Pagina 1 van 2

Pinion en raceshifters

Geplaatst: 22 dec 2016 19:47
door milonus01
Ik ben aan het fantaseren over een nieuwe fiets en vroeg mij het volgende af: is het mogelijk om een Pinion te schakelen met behulp van raceshifters?

Ik ken het voorbeeld van de Santos Gravel Light waarbij je de Rohloff kunt schakelen met SRAM shifters en de Gebla Rohbox. Dit vind ik een mooie oplossing.Natuurlijk is er ook de mogelijkheid van een deelbaar stuur (van bijvoorbeeld VanNicholas) waarbij de draaishifter wordt gemonteerd bovenop een racestuur.

Persoonlijk heb ik liever de eerste configuratie omdat je dan bij het schakelen de handen op de hoods van de remgrepen kunt laten.

Is het mogelijk?

Re: Pinion en raceshifters

Geplaatst: 22 dec 2016 20:51
door klimmer
Vraag het aan Pinion. Trouwens, ... 9v, 12v of 18v?
Zou wel toevallig zijn dat de kabeltrek bij een van grote merken overeenkomt met die van Pinion.
Gegevens over de kabeltrek vind je hier: http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/

Re: Pinion en raceshifters

Geplaatst: 23 dec 2016 17:55
door ilikebike
Wie is Pinion????

Re: Pinion en raceshifters

Geplaatst: 23 dec 2016 18:09
door klimmer

Re: Pinion en raceshifters

Geplaatst: 23 dec 2016 20:10
door svvander
Een systeem dat, als ik mij niet vergis, onder patent van Porsche is gemaakt. Overbuur van mijn vader heeft een Santos met riemaandrijving en Pinion... had dit nog nooit gezien. Hij is er alvast heel tevreden van. Blijkbaar rijdt dit heel zacht en soepel. (Heeft onlangs een tocht van om en bij de 60 km meegereden tegen een gemiddelde van 28 km/u... ongetraind, roker en op leeftijd... dus ik geloof wel een beetje dat dit goed werkt :-) ).

Re: Pinion en raceshifters

Geplaatst: 23 dec 2016 20:28
door amclassic-fan
Heeft volgens mij weinig met patenten van Porsche te doen, heren achter het bedrijf komen wel uit de auto industrie, maar in Duitsland is dat niet echt heel bijzonder.

Weerstand van een Pinion zal nog altijd iets hoger zijn dan van een goed onderhouden derailleur systeem en er zit geen motor in, dus de beste man zal gewoon aardig doorgetrapt hebben.

Vraag van de TS kan ik helaas niet beantwoorden, ik vind 't een interessant systeem. Als dit zou kunnen geeft dat weer veel extra mogelijkheden.

Re: Pinion en raceshifters

Geplaatst: 23 dec 2016 21:44
door thestudent
Ik denk dat het wachten is totdat pinion zelf een shifter voor de weg ontwikkelt. Het lijkt me in ieder geval niet mogelijk

Re: Pinion en raceshifters

Geplaatst: 23 dec 2016 21:47
door klimmer
De Pinion 18v bak heeft, volgens duitse wetenschappelijke test, over het hele bereik 10% meer weerstand dan Rohloff naaf.

Re: Pinion en raceshifters

Geplaatst: 23 dec 2016 22:37
door milonus01
Ik heb de vraag aan Pinion gesteld en tevens ook aan Gebla. Tzt zal ik het antwoord hier posten.
Ik heb inmiddels verschillende verslagen gelezen die allen onderschrijven dat er meer weerstand is in een naafversnelling/Pinion ten opzichte van een schoon en goed onderhouden derailleursysteem. Percentages lopen behoorlijk uiteen.
@Klimmer Weet jij nog welke wetenschappelijke test dat was?

Re: Pinion en raceshifters

Geplaatst: 23 dec 2016 22:49
door Keezx
Een kettingaandrijving is zo ongeveer het meest efficiente aandrijfsysteem (samen met een getande riem, maar daarmee maar 1 versnelling) dus die testen kan je je besparen.
De Rohloff is zo goed (relatief) omdat alle lagers kogellagers zijn.
T.a.v de kabeltrek is het natuurlijk altijd mogelijk met wat mechanische truukjes de kabeltrek van een shifter aan te passen an de behoefte van een schakelsysteem (zie b.v. de Shiftmate e.d.)

Re: Pinion en raceshifters

Geplaatst: 23 dec 2016 22:55
door Marxten
EngineeringExplained op youtube had het over 4-5% verlies in een ketting, 14-15% bij een riem en 30+% bij een aandrijfas, bij motorfietsen.

Re: Pinion en raceshifters

Geplaatst: 23 dec 2016 23:01
door klimmer
milonus01 schreef:Ik heb de vraag aan Pinion gesteld en tevens ook aan Gebla. Tzt zal ik het antwoord hier posten.
Ik heb inmiddels verschillende verslagen gelezen die allen onderschrijven dat er meer weerstand is in een naafversnelling/Pinion ten opzichte van een schoon en goed onderhouden derailleursysteem. Percentages lopen behoorlijk uiteen.
@Klimmer Weet jij nog welke wetenschappelijke test dat was?
Ik zal het opzoeken.
https://fahrradzukunft.de/20/wirkungsgr ... ltungen-3/