Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum vs Mavic

HugoR
Forum-lid

HugoR 30 dec 2016 09:31

Ik heb een nieuwe fiets met standaard Bontrager velgen en banden. Ik denk erover ze op korte termijn te vervangen:

Fulcrum Racing Qauttro LG 2017 | Bakker Racing Products
https://www.bakkerracingproducts.nl/ful ... 0wod9HYBDA

Is dit iets voor 95 kilo of toch de Fulcrum 5 of de Mavic Aksium Elite kiezen? Of iemand een andere tip voor circa 300 euro?

Reiger77
Forum-lid

Reiger77 30 dec 2016 10:47

Fulcrum racing 3 is nog steeds dé standaard voor een eerste upgrade lijkt mij. Maar de looks zijn natuurlijk anders dan de quattro's.

Van Mavic hoor ik nog steeds zeer uiteenlopende ervaringen. Waarbij ik de indruk heb dat er te veel slechte ervaringen worden gespuid voor zo'n grote naam.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 30 dec 2016 11:05

Reiger77 schreef:Van Mavic hoor ik nog steeds zeer uiteenlopende ervaringen. Waarbij ik de indruk heb dat er te veel slechte ervaringen worden gespuid voor zo'n grote naam.
Kun je dat kwantificeren? Hoeveel klachten hoor je op hoeveel verkochte wielen van Mavic?
En kun je ook iets meer details geven, ik begrijp dat je zelf ook ruim ervaring hebt met Mavic wielen dus laat het ons weten.

Zelf rij ik al iets van 30 jaar met Mavic en heb met geen van mijn wielen ooit problemen gehad die te maken zouden kunnen hebben met een gebrek aan kwaliteit. Overigens heb ik sinds enkele jaren ook een setje Fulcrum's heb niet het idee dat deze beter of slechter zijn dan Mavic.
Als Mavic zo slechts was als Reiger beweerd, zonder het met cijfertje te kunnen onderbouwen, dan werden ze niet meer verkocht. De realiteit is natuurlijk dat ze door veel webwinkels en fm's verkocht worden en ook veel fietsmerken Mavic als OEM hebben.
Nogmaals, als Mavic zo slecht was als Reiger beweerd . . . . .
Laatst gewijzigd door NicoNB op 30 dec 2016 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 30 dec 2016 11:29

Het probleem is dat er geen statistieken van fietswielen zijn zijn zoals wel van een hoop andere dingen.
De beste bron van info is waarschijnlijk van fietsenmakers/reparateurs/wielbouwers die wel eens defecte Mavics op hun bordje krijgen en hoe krijgen we die boven water en, hoe statistisch relevant is het.
Onmogelijke zaak.
Een goeie indruk kan je krijgen door te Googelen op "broken Mavic wheel" , er komt een wereld aan leed voorbij maar dat zelfs dat zegt weinig over de verhouding goed/slecht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Karl66
Forum-lid

Karl66 30 dec 2016 11:41

Het probleem is dat aantallen problemen nog niks zegt, aangezien Mavic de meest verkochte systeemwielen zijn. Je moet dan al naar percentages gaan kijken en die informatie is helemaal niet naar boven te halen.

Maar om nog even een eigen verhaal erin te gooien (ook al zegt die n=1 weinig over het gemiddeld aantal problemen) Mijn Xsyrium Elites zonder problemen 25.000km gebruikt en bij mijn Zonda's had ik na ca. 1200km een gebroken spaak in het achterwiel. En dan niet door een verkeerd getimede stoeprand o.i.d. Maar 's avonds zonder problemen wegzetten en 's morgens met een gebroken spaak terugpakken.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

RKN
Forum-lid

RKN 30 dec 2016 11:48

Ik heb zelf een oud brik dat OEM met Mavic wielen geleverd is. Als ik het type door google trek komen veel verhalen over spaakbreuk de kop op zetten (wat ik ook uit eerste hand kan bevestigen), maar ook dat dit type (CXP 21) blijkbaar vooral bedoeld was om af fabriek op fietsen te schroeven, en niet voor de losse verkoop.

