Nieuwe disc endurance racer , budget € 5000
-
- Forum-lid
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25
Hallo allemaal,
Na een tijdje meelezen heb ik nu zelf maar eens een account aangemaakt.
Na 4 seizoenen tevreden op mijn Giant Defy Composite ongeveer 14000 km te hebben gereden wordt het tijd voor wat anders. Na jaren mountainbike in Brabant heb ik na een verhuizing naar de Randstad gekozen voor een racefiets, vanwege de gebrekkige mogelijkheden om lange MTB tochten te maken in de Randstad. De Defy bevalt goed qua geometrie en zeker op vakantie en in Limburg ben ik erg blij met de SRAM Apex 50/34 en 11-32 achter versnellingen.
Naast het zelf fietsen lees ik ook graag over de nieuwste technische ontwikkelingen. Als ik een nieuwe fiets koop wil ik graag een fiets kopen die nu voorop loopt, zodat ik over 3 jaar ook nog tevreden rond rijd.
Qua fietsen ben ik een echte toerfietser. In Nederland rij als ik alleen fiets ongeveer 28-29 gemiddeld. Meer van het vlakke dan een klimmer qua talent, maar rij wel graag door de heuvels en bergen als uitdaging. Rij graag lange afstanden (1x in de week 100-150).
Qua wensen voor mijn volgende fiets heb ik de volgende zaken opgeschreven:
1. Endurance/comfort geometrie (Defy bevalt erg goed)
2. Carbon frame met clearance voor minimaal 28mm.
3. Hydraulische schijfremmen
4. Electronisch schakelen met 11-32 achter
5. Tubeless wielen
Budget ligt om en nabij de 5000 euro.
Na het vele 2017 nieuws gelezen te hebben heb ik zelf een shortlist gemaakt.
1. BMC Roadmachine 01 Ultegra. Nadeel: geen Di2. Heeft iemand een idee wat upgraden naar DI2 zou kosten?
2. Specialized Roubaix Expert UDI2
3. Trek Domane SLR 6: zelfde idee als bij BMC
4. In FIETS zag ik de Focus Paralane Etap voor 5999 euro staan. Voor die prijs is dat heel interessant, maar op internet is ie een stuk duurder.
Nu heb ik 2 vragen:'
1. Mis ik nog fietsen in mijn shortlist?
2. Op basis van mijn rijgedrag en voorkeuren, wat zouden jullie aanraden?
Iedereen alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!
Na een tijdje meelezen heb ik nu zelf maar eens een account aangemaakt.
Na 4 seizoenen tevreden op mijn Giant Defy Composite ongeveer 14000 km te hebben gereden wordt het tijd voor wat anders. Na jaren mountainbike in Brabant heb ik na een verhuizing naar de Randstad gekozen voor een racefiets, vanwege de gebrekkige mogelijkheden om lange MTB tochten te maken in de Randstad. De Defy bevalt goed qua geometrie en zeker op vakantie en in Limburg ben ik erg blij met de SRAM Apex 50/34 en 11-32 achter versnellingen.
Naast het zelf fietsen lees ik ook graag over de nieuwste technische ontwikkelingen. Als ik een nieuwe fiets koop wil ik graag een fiets kopen die nu voorop loopt, zodat ik over 3 jaar ook nog tevreden rond rijd.
Qua fietsen ben ik een echte toerfietser. In Nederland rij als ik alleen fiets ongeveer 28-29 gemiddeld. Meer van het vlakke dan een klimmer qua talent, maar rij wel graag door de heuvels en bergen als uitdaging. Rij graag lange afstanden (1x in de week 100-150).
Qua wensen voor mijn volgende fiets heb ik de volgende zaken opgeschreven:
1. Endurance/comfort geometrie (Defy bevalt erg goed)
2. Carbon frame met clearance voor minimaal 28mm.
3. Hydraulische schijfremmen
4. Electronisch schakelen met 11-32 achter
5. Tubeless wielen
Budget ligt om en nabij de 5000 euro.
Na het vele 2017 nieuws gelezen te hebben heb ik zelf een shortlist gemaakt.
1. BMC Roadmachine 01 Ultegra. Nadeel: geen Di2. Heeft iemand een idee wat upgraden naar DI2 zou kosten?
2. Specialized Roubaix Expert UDI2
3. Trek Domane SLR 6: zelfde idee als bij BMC
4. In FIETS zag ik de Focus Paralane Etap voor 5999 euro staan. Voor die prijs is dat heel interessant, maar op internet is ie een stuk duurder.
