Het grote verschillen topic
Je kan van alles voelen, maar bij blinde tests blijft daar weinig van over. Dat is bij bier en cola al honderden keren keihard bewezen.
Ik denk dat je bij frames wel verschil kunt voelen als je twee totaal verschillende frames vergelijkt. Pak je een huidig topmodel van pak m beet Giant en je vergelijkt 'm met bijvoorbeeld een Scott gaan weinig mensen BLIND het verschil voelen.
Ik denk dat je bij frames wel verschil kunt voelen als je twee totaal verschillende frames vergelijkt. Pak je een huidig topmodel van pak m beet Giant en je vergelijkt 'm met bijvoorbeeld een Scott gaan weinig mensen BLIND het verschil voelen.
Tussen de frames vind ik het wel mee vallen lees weinig tot niets ( er vanuitgaande dat de geometri het zelfde is ), ik heb zowel een titanium als aluminium en een Carbon in de garage staan. Wat wel een verschil maakt zijn de wielen en bandendruk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Je merkt een duidelijk verschil tussen Shimano, SRAM en Campa...
Daarom rijd ik alleen Campagnoloypuh schreef:Je merkt een duidelijk verschil tussen Shimano, SRAM en Campa...
Heb zelf verschillende carbon fietsen, het enigste wat ik merk is dat de een wat meer comfort biedt maar stijfheid verschil ofzo dat merk ik niet.
Wielen maken imho het verschil, rijdt ook tubes en blijf erbij dat ik dit het fijnste vind rijden maar soms niet praktisch!
Daarbij heb elektrisch en non-elektrisch ook dat verschil is minimaal! Voor schakelen is makkelijker maar een goede afgestelde mechanische groep doet het gewoon ook goed.
Laatst gewijzigd door csteenbe op 06 nov 2016 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
YFood !!!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40119
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Mijn 2011 SR groep haalt het echt niet tov electro qua voorderrie.
Less is bore
Dan heb je hem niet goed afgesteld, ik stel je hem zo af dat je in 3 klikjes zonder kracht van klein naar groot mikt..., rijdt nu al de laatste maand mechanisch en ondervindt geen mindere performance. Als je zegt het is handiger ja in het heetst van de strijd als je vermoeid bent is het ook handiger.daniel1975 schreef:Mijn 2011 SR groep haalt het echt niet tov electro qua voorderrie.
Maar als ik een keuze moest maken tussen electro en een goed frame uit budget oogpunt dan zou ik de electro groep niet nemen!
Laatst gewijzigd door csteenbe op 06 nov 2016 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
YFood !!!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik heb verschillende carbon frames gehad. De verschillen zijn er wel, alleen overall maakt het weinig uit. Ik denk dat het ook heel moeilijk is om dat nu precies uit te drukken. Ik denk dat een groot deel van de verschillen meer aan geometrie te wijten zijn dan aan het gebruikte carbon.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ok, I'll bite. Draai de test eens wat anders: een proef met 5 frames (met zelfde afmontage), en 2 ervan zijn identiek. Bvb De Rosa Protos, Simplon Pavo, Scott Addict 2x, Wilier Cento1 Air. Kan veel volk het identieke duo aanduiden? Ik zeg dat dat nog wel veel FIETSERS lukt (zij die een minimum aan racefiets kilometers maken). En da's hetzelfde als zeggen dat er veel het verschil tussen de kaders kunnen merken. Maar nogmaals, ik denk dat de meesten niet goed kunnen vatten en/of uitleggen welke verschillen ze nu voelen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Dit topic vraagt om een proefpersoon die geblinddoekt een 5-tal fietsen uit wil testen. Wie o wie?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40119
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
@csteenbe: de nieuwe VD met langere arm schakelt significant beter dan de oude. Heb op mijn Super Six Red10 gehad en die Yaw schakelde ook beter. En ja, keurig in 3 klikjes afgesteld . Gaat wel goed en snel, maar Ultegra Di2 en Sram mechanisch ervaar ik als sneller.
Less is bore
Betreft frame.
Ik heb al vele merken bereden, en merk zeer zeker verschil.
Ben van mening dat dit komt doordat ik altijd een groot frame heb.
Ben 192 met een binnenbeen lengte van 97.
De meeste frames worden in grote maten slappe vodden.
Heb een De Rosa 888 gehad dat was het toppunt van een slap frame.
Frame zwiepte in een afdaling alle kanten op was niet te houden en niet verantwoord.
Voor mijn is de Specialized Tarmac in maat 61 het ideale frame dankzij hun Riders First Engineered en dat is echt merkbaar en geen marketing bullshit.
Ik denk overigens wel dat bij de doorsnee kleinere maten weinig en of minder verschil merkbaar is.
Ik heb al vele merken bereden, en merk zeer zeker verschil.
Ben van mening dat dit komt doordat ik altijd een groot frame heb.
Ben 192 met een binnenbeen lengte van 97.
De meeste frames worden in grote maten slappe vodden.
Heb een De Rosa 888 gehad dat was het toppunt van een slap frame.
Frame zwiepte in een afdaling alle kanten op was niet te houden en niet verantwoord.
Voor mijn is de Specialized Tarmac in maat 61 het ideale frame dankzij hun Riders First Engineered en dat is echt merkbaar en geen marketing bullshit.
Ik denk overigens wel dat bij de doorsnee kleinere maten weinig en of minder verschil merkbaar is.
Kuota kharma in xl maat en sensa gulia G2 in 58cm frame is lichter en achterzijde iets stijver verder beide prima all round fietsen.
Kuota was Campa chorus/Athena en de Gulia G2 met DA di2
Kuota was Campa chorus/Athena en de Gulia G2 met DA di2
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.