Blijkbaar dus een budgetproduct zodat Specialized destijds voor weinig een fietsje met Mavic wielen kon adverteren. Zegt dus weinig over de rest vh productengamma van Mavic, wat volgens mij dik in orde is. Veel mensen blijven alleen rondrijden met de wielen die nieuw met de fiets mee kwamen, en als dat een instapmodelletje of zelfs een speciaal budget ding voor OEM levering is, dan zullen de verhaaltjes dus hierop gebaseerd worden...

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 30 dec 2016 12:18

Bij mij puur persoonlijk, vind Mavic een 'oude zakken' merk net zoals Eddy Merckx. Heb al paar Fulcrums gehad waaronder de 3, oersterke wielen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 30 dec 2016 15:30

djatwork69 schreef:....... een 'oude zakken' merk ...............
Je had al premium merken, budget merken en nu ook nog eens "oude zakken" merken.

Zou het kunnen dat je een merk met een traditie wil zeggen :)

On topic, een fietsmaat van mij, niet de lichtste zweert bij Mavic wielen en Merckx frames en hij heeft er meerdere, zowel oudere, iets jongere en net gekochte.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Reiger77
Forum-lid

Reiger77 30 dec 2016 18:36

NicoNB schreef:
Reiger77 schreef:Van Mavic hoor ik nog steeds zeer uiteenlopende ervaringen. Waarbij ik de indruk heb dat er te veel slechte ervaringen worden gespuid voor zo'n grote naam.
Kun je dat kwantificeren? Hoeveel klachten hoor je op hoeveel verkochte wielen van Mavic?
En kun je ook iets meer details geven, ik begrijp dat je zelf ook ruim ervaring hebt met Mavic wielen dus laat het ons weten.

Zelf rij ik al iets van 30 jaar met Mavic en heb met geen van mijn wielen ooit problemen gehad die te maken zouden kunnen hebben met een gebrek aan kwaliteit. Overigens heb ik sinds enkele jaren ook een setje Fulcrum's heb niet het idee dat deze beter of slechter zijn dan Mavic.
Als Mavic zo slechts was als Reiger beweerd, zonder het met cijfertje te kunnen onderbouwen, dan werden ze niet meer verkocht. De realiteit is natuurlijk dat ze door veel webwinkels en fm's verkocht worden en ook veel fietsmerken Mavic als OEM hebben.
Nogmaals, als Mavic zo slecht was als Reiger beweerd . . . . .
@NicoDB: Reiger beweert nergens dat Mavic slecht is.

De woorden INDRUK en UITEENLOPEND wijzen al op het feit dat ik geen gegevens heb van een erkende universitaire studie.

Als ik de zoekfunctie op dit forum gebruik en 'mavic' intik, schrik ik van de vele negatieve ervaringen over dit merk. Ik heb ze nog niet geteld, maar heb de INDRUK dat er veel zijn. Je hebt gelijk dat we het raden hebben naar het klachtenpercentage ten opzichte van de totale verkoop.

Zelf heb ik goeie ervaringen met Mavic Aksiums na 10 jaar en vele duizenden kilometers. Ik rij echter samen met mensen die met duurdere Mavic's slechtere ervaringen hebben (zoals op 2 jaar tijd bij 2 verschillende achterwielen een gescheurde velg) en daarom nog alles behalve Mavic willen.

Het feit dat een product veel verkocht wordt, is niet altijd een bewijs dat het product goed is. Er kunnen ook andere motieven meespelen. Zoals betere prijzen van de fabrikant aan de verkopers. Ik weet echter niet of de sterke marktpositie van Mavic hieraan te wijten is.

Met de looks van de meeste Mavic series vind ik niets mis.

ridley orion
Forum-lid

ridley orion 30 dec 2016 19:48

Vraag forum lid ddx rijdt met mavic eventjes 30000 km in een jaar door weer en wind
Ik heb ook geen problemen met mijn mavic

Reiger77
Forum-lid

Reiger77 30 dec 2016 20:50

ridley orion schreef:Vraag forum lid ddx rijdt met mavic eventjes 30000 km in een jaar door weer en wind
Ik heb ook geen problemen met mijn mavic
Aan de (vele?) tevreden Mavicrijders: laat in de toekomst meer van jullie horen op dit forum :like:

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 31 dec 2016 00:53

@lcsmet.
Gij hebt blijkbaar veel vrienden/collega's in je club. :lol:

Plaats reactie