Carbon frame nemen bij 93kilo?
Beste kenners,
In mijn zoektocht naar een andere fiets kwam ik van iemand de opmerking tegen dat je bij 80plus kilo beter een aluminium frame met carbon voorvork kunt nemen. Een full carbon is dan af te raden. Dit was hem door een fm gezegd...herkenbaar of bs?
Ben zelf 1.98 en 93 kilo nl.
In mijn zoektocht naar een andere fiets kwam ik van iemand de opmerking tegen dat je bij 80plus kilo beter een aluminium frame met carbon voorvork kunt nemen. Een full carbon is dan af te raden. Dit was hem door een fm gezegd...herkenbaar of bs?
Ben zelf 1.98 en 93 kilo nl.
Broodje aap.
Wel een beetje een stijf exemplaar nemen, maar 95% van de frames is gewoon geschikt.
Baanwielrenners rijden ook gewoon op carbon, die wegen soms veel meer dan jij en trappen een pak meer vermogen weg...
Wel een beetje een stijf exemplaar nemen, maar 95% van de frames is gewoon geschikt.
Baanwielrenners rijden ook gewoon op carbon, die wegen soms veel meer dan jij en trappen een pak meer vermogen weg...
I call bullshit
Volgens mij is dit een urban myth die uit een tiid stamt waarin mensen nog geen ervaring hadden met carbon frames. Als carbon niet sterk genoeg was zouden ze er ook geen racewagens mee bouwen.
Als de productiekosten voor carbon gelijk lagen met alu dan zou alu nu vrijwel uit we winkel verdwenen zijn.
Ik weeg wel wat meer dan 80 kilo en rijd al jaren zonder problemen met carbon, en ik ben echt niet de enige.
Volgens mij is dit een urban myth die uit een tiid stamt waarin mensen nog geen ervaring hadden met carbon frames. Als carbon niet sterk genoeg was zouden ze er ook geen racewagens mee bouwen.
Als de productiekosten voor carbon gelijk lagen met alu dan zou alu nu vrijwel uit we winkel verdwenen zijn.
Ik weeg wel wat meer dan 80 kilo en rijd al jaren zonder problemen met carbon, en ik ben echt niet de enige.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 10 okt 2016 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hoeveel profs denk je dat er zijn die dat kunnen?
Verder ben ik 't er wel mee eens, broodje aap verhaal. Ik zou alleen weg blijven van de allerlichtste modellen, daar win je niets mee en vergroot wel 't risico dat er eens iets kapot zal gaan (al dan niet door een keer vallen bijv).
Verder ben ik 't er wel mee eens, broodje aap verhaal. Ik zou alleen weg blijven van de allerlichtste modellen, daar win je niets mee en vergroot wel 't risico dat er eens iets kapot zal gaan (al dan niet door een keer vallen bijv).
Ben net als jij 1.98 meter en rond de 90 kg. Rijd al jaren probleemloos rond op een Carbon Scott frame. Paar wat stevigere wielen is wel verstandig. Ben zelf begonnen met Fulcrum Racing 3 wielen maar dat was geen succes. Heb nu een paar handgemaakte wielen met 32 spaken en dat fietst probleemloos.
Heb trouwens ook een carbon MTB frame die probleemloos tegen een gewicht van 90 kg kan.
Heb trouwens ook een carbon MTB frame die probleemloos tegen een gewicht van 90 kg kan.
faxe schreef:Ben net als jij 1.98 meter en rond de 90 kg. Rijd al jaren probleemloos rond op een Carbon Scott frame. Paar wat stevigere wielen is wel verstandig. Ben zelf begonnen met Fulcrum Racing 3 wielen maar dat was geen succes. Heb nu een paar handgemaakte wielen met 32 spaken en dat fietst probleemloos.
Heb trouwens ook een carbon MTB frame die probleemloos tegen een gewicht van 90 kg kan.
Volgens mij adviseert Fulcrum voor de racing 3 een maximaal rijdersgewicht van 85 kg....krappe marge dus........
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
Mantel zegt 100
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
mantel is daar ook niet echt eenduidig over inderdaad:NicoNB schreef:Veel leveranciers geven het maximale totaalgewicht van rijder + fiets op.
Voorbeeldje van Mavic Ksyrium Elite wielen.
Op de site van Mantel
Op de site van Mantel
Op de site van MavicMaximaal rijdersgewicht 120 kg
For a longer longevity of the wheel, Mavic recommends that the total weight supported by the wheels don't exceed 120kg, bike included