Nu heb ik 2 vragen:'
1. Mis ik nog fietsen in mijn shortlist?
2. Op basis van mijn rijgedrag en voorkeuren, wat zouden jullie aanraden?
Iedereen alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik zou sowieso een uitgebreide fietsmeting doen met een onafhankelijk aankoopadvies alvorens ik zoveel geld zou investeren. Doorgaans kost deze meting ca. €150 tot €200 en vaak is deze gratis als je vervolgens daar ook de fiets aanschaft (dit laatste zou ik echter niet doen, want de bikefitter zal je dan uiteraard een merk/model aanraden die hij/zij op dit moment in de winkel heeft staan).
Dit raad ik aan omdat er ook binnen het endurance segment nog behoorlijke verschillen zitten in afmetingen. Technisch gezien zul je met dit budget onmogelijk een miskoop kunnen doen (of je nou Trek of Specialized neemt, Dura Ace Di2 of Etap, Reynolds of FFWD, het is allemaal top). Wel zitten er nog behoorlijke verschillen in hoe hoog en hoe ver je stuur van je zitpositie afstaat. De Defy is vrij gemiddeld, de Canyon Endurace iets aggressiever en de Specialized Roubaix is juist een stuk rechterop dan wat je nu hebt.
Dit raad ik aan omdat er ook binnen het endurance segment nog behoorlijke verschillen zitten in afmetingen. Technisch gezien zul je met dit budget onmogelijk een miskoop kunnen doen (of je nou Trek of Specialized neemt, Dura Ace Di2 of Etap, Reynolds of FFWD, het is allemaal top). Wel zitten er nog behoorlijke verschillen in hoe hoog en hoe ver je stuur van je zitpositie afstaat. De Defy is vrij gemiddeld, de Canyon Endurace iets aggressiever en de Specialized Roubaix is juist een stuk rechterop dan wat je nu hebt.
Ik zit een beetje in het zelfde schuitje; fiets al 10 jaar op een Canyon Ultimate CF en ben op zoek naar een opvolger van deze fiets. Gezien ik nu 30 jaar fiets, wil ik mezelf trakteren op een topfiets; budget € 6 - 7 K.
Wensen zijn ongeveer hetzelfde als die van jou; Hydraulische schijfremmen + Electronisch schakelen. Géén tubes. Alleen dub ik nog over een endurance of performance bike.
In deze prijsklasse vind alleen echt goed spul. Maar ga niet over één nacht ijs; veel merken presenteren nu hun 2017 modellen. Dus naar Bikemotion, houd de grote merken of dealers ervan in de gaten; zij houden 'testdagen' van hun merken waar je op de meeste modellen kunt proefrijden.
Onlangs heb ik bij Trek tijdens de consumentendag gereden op de Domane SLR met Shimano DA (mechanisch). Oh, oh, wat een lekkere fiets! 4 oktober a.s. houd Rings in Goirle een Specialized testdag; ik heb me reeds ingeschreven. BMC heeft zgn. 'Testcenters', óók hier in NL (Made, Zeist). Overigens is de Roadmachine die je noemt meer een performance bike dan een endurance racer. Je kunt wel de stack aanpassen naar je favoriete zitpositie. Ze leveren hiervoor ook de benodigde onderdelen erbij.
Als lichtelijk Canyon-fan (heb er 3) kan ik je wijzen op de Endurace CF SLX; met DA di2 + discs €5199,-. Ik wacht nog even tot begin 2017; dan komt de nieuwe Ultimate CF SLX met discs uit. Tot die tijd; oriënteren, kijken en testen... Succes, ik houd dit topic in de gaten.
Wensen zijn ongeveer hetzelfde als die van jou; Hydraulische schijfremmen + Electronisch schakelen. Géén tubes. Alleen dub ik nog over een endurance of performance bike.
In deze prijsklasse vind alleen echt goed spul. Maar ga niet over één nacht ijs; veel merken presenteren nu hun 2017 modellen. Dus naar Bikemotion, houd de grote merken of dealers ervan in de gaten; zij houden 'testdagen' van hun merken waar je op de meeste modellen kunt proefrijden.
Onlangs heb ik bij Trek tijdens de consumentendag gereden op de Domane SLR met Shimano DA (mechanisch). Oh, oh, wat een lekkere fiets! 4 oktober a.s. houd Rings in Goirle een Specialized testdag; ik heb me reeds ingeschreven. BMC heeft zgn. 'Testcenters', óók hier in NL (Made, Zeist). Overigens is de Roadmachine die je noemt meer een performance bike dan een endurance racer. Je kunt wel de stack aanpassen naar je favoriete zitpositie. Ze leveren hiervoor ook de benodigde onderdelen erbij.
