Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets met hydraulische schijven gezocht

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 13 nov 2016 20:10

Dag allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets, mijn Gazelle Dauphine uit 2005 of 2006 is inmiddels wel op.

Ik fiets door weer en wind mijn woon-werkverkeer, en sla mijn trainingsrondje niet over als het giet van de regen. Vanuit het mountainbiken ben ik schijfremmen gewend en ik zit al 12 jaar te wachten op schijfremmen op de racefiets.

Ik fiets eens per week een afstand tussen de 60 en 180 kilometer en rij voornamelijk vlak in Nederland en misschien 3 of 4 keer per jaar een tocht in de heuvels. Kortom, het moet een beetje een comfortabele zit hebben.

Ik heb mezelf laten opmeten en mijn stack is 586 en reach 385 volgens de bikefitting.

De LBS is Cube Dealer en ik heb momenteel twee fietsen op mijn shortlist en een plan B:
1. Cube Agree C:62 disc (1999 euro) (mooi en goed frame, 105 afmontage en mindere wielen)
https://www.cube.eu/2017/road-triathlon ... hite-2017/
2. Cube Attain GTC SL Disc (2099 euro) (redelijk frame, ultegra afmontage en basic wielen, minder mooi om te zien)
https://www.cube.eu/2017/road-triathlon ... ange-2017/

De LBS levert fantastische service en ik kan er altijd terecht voor fijnafstellling, vragen etc, ik ben er al jaren vaste klant. Op beide fietsen kan de LBS een korting geven van ongeveer 10 procent.

En dan komt plan B, een demofiets van een andere cubedealer, een Agree C:62 race disc 2016.
https://www.cube.eu/nl/products/road-ra ... hred-2016/
Inc volledige garantie en zo goed als nieuw (en inc servicebeurt) voor rond de 2000 euro, duidelijk de betere keus qua frame, uiterlijk en afmontage, maar dan mis ik de goede service van de LBS.... Dilemma dus.

Iemand die mij van advies/ervaring kan en wil voorzien? Hoeveel is de goede service waard?
Laatst gewijzigd door Mitchel op 13 nov 2016 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 13 nov 2016 20:24

Wat is precies het verschil tussen optie 1 en plan B. Ik ben bang dat we wat info missen. Zoals ik het nu zie is het veschil € 1,-.
o'7o

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 13 nov 2016 20:29

Ik heb even linkjes erbij gezet, optie 1 en 2 zijn 2017 modellen, plan b is een demofiets van een 2016 model

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 13 nov 2016 22:35

Ik zie twee keer een c:62 frame staan, alleen heeft de tweede een Ultegra groep en DT wielen. Kijkend naar je enthousiasme over de je fm en die 10% zou de keuze voor mij helder zijn. Verschil tussen 105 en Ultegra ga je niet merken en je kunt altijd kijken of je ook een paar mooiere wielen in plaats van de korting kunt krijgen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 nov 2016 23:42

Hoe kom je aan de info dat het frame van de Attain slechts "redelijk" is? Het is sowieso het best passende frame in maat 56 en sluit het meest aan op het beoogde gebruik dus is in mijn optiek het beste frame. Stijfheid, gewicht en aerodynamica zijn leuk voor de borrelpraat maar voegen verder weinig toe. Gaat het je wel om dat soort zaken is plan B de beste optie tenzij je echt geen vertrouwen in die fietsenmaker hebt.
Campagnolo Ultra Dork

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 14 nov 2016 16:33

Misschien niet de goede woordkeus, maar ik heb zelf het idee dat er wat meer aandacht is besteed aan het frame, het oogt allemaal wat robuuster doordat (met name) de staande achtervork wat dikker is. Sowieso kom ik veel fietsen tegen met een vrij smalle/dunne achtervork, bijvoorbeeld de Giant Defy, wat is daar precies de reden van?
Met die borrelpraat ben ik het volledig met je eens overigens.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 nov 2016 16:46

Die hele dunne staande achtervork is vooral ter bevordering van het comfort. Dit zorgt in theorie voor een beetje meer mogelijkheid tot flex van de liggende vork zodat je een minimaal soort van vering/demping hebt. Dit wil helemaal niet zeggen dat een dergelijk frame dan meteen slap aanvoelt, het gaat meer om details. Het is goed mogelijk dan een c:62 met 25mm banden comfortabeler aanvoelt dan een Attain met 23mm.

