Ik heb het idee opgevat om met de fiets naar het werk te rijden. De afstand zou ongeveer 15 km enkel bedragen. Ik mis hier het opbouwen van snelheid.
Momenteel heb ik een Batavus Intermezzo maar die voldoet m.i. niet voor het beoogde doel. De fiets is vrij zwaar (om en bij de 19 kg) en je kan niet echt lekker doortrappen.
Mijn eerste gedachte was om een racefiets te kopen en wel deze:
Merk: Eddy Merckx
Model: AMX-1 Heren Aluminium
Kleur: Mat Black
Maat: 42/45/48/51/54 Slooping
Afmontage: Shimano Tiagra Triple
Voorvork: Carbon 1 1/8
Prijs: € 795
Toen ik de winkel binnenstapte vroeg de winkelier wat mijn bedoeling was. Ze raadde me in eerste instantie geen racefiets aan maar een hybride. Ze heeft me op verschillende modellen laten rijden (gaande van Gazelle over Norta). De prijzen van de modellen varieerden van 599 tot 899 euro.
Ik ben leerkracht en moet dagelijks een boekentas meezeulen. Misschien is het aankopen van een racefiets dan toch niet echt een goed idee?
Uiteindelijk ben ik op deze fiets uitgekomen:
Gazelle SPN 3
Carbon voorvork zorgt voor meer comfort en lager gewicht.
Hoogwaardige 10 speed Ultegra schakeling.
30 versnellingen Shimano 105/Ultegra met Shimano WH-R500 wielset
Ik zou er nog reflecterende banden op laten zetten, een beugel voor de boekentas of rugzak (jokapibeugel), verlichting en spatborden
De winkelier vertelde me dat ik met de schoenen van Shimano M076 nog net iets meer kracht zou kunnen zetten. Voor deze schoenen zou ik nog eens 90 euro moeten bij betalen
Kostprijs 1008 euro
2/3 van het fietstraject kan ik op een dijk doen. Het laatste 1/3 is op een provinciebaan met geen al te best fietspad (ik ben Vlaming )
Is dit een verstandige beslissing? Of raden jullie me iets anders aan? Een ander merk eventueel of een ander type fiets? Graag jullie oordeel
Gazelle SPN 3
-
- Forum-lid
waarom koop je dan niet zo iets:
http://www.gazelle.nl/nl/collectie/fiet ... llent.html
alles erop en eraan en super licht.
Middelburg schreef:waarom koop je dan niet zo iets:
Is dit niet een beetje hetzelfde als mijn Batavus intermezzo? Alleen met het verschil dat hij iets lichter is?
-
- Forum-lid
Skoebidoe schreef:Middelburg schreef:waarom koop je dan niet zo iets:
Is dit niet een beetje hetzelfde als mijn Batavus intermezzo? Alleen met het verschil dat hij iets lichter is?
Neen hoor een Batavus Intermezzo is een gewone fiets met dichte kettingkast en 7 versnellingen. Een compleet andere fiets.
Persoonlijk zou ik eerder gaan voor een Stevens City Flyer Gent o.i.d. 50 euro extra voor een paar spatborden en dragertje. Wellicht past er nog een Hebie Chainglider op.
Wat onderhoudsarmer dan de Gazelle. En ik verwacht iets meer comfort.
Wat onderhoudsarmer dan de Gazelle. En ik verwacht iets meer comfort.
Ik denk dat ik voor de SPN 3 zal gaan. Daar kan nog een afneembare Jokapi beugel op geplaatst worden en ik ga er ook lichte spatborden laten op plaatsen. De winkel is op amper een kilometer van mijn deur en de winkelier nam ruim de tijd voor mij. Dat boezemt me wel vertrouwen in.
Ik ga me ook Shimano schoenen M076 aanschaffen. 't Schijnt dat dit nog beter fietst. Of zijn er andere meningen?
Ik ga me ook Shimano schoenen M076 aanschaffen. 't Schijnt dat dit nog beter fietst. Of zijn er andere meningen?
Niet twijfelen over de schoenen, dat rijdt echt stukken beter. Het makkelijkste is om een paar schoenen op het werk te laten, scheelt al weer wat plaats in je rugzak. Investeer ook in een goeie regenbroek en jas, ademend en compact, aangevuld met een paar overschoenen. Voor in de winter nog een felle lamp erop en gaan met de banaan! Oja vergeet niet om een manier te verzinnen om je broeken niet onder het vet te hebben als je aankomt op het werk...
Die fiets is denk ik echt geen slechte keuze maar wel regelmatig schoonmaken (= 1x per week in de zomer, meer nog in de winter). Als je dat er niet voor over hebt moet je een fiets kiezen met naaf versnellingen, ben je meteen ook van het probleem met het kettingvet verlost.
Die fiets is denk ik echt geen slechte keuze maar wel regelmatig schoonmaken (= 1x per week in de zomer, meer nog in de winter). Als je dat er niet voor over hebt moet je een fiets kiezen met naaf versnellingen, ben je meteen ook van het probleem met het kettingvet verlost.
Hoe dan ook: de Chainglider moet je vergeten. Je achterwiel/kettinglengte is bijna niet af te stellen. Er loopt altijd wel wat aan. Mooi systeem, praktijk is minder. Indien jezelf niet de weg weet in je fiets: een betrouwbare dealer next door is zeker meer waard dan een of twee kilo minder.
Ik zou ook voor de Stevens kiezen, but who cares.....
Ik zou ook voor de Stevens kiezen, but who cares.....
bibske schreef:Die fiets is denk ik echt geen slechte keuze maar wel regelmatig schoonmaken (= 1x per week in de zomer, meer nog in de winter). Als je dat er niet voor over hebt moet je een fiets kiezen met naaf versnellingen, ben je meteen ook van het probleem met het kettingvet verlost.
Kan je mij een gelijkaardige fiets met naaf aanbevelen?
Cube Hooper of het goedkopere broertje, Hyde
Als het niet te veel op en neer gaat zou je voor 15km nog kunnen kiezen voor een Single Speed, dan is de Trek District echt een bloedmooi fietsje vind ik zelf.
Edit: Merida heeft nog de S-Presso maar de site doet het nu niet...
Als het niet te veel op en neer gaat zou je voor 15km nog kunnen kiezen voor een Single Speed, dan is de Trek District echt een bloedmooi fietsje vind ik zelf.
Edit: Merida heeft nog de S-Presso maar de site doet het nu niet...