Als lichtelijk Canyon-fan (heb er 3) kan ik je wijzen op de Endurace CF SLX; met DA di2 + discs €5199,-. Ik wacht nog even tot begin 2017; dan komt de nieuwe Ultimate CF SLX met discs uit. Tot die tijd; oriënteren, kijken en testen... Succes, ik houd dit topic in de gaten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25
Dank voor de reacties. Fietsmeting ga ik sowieso doen. Qua testen heb ik al gecheckt en belas is de roadmachine. Of biet beschikbaar.
4 oktober had ik ook gezien, maar dat komt helaas niet uit met werk.
Weet iemand of er dealers zijn die een 58 of 61cm van de genoemde fietsen als testfiets aanbieden?
Ook bedankt voor de tip van de Canyon.
Is er een mogelijkheid om een Canyon ergens te testen?
4 oktober had ik ook gezien, maar dat komt helaas niet uit met werk.
Weet iemand of er dealers zijn die een 58 of 61cm van de genoemde fietsen als testfiets aanbieden?
Ook bedankt voor de tip van de Canyon.
Is er een mogelijkheid om een Canyon ergens te testen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Den Canyons kun je naar mijn weten alleen in Koblenz, DLD testen. Dat lijkt me wel de moeite waard en krijg je gelijk een leuke sfeer impressie van hun fabriek en het merk.Liketoride schreef:Dank voor de reacties. Fietsmeting ga ik sowieso doen. Qua testen heb ik al gecheckt en belas is de roadmachine. Of biet beschikbaar.
4 oktober had ik ook gezien, maar dat komt helaas niet uit met werk.
Weet iemand of er dealers zijn die een 58 of 61cm van de genoemde fietsen als testfiets aanbieden?
Ook bedankt voor de tip van de Canyon.
Is er een mogelijkheid om een Canyon ergens te testen?
Waarom zou je in vredesnaam een meting laten doen als je huidige fiets goed zit? Totaal onnodig en leidt alleen maar tot onzekerheid.
Mocht je het toch willen: test dan eerst de geadviseerde afstelling op je OUDE fiets, voor je 5k gaat uitgeven aan iets wat niet bevalt.
Mocht je het toch willen: test dan eerst de geadviseerde afstelling op je OUDE fiets, voor je 5k gaat uitgeven aan iets wat niet bevalt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
De 4 genoemde opties verschillen al dusdanig dat het me verstandig lijkt om eerst nog wat specialistisch advies te winnen alvorens een keuze te maken:havana schreef:Waarom zou je in vredesnaam een meting laten doen als je huidige fiets goed zit? Totaal onnodig en leidt alleen maar tot onzekerheid.
Mocht je het toch willen: test dan eerst de geadviseerde afstelling op je OUDE fiets, voor je 5k gaat uitgeven aan iets wat niet bevalt.
- Defy (L): 605/390
- Domane (58): 611/380
- Roubaix (58): 622/392
- Roadmachine (58): 593/400
- Paralane geen geo beschikbaar
Tevens zou ik bij zo'n bedrag wel eens willen horen of er nog ergens winst te behalen valt t.o.v. mijn huidige afstelling.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 19 sep 2016 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je nu goed zit is het een koud kunstje om even tabelletjes naast elkaar te leggen om te kijken welke zou passen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14117
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Er zijn nog bijna geen perfomance racers met schijven.
Cube heeft te litening en toch ook wel de agree, misschien denk je niet meteen aan die laatste.
Maar mooi is ie en meteen state of the art!.
In de endurance/comfort hoek is er al meer. Al zou ik voor deze bedragen echt een costum lijstje samenstellen.
Dus welk frame, groep, wielen etc. en dan (zelf) samenbouwen.
@Imarc voor 6 a 7 K kan je kopen wat je wilt, dan zijn er geen limieten, tenzij je net een exotisch wielsetje van meer dan 1500 euro wilt hebben. enige is de beschikbaarheid.
Cube heeft te litening en toch ook wel de agree, misschien denk je niet meteen aan die laatste.
Maar mooi is ie en meteen state of the art!.
In de endurance/comfort hoek is er al meer. Al zou ik voor deze bedragen echt een costum lijstje samenstellen.
Dus welk frame, groep, wielen etc. en dan (zelf) samenbouwen.
@Imarc voor 6 a 7 K kan je kopen wat je wilt, dan zijn er geen limieten, tenzij je net een exotisch wielsetje van meer dan 1500 euro wilt hebben. enige is de beschikbaarheid.
-
- Forum-lid
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25
Bedankt voor de overzichten van stack en reach. Ik zit nu op een Defy maat XL. Stack en reach gaan dus al meer richting de Roubaix, volgens mij.
Bij de BMC is het aanpasbaar toch?
Bij de BMC is het aanpasbaar toch?