Veel fietsers associëren die dunne vorken met comfort en een dik frame mer aerodynamica. Het is volgens mij vooral een marketing dingetje om die fietsen zo vorm te geven.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1244
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 15 nov 2016 09:26

Ik heb afgelopen zaterdag de Cube Attain GTC Pro disc gekocht bij Mantel.
deze dus https://www.mantel.com/cube-attain-gtc- ... 4jc3RhcnQy
Ook ik heb hem gekocht om in de winter te blijven doorfietsen.
Deze fiets is prima, maar wel tamelijk basic, afgemonteerd met 105 en Fulcrum 77. Ik heb er wel 28 mm banden op laten zetten.
Het frame is wat minder comfortabel (qua demping, niet qua geometrie) dan mijn "zomerfiets", de Scott Solace.
Voordeel: mooi frame, goed afgewerkt, degelijke afmontage en hydraulische schijfremmen.
Nadeel: wat aan de zware kant.
Dat laatste is voor mij geen probleem.
Ik denk dat je met de Ultegra uitvoering absoluut een prima fiets krijgt.
Ik ben na twee ritjes zeer tevreden met mijn aankoop!
Courir c'est mourir un peu

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 16 nov 2016 12:51

Erik schreef:Ik zie twee keer een c:62 frame staan, alleen heeft de tweede een Ultegra groep en DT wielen. Kijkend naar je enthousiasme over de je fm en die 10% zou de keuze voor mij helder zijn. Verschil tussen 105 en Ultegra ga je niet merken en je kunt altijd kijken of je ook een paar mooiere wielen in plaats van de korting kunt krijgen.

Ik heb op beide fietsen een aantal kilometer kunnen rijden en ik merk inderdaad weinig verschil qua werking. Vind de Ultegra er wat mooier uitzien, met namen de remhendels. Qua kleur vind ik de C:62 met 105 mooier (zwart wit).

Zit te denken om daar eventueel de racing 77 wielen te vervangen voor de racing 5, dan zou ik (geschat) ongeveer 200 euro bij moeten betalen, is dat wat of zijn er rond de prijsklasse van de racing 5 betere keuzes?

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1244
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 16 nov 2016 14:23

Maakt dat dan zoveel verschil, racing 77 tov 5?
Ik merk eerlijk gezegt niet dat het "instappers" zijn, ze draaien mooi rond en hebben (voor mij, ik toer er alleen mee) voldoende stijfheid.
Laatst gewijzigd door synapse op 16 nov 2016 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Courir c'est mourir un peu

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 nov 2016 14:30

Fulcrum R77 en R5 zijn zo goed als hetzelfde, de 5's hebben andere naven en straight pull spaken, niks waar je iets aan hebt.
Ik zou dur geen stuiver extra voor betalen, de 77's hebben normale spaken, dus geen moeilijk te vinden speciaaltjes, mocht dat ooit aan de orde komen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16418
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 nov 2016 17:02

Mitchel schreef:...............;
Zit te denken om daar eventueel de racing 77 wielen te vervangen voor de racing 5, dan zou ik (geschat) ongeveer 200 euro bij moeten betalen, is dat wat of zijn er rond de prijsklasse van de racing 5 betere keuzes?
Hou die 200 Euro in je zak, je zal geen merkelijk verschil voelen tussen de 7 en de 5.
Kijk tijdens de kerst een beetje uit naar de kerstkoopjes bij meerdere webshops en met een beetje geluk kan je met 200 Euro een betere wielset aanschaffen en hou je de 7 gewoon als winter/reserveset :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie