ik nu heb gooide dit vertrouwde gevoel compleet door elkaar. Om datzelfde gevoel op de racefiets te hebben en weg te komen begin ik op de 34 en achter op 5e of 6e tandwiel. Ketting staat kaarsrecht en alles loopt soepel. Al snel wil ik opschakelen maar merk ik dat ik bij tandwiel 4/3 al wat gemopper van mijn ketting begin te horen die tegen mijn voorderailleur begint te schurken. Ook achter loopt ie niet meer heel soepel. De ketting staat wel iets scheef maar voor mijn gevoel lang nog niet zorgwekkend. Ik ben op mijn MTB gewend op het middenblad tot het ena kleinste blad te kunnen rijden en dan wat terug te schakelen en overschakelen naar het grootste blad. Maar hoe zit het met het bereik met deze set? Kan ik (met deze groep) op het middelste blad echt alleen maar de vier middelste tandwielen achter pakken of moet het gewoon kunnen om op de 34 van 3 tot 11 achter te kunnen draaien zonder probleem en is het een kwestie van afstellen? Hetzelfde geldt natuurlijk voor het grote blad. Wat zou hier het max bereik van zijn voor/achter?
Uiteindelijk gaat het mij erom dat ik het liefst op het middelste blad (vooral nu ik nog niet zo geoefend ben) lekker kan doorrijden en niet telkens hoef op te schakelen naar het grootste blad (en veel te vaak weer terug bij iets langzamere stukken)
Wellicht heb ik hierboven hele domme dingen gevraagd of gezegd en vergelijk ik het teveel met mijn MTB set maar wat uitleg/hulp/advies hierin zou fijn zijn
.