Welke crankset past?
Geplaatst: 14 sep 2016 16:05
Hallo forum,
Sinds ruim een jaar fiets ik om (geleidelijk) af te vallen met een Koga Supermetro (2014 versie). Jaren niet gesport en door mijn huisarts geadviseerd om gewicht te verliezen (50 jaar). Ik ben erg tevreden over deze fiets en hij heeft me goed geholpen gewicht te verliezen.
Ruim 20 kg zijn er af in 1 jaar en nog hopelijk 15 te gaan tot mijn streefgewicht van 83 voor 1.83m. Ik eet nu gezonder, maar blijf wel dol op af en toe een Westvleteren12 bij de apero.
Omdat ik alleen vlak terrein fiets met nooit een heuvel etc merk ik nu langzamerhand dat ik niet zo snel ga als ik met een racefiets zou kunnen. Ik ga wel steeds sneller met een steeds lager hartfrequentie: omdat het parcours vaak hetzelfde is kan ik het met de tijd goed volgen.
De combinatie van mijn 11-34 cassette en 38T single 10speed crank is meer geschikt voor allround dan voor puur snelheid. Is natuurlijk ook logisch want bedoeld als een citybike.
( http://www.koga.com/files/6/0/9/KOGA_Specs_Geo_SPM.pdf )
Ik fiets nu bijna dagelijks 40 km een vlak parcours met een gemiddeld tempo van 30-33 km/u (een paar stoplichten etc) met gemiddeld 135 bpm hartfrequentie zonder moe te worden.
Om iets sneller te gaan heb ik mijn cassette vervangen door een Shimano HG 11-25T en heb een Stronglight 42T tandwiel besteld ter vervanging van mijn Truvativ E400 38T tandwiel.
Mijn vraag:
Als ik nog iets groter zou willen past het niet meer met de huidige Truvativ crankset, omdat het tegen de achtervork/frame aangaat komen.
Wat is voor mijn Supermetro de goede crankset optie om naar single 10 speed 46T of 48T tandwiel te gaan? Het schakelen met alleen rechts bevalt me eigenlijk prima en wil ik graag zo houden, dus daarom zoek ik een single 10speed oplossing voor de 11-25T cassette.
Mijn doel is gewoon sneller te worden zonder mijn cadans sterk te verhogen. Ik begrijp dat mijn gewenste combinatie in de heuvels/bergen slopend is, maar daar ga ik toch niet heen met deze fiets.
Ik ben langzamerhand een fietsliefhebber geworden, maar van de techniek moet ik nog veel leren.
Alvast hartelijk dank voor uw tips.
Groet,
Jacques
Sinds ruim een jaar fiets ik om (geleidelijk) af te vallen met een Koga Supermetro (2014 versie). Jaren niet gesport en door mijn huisarts geadviseerd om gewicht te verliezen (50 jaar). Ik ben erg tevreden over deze fiets en hij heeft me goed geholpen gewicht te verliezen.
Ruim 20 kg zijn er af in 1 jaar en nog hopelijk 15 te gaan tot mijn streefgewicht van 83 voor 1.83m. Ik eet nu gezonder, maar blijf wel dol op af en toe een Westvleteren12 bij de apero.
Omdat ik alleen vlak terrein fiets met nooit een heuvel etc merk ik nu langzamerhand dat ik niet zo snel ga als ik met een racefiets zou kunnen. Ik ga wel steeds sneller met een steeds lager hartfrequentie: omdat het parcours vaak hetzelfde is kan ik het met de tijd goed volgen.
De combinatie van mijn 11-34 cassette en 38T single 10speed crank is meer geschikt voor allround dan voor puur snelheid. Is natuurlijk ook logisch want bedoeld als een citybike.
( http://www.koga.com/files/6/0/9/KOGA_Specs_Geo_SPM.pdf )
Ik fiets nu bijna dagelijks 40 km een vlak parcours met een gemiddeld tempo van 30-33 km/u (een paar stoplichten etc) met gemiddeld 135 bpm hartfrequentie zonder moe te worden.
Om iets sneller te gaan heb ik mijn cassette vervangen door een Shimano HG 11-25T en heb een Stronglight 42T tandwiel besteld ter vervanging van mijn Truvativ E400 38T tandwiel.
Mijn vraag:
Als ik nog iets groter zou willen past het niet meer met de huidige Truvativ crankset, omdat het tegen de achtervork/frame aangaat komen.
Wat is voor mijn Supermetro de goede crankset optie om naar single 10 speed 46T of 48T tandwiel te gaan? Het schakelen met alleen rechts bevalt me eigenlijk prima en wil ik graag zo houden, dus daarom zoek ik een single 10speed oplossing voor de 11-25T cassette.
Mijn doel is gewoon sneller te worden zonder mijn cadans sterk te verhogen. Ik begrijp dat mijn gewenste combinatie in de heuvels/bergen slopend is, maar daar ga ik toch niet heen met deze fiets.
Ik ben langzamerhand een fietsliefhebber geworden, maar van de techniek moet ik nog veel leren.
Alvast hartelijk dank voor uw tips.
Groet,
Jacques