Overbelasting knie?
Hallo,
Ik fiets nu zo'n anderhalf jaar. Nog nooit geen klachten gehad in ritjes van 2 a 3 uur, maar nu de afstanden wat groter worden, krijg ik last aan de de buitenkant van mijn knie. Het is niet dat ik na het fietsen niet meer kan lopen, maar aan het einde van de rit begint het een beetje te "zeuren". Na een dag is de pijn weg en ik heb ook geen last met (hard)lopen.
Is dit overbelasting? Of moet ik mijn houding aanpassen? Graag wat advies.
Alvast bedankt,
Nappie
Ik fiets nu zo'n anderhalf jaar. Nog nooit geen klachten gehad in ritjes van 2 a 3 uur, maar nu de afstanden wat groter worden, krijg ik last aan de de buitenkant van mijn knie. Het is niet dat ik na het fietsen niet meer kan lopen, maar aan het einde van de rit begint het een beetje te "zeuren". Na een dag is de pijn weg en ik heb ook geen last met (hard)lopen.
Is dit overbelasting? Of moet ik mijn houding aanpassen? Graag wat advies.
Alvast bedankt,
Nappie
-
- Forum-lid
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27
Of het overbelasting is durf ik geen antwoord op te geven, maar misschien kun je een keer kijken naar de stad van je schoenplaatjes. Als deze iets 'verkeerd' staan, kan dit behoorlijk irritsante pijn in de knie opleveren.
Grt.
Grt.
Hoeft niet persé je knie te zijn. Kan ook de aanhechting van de lange spier zijn die aan de buitenzijde van je bovenbeen loopt. Als deze erg gespannen is (overbelast), kan zich dat uiten bij de aanhechting.
Probeer die spier (rustig) te rekken en zet hem warm voor je gaat fietsen, kan al helpen, of lichter gaan rijden.
Probeer die spier (rustig) te rekken en zet hem warm voor je gaat fietsen, kan al helpen, of lichter gaan rijden.
prj
[quote="magnee60"]1) rekken
2) rust
3) klein rijden
4) schoenplaatjes nakijken
[/quote]
+1
Ondertussen heb ik heel wat ervaringen opgedaan met dit probleem. De kans is namelijk heel groot dat het aan je pedaal ligt. Als deze versleten is en dit hoeft maar een fractie te zijn dan moet je ze gelijk vervangen.
Verder moet je je hamstrings zoveel mogelijk rekken. Voor - tijdens en na het fietsen en elke dag een paar keer. Dit gaat echt werken!
2) rust
3) klein rijden
4) schoenplaatjes nakijken
[/quote]
+1
Ondertussen heb ik heel wat ervaringen opgedaan met dit probleem. De kans is namelijk heel groot dat het aan je pedaal ligt. Als deze versleten is en dit hoeft maar een fractie te zijn dan moet je ze gelijk vervangen.
Verder moet je je hamstrings zoveel mogelijk rekken. Voor - tijdens en na het fietsen en elke dag een paar keer. Dit gaat echt werken!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
[quote="trimmer"]Heb ook wat irritatie bij mijn knie. Hoe lang moet een pedaal meegaan en hoe weet je wanneer deze versleten is. ? Ik rijd met spd pedalen en die zitten er ongeveer 12000 km op.[/quote]
Als er sprake is van speling. Dit merk je als je met je voet in het pedaal zit. Wanneer het pedaal dan kantelt dan is ie versleten. Dit hoeft maar een fractie te zijn om problemen te kunnen krijgen aan de knie.
Als er sprake is van speling. Dit merk je als je met je voet in het pedaal zit. Wanneer het pedaal dan kantelt dan is ie versleten. Dit hoeft maar een fractie te zijn om problemen te kunnen krijgen aan de knie.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Er is maar een advies en dat is fysio.
In wielerland hadden ze hier volgens mij laatst een item over. Iets met een bandje dat schuurde aan buitenkant knie en wat op lange termijn slijmbeurs ontsteking kon veroorzaken. Was de aflevering volgens mij met Amstel Curacao race. Link
[quote="body"][quote="magnee60"]1) rekken
2) rust
3) klein rijden
4) schoenplaatjes nakijken
[/quote]
+1
Ondertussen heb ik heel wat ervaringen opgedaan met dit probleem. De kans is namelijk heel groot dat het aan je pedaal ligt. Als deze versleten is en dit hoeft maar een fractie te zijn dan moet je ze gelijk vervangen.
Verder moet je je hamstrings zoveel mogelijk rekken. Voor - tijdens en na het fietsen en elke dag een paar keer. Dit gaat echt werken!
[/quote]
+1
Kan zeker aan schoenplaatjes liggen. De afstelling en juiste plaats hiervan is heel belangrijk! Heb hier zelf ook al ervaring mee... In die zin van overbelasting en verkeerde fietspositie. Gevolg slijmbeurs moest operatief verwijdert worden.
Belangrijk om de kniën ( trouwens ook andere, rug, heup...) te ontlasten, is streching,goed evenwicht en coördinatie tussen verschillende spiergroepen (quadriceps/hamsrings/rug/buikspieren) De binnenste quadricepspier is soms te weinig getraind of "lui" waardoor knieirritaties kunnen ontstaan.
Ook rug en buikspieren zijn van groots belang om een goeie "carrosserie" te hebben.
Dit alles kun je doen met Core stability en Exentrische spier versterkende oefeningen.
Door hardnekkige blessures durf ik stellen dat bovengenoemde even belangrijk is als de duurtrainingen/voorbereiding die je gaat uitvoeren om je doelen te stellen. Goeie fietspositie, evenwicht en coördinatie tussen verschillende spiergroepen = minder kans blessure's, risico's op blessures verminderen.
Mvg,
Dieter
2) rust
3) klein rijden
4) schoenplaatjes nakijken
[/quote]
+1
Ondertussen heb ik heel wat ervaringen opgedaan met dit probleem. De kans is namelijk heel groot dat het aan je pedaal ligt. Als deze versleten is en dit hoeft maar een fractie te zijn dan moet je ze gelijk vervangen.
Verder moet je je hamstrings zoveel mogelijk rekken. Voor - tijdens en na het fietsen en elke dag een paar keer. Dit gaat echt werken!
[/quote]
+1
Kan zeker aan schoenplaatjes liggen. De afstelling en juiste plaats hiervan is heel belangrijk! Heb hier zelf ook al ervaring mee... In die zin van overbelasting en verkeerde fietspositie. Gevolg slijmbeurs moest operatief verwijdert worden.
Belangrijk om de kniën ( trouwens ook andere, rug, heup...) te ontlasten, is streching,goed evenwicht en coördinatie tussen verschillende spiergroepen (quadriceps/hamsrings/rug/buikspieren) De binnenste quadricepspier is soms te weinig getraind of "lui" waardoor knieirritaties kunnen ontstaan.
Ook rug en buikspieren zijn van groots belang om een goeie "carrosserie" te hebben.
Dit alles kun je doen met Core stability en Exentrische spier versterkende oefeningen.
Door hardnekkige blessures durf ik stellen dat bovengenoemde even belangrijk is als de duurtrainingen/voorbereiding die je gaat uitvoeren om je doelen te stellen. Goeie fietspositie, evenwicht en coördinatie tussen verschillende spiergroepen = minder kans blessure's, risico's op blessures verminderen.
Mvg,
Dieter
~ Each cyclist has its story ~
~ Scott Addict - di2 12 speed - Roval C38 ~
~ Scott Addict - di2 12 speed - Roval C38 ~