Alles over vakanties op én met de fiets

Vakantieplanning, welke regio?! (Gerona?)

sven123
Forum-lid

sven123 02 jan 2017 19:23

Met dit koude weer kijk ik graag alvast even vooruit naar de zomer. Afgelopen twee zomers ben ik naar Zuid-Frankrijk geweest (Verdon), puur om te fietsen daar. Die omgeving vind ik ideaal; veel klimwerk ( meeste klimmen zijn ~5km aan 5%) maar ook mogelijkheid tot vlak rijden. Daarnaast kan je met een uurtje rijden in de Alpen zijn voor het wat 'betere' klimwerk. Het weer lijkt in de Verdon ook wat stabieler dan in de Alpen.

Maar na twee jaar ben ik wel toe aan iets anders. Op het moment ben ik het kijken naar de regio Gerona (in de buurt van Olot). Ik vraag me alleen af of het klimwerk daar wel aan de verwachtingen voldoet (verwachting=veel klimmen, liever wat moeilijker dan Verdon) en of het weer wel goed genoeg is in de maand juli. Daarnaast weet ik niet of het daar druk is op de weg in juli.

Misschien iemand met ervaring met deze regio? (of een alternatieve regio) :)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 02 jan 2017 20:30

Wil je veel klimmen en een behoorlijke weersgarantie: lac serre poncon, Embrun!! De mooiste klimmen* er omheen, zuid alpen met weersinvloed vanuit de cote d' azur. Het is een van de droogste en meest zonnige delen van de Alpen. En geloof mij, ik ben een mooi-weer-zeikerd :lol:
Daarnaast een bergwandelwalhalla.

*oa:
Izoard
Bonnette
Vars
Agnel
Vallouise dal (=klim in een kloof richting Glacier Blanc & Noir)
Rondje om het meer
Less is bore

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 02 jan 2017 20:37

Ipv Lac de Serre Poncon kun je ook bij Barcelonnette gaan zitten. Daar liggen enkele mooie campings langs de rivier.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 02 jan 2017 20:42

Yup, zelfde klimaatgebied.
Allebei absolute aanraders! Zit je bij Embrun, dan met de auto naar Bonnette. Zit je bij Barcelonette, dan met de auto naar de Izoard.
Less is bore

devriesman
Forum-lid

Gebruikersavatar devriesman 02 jan 2017 22:13

Camping les Tourelles in Embrun. Zit je niet tussen de fietsers maar wel gezellig kamperen. Lekker bier, pizza en patat. De eigenaar is dol op wielrennen, Tour staat aan in de bar.
Uurtje fietsen naar de voet van de Rissoul en Vars. Rondom het meer valt ook leuk te klimmen. En dalen alsof je op een circuit rijdt.
Les Orres op en af fietsen is ook een aanrader. Bovenop lekker water uit de fontaine.
En als je echt lef hebt (of stom bent zoals ik) ga je de boswachterij in. Foei zeg, niet geschikt voor de racefiets. Met 3 kilometer per uur over een belachelijke gravelbaan weer naar beneden.
Hou er wel rekening mee dat het echt warm kan zijn daar. Gelukkig heel veel water te tappen onderweg.

sven123
Forum-lid

sven123 03 jan 2017 17:00

Mooi gebied inderdaad. Maar uit eigen ervaring toch wel meer regen (maar ik kan het mis hebben ;) ) Maar iemand nog ervaring met het gebied ten noorden van Gerona?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 jan 2017 18:25

Dan heb je denk ik gewoon echt pech gehad. Is echt een van de meest betrouwbare gebieden qua weer.
Mensen die mij beetje kennen hier op het forum weten dat ik allergisch ben voor slecht weer :lol:
Less is bore

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 04 jan 2017 09:48

Ik ben afgelopen september een week in de buurt van Girona geweest om te fietsen. Niet in de buurt die jij op geeft maar meer naar de kust (camping net buiten Platja d' Aro) Voor het weer hoef je daar niet bang te zijn. Sterker nog in september hebben wij nog dagen met 38 graden gehad.

We hebben die week een keer gefietst in de buurt van Olot. En daar kun je natuurlijk de Rocacorba fietsen.

Afbeelding

Het glooit continue in de omgeving en tot een meter of 500 hoog kun je daar wel rijden. De rit die wij hebben gedaan kun je hier: http://www.gpscyclingtracks.net/race/ra ... af-medinya zien inclusief hoogteprofiel.

En als je die kant op gaat is de weg langs de kust bij Platja d' Aro een echte aanrader. Ook daarvan is een route beschikbaar op mijn site.

buddo
Forum-lid

buddo 04 jan 2017 11:58

Mijn ervaringen met die regio zijn positief. Ben er twee keer een week geweest en het biedt voldoende uitdaging. Girona is niet voor niets een verblijfplaats van veel fietsers in de winterperiode.

Om een paar voorbeelden te noemen:
- Tussen Girona en Olot een rondje gedaan van 62 km met 950 hm.
- Of het rondje Girona - Olot - Girona met 117 km en 1900 hm.
- Van Girona naar het noorden (dus ten oosten van Olot) een ronde gefietst van 115 km en 2400 hm.
Maar, in beide weken zaten ook een aantal "uitfiets" dagen en vlakker en minder steil kan daar ook goed.

Tot slot sluit ik me aan bij asmeets... van Girona richting kust is ook fantastisch mooi en de kustweg zelf is een pareltje.

Mocht je GPS files nodig hebben, laat maar weten. En je kunt natuurlijk veel routes vinden op gpsies.com

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 jan 2017 15:21

Mijn nieuwsgierigheid was wel gewekt, maar bijna alle campings daar rond 10 september al dicht!?
Zijn er nog campings met Mobil Homes in die regio die wel tot medio september open zijn?
Less is bore

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 jan 2017 21:26

Niemand die een goede camping in die regio weet die wat langer open is?
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jan 2017 15:12

daniel1975 schreef:Wil je veel klimmen en een behoorlijke weersgarantie: lac serre poncon, Embrun!! De mooiste klimmen* er omheen, zuid alpen met weersinvloed vanuit de cote d' azur. Het is een van de droogste en meest zonnige delen van de Alpen. En geloof mij, ik ben een mooi-weer-zeikerd :lol:
Daarnaast een bergwandelwalhalla.

*oa:
Izoard
Bonnette
Vars
Agnel
Vallouise dal (=klim in een kloof richting Glacier Blanc & Noir)
Rondje om het meer
Oei, interessante locatie om de boot mee naar toe te nemen en lekker te fietsen. De eerste keus is dit jaar Lac de Vouglans omdat we niet zo lang weg kunnen maar als het weer in de Jura te slecht is misschien toch maar hier naartoe doorrijden.

Is alles hier volgeboekt in de zomervakantie of is er nog wel ergens een plekje te krijgen?
Boeken gaat helaas niet lukken omdat de schoonouders waarschijnlijk een nier van eigenaar gaan laten ruilen rond die periode.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie