Sram gxp vs bb30 - welke meer futureproof?
Ik zit te spelen met het overgaan naar een 1x setup op m'n TT fiets, lekker simpel en ik gebruik 't binnenblad eigenlijk toch niet. Plus het is ongelofelijk hip en dat telt uiteraard zwaar mee.
Ik ben eigenlijk voornamelijk aan het kijken naar Sram kettingbladen, voornamelijk omdat zij (volgens mij) als enige 130BCD tandwielen maken, en ook groter dan 50T gaan. Je kunt volgens mij ook wel via Fibrelyte wat laten maken maar dat is allemaal custom (lees, duur). Ik heb nu een Shimano 130bcd crankstel dus dat klusje is snel geklaard.
Maar nu zat ik te denken...mijn tijdritfiets is vrij oud, en ik wil binnen niet al te lange tijd over naar een nieuwe. Prijstechnisch kan het lonen om dan een volledig crankstel te kopen, de kosten van het blad zijn al de helft ongeveer. Maar dan kom ik bij de kern van m'n vraag, neem ik GXP of BB30? Dit is an sich natuurlijk niet een nieuwe vraag en ik heb wel wat gezocht, maar ik wi het specifiek vanuit het perspectief bekijken van een toekomstige nieuwe fiets. Op mijn huidige fiets zou ik de nieuwe crank niet zetten, dat draait allemaal nog goed en dus zou ik alleen dat 1x blad erop zetten (met andere woorden, ik zou mijn keuze voor de cranks niet laten beinvloeden door wat ik nu heb). Crank laat ik dan wel tijdje onderstoffen. Of als ik het projectje beu ben dan kan ik de armen wellicht nog wel tegen een beperkt verlies verkopen, de 1x cranks zijn tenslotte hetzelfde als de Force22 cranks.
Wat zou jij doen? GXP of BB30? Ik snap dat het wellicht enigszins afhangt van wat voor fiets je zou nemen, maar ervan uitgaande dat je dat nog niet weet, wat is dan de beste optie? En als het helpt, dan zouden de frontrunners Cervelo, Canyon, Felt zijn
Ik ben eigenlijk voornamelijk aan het kijken naar Sram kettingbladen, voornamelijk omdat zij (volgens mij) als enige 130BCD tandwielen maken, en ook groter dan 50T gaan. Je kunt volgens mij ook wel via Fibrelyte wat laten maken maar dat is allemaal custom (lees, duur). Ik heb nu een Shimano 130bcd crankstel dus dat klusje is snel geklaard.
Maar nu zat ik te denken...mijn tijdritfiets is vrij oud, en ik wil binnen niet al te lange tijd over naar een nieuwe. Prijstechnisch kan het lonen om dan een volledig crankstel te kopen, de kosten van het blad zijn al de helft ongeveer. Maar dan kom ik bij de kern van m'n vraag, neem ik GXP of BB30? Dit is an sich natuurlijk niet een nieuwe vraag en ik heb wel wat gezocht, maar ik wi het specifiek vanuit het perspectief bekijken van een toekomstige nieuwe fiets. Op mijn huidige fiets zou ik de nieuwe crank niet zetten, dat draait allemaal nog goed en dus zou ik alleen dat 1x blad erop zetten (met andere woorden, ik zou mijn keuze voor de cranks niet laten beinvloeden door wat ik nu heb). Crank laat ik dan wel tijdje onderstoffen. Of als ik het projectje beu ben dan kan ik de armen wellicht nog wel tegen een beperkt verlies verkopen, de 1x cranks zijn tenslotte hetzelfde als de Force22 cranks.
Wat zou jij doen? GXP of BB30? Ik snap dat het wellicht enigszins afhangt van wat voor fiets je zou nemen, maar ervan uitgaande dat je dat nog niet weet, wat is dan de beste optie? En als het helpt, dan zouden de frontrunners Cervelo, Canyon, Felt zijn
Pressfit 30! Gebruik alu cups, geen nylon.
BB30 zal problemen blijven geven.
BB30 zal problemen blijven geven.
Moeilijke keuze;
ik heb de indruk dat er online wat meer horrorverhalen zijn over BB30 dan over GXP.
BB30 vergt wat meer kundigheid om te monteren; en schijnbaar kun je je frame verknallen als je de lager er niet op de juiste manier inperst.
Op basis daarvan zou ik GXP kiezen, maar persoonlijk geen problemen gehad met BB30.
ik heb de indruk dat er online wat meer horrorverhalen zijn over BB30 dan over GXP.
BB30 vergt wat meer kundigheid om te monteren; en schijnbaar kun je je frame verknallen als je de lager er niet op de juiste manier inperst.
Op basis daarvan zou ik GXP kiezen, maar persoonlijk geen problemen gehad met BB30.
GXP is technisch goed doordacht en IMO beter dan de gebruikelijke 24 mm assen (ala Shimano en vele anderen) omdat de zaak lateraal perfect wordt gelokaliseerd.
Maar het is bedoeld voor schroefdraad en niet voor pressfit frames , hoewel het met adapters natuurlijk wel kan.
Mogelijk is hier een misverstand in het spel, in een oud frame KAN geen BB30.
Het probleem met BB30 is vooral de interface lagers-frame en heb je in je BB30 frame eenmaal een goede adapter, dan heb je eigenlijk een BSA frame...waar GXP dan prima in kan.
IK zou altijd GXP kiezen voor een crankstel, kan in oudere , zowel als diverse nieuwere frames en is met wat voorzorgen en onderhoud probleemloos.
Eerst een crank kiezen en dan pas een frame is natuurlijk onzinnig....
Maar het is bedoeld voor schroefdraad en niet voor pressfit frames , hoewel het met adapters natuurlijk wel kan.
Mogelijk is hier een misverstand in het spel, in een oud frame KAN geen BB30.
Het probleem met BB30 is vooral de interface lagers-frame en heb je in je BB30 frame eenmaal een goede adapter, dan heb je eigenlijk een BSA frame...waar GXP dan prima in kan.
IK zou altijd GXP kiezen voor een crankstel, kan in oudere , zowel als diverse nieuwere frames en is met wat voorzorgen en onderhoud probleemloos.
Eerst een crank kiezen en dan pas een frame is natuurlijk onzinnig....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Nee klopt dat is zeker onzinning! Maargoed door de hele soep van trapassen en cranks valt bijna alles wel aan mekaar te adapteren, en ik vroeg me af welke crank gemiddeld de minste hoofdpijn zou geven En qua frame heb ik op dit moment nog geen idee. In mijn huidig frame past geen BB30 dat weet ik, het is dus ook met het oog op de nabije toekomst (vandaar de titel)
Wat men hierboven al zegt, liever niet met adapters aan de slag gaan.
Als je een BB30 frame wil gaat adapteren naar een GXP crank, kun je beter een BB30 crank nemen.
Met een adapter heb je twee plekken waar het mis kan gaan; tussen de adapter en het frame en tussen de adapter en de lagercups.
Als je een BB30 frame wil gaat adapteren naar een GXP crank, kun je beter een BB30 crank nemen.
Met een adapter heb je twee plekken waar het mis kan gaan; tussen de adapter en het frame en tussen de adapter en de lagercups.
Je hebt geen adapters nodig met GXP in BB30 frame. C-bear maakt gewoon een kant en klare oplossing.
Zowel in mijn Felt F1 als mijn Felt DA, allebei met bb30, gebruik ik adapters van Enduro om gxp cranks te gebruiken. Bomproof en nooit meer gekraak. Heb ze in amerika bij Real World Cycling besteld.
Verstuurd vanaf mijn PO-10181 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn PO-10181 met Tapatalk
Cbear is niet goedkoop maar gaat erg lang mee.Keezx schreef:Nog beter....al zal dat vrij begrotelijk worden.