Alles over vakanties op én met de fiets

tips voor 1ste strandrace

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 05 jan 2017 08:12

A.s. zaterdag Egmond. Ehhh ik heb dus nog nooit op het strand gereden :)
(ben onverwachts uitgenodigd voor een business-team)
Zet in mijn atb paar wielen met banden zonder profiel: Schwalbe Big Apple Plus 26x2.15, druk in de band zal tussen 1.5 en 2.0 zijn, zal fiets goed inspuiten(silliconen-spray) en alle draaiende onderdelen voorzien van extra smeermiddelen, fiets na afloop direct schoonmaken en ik begrijp dat je door rul zand tempo moet maken met "hoog" been tempo.
Heb afgelopen tijd wel beetje gefietst en tweemaal in de week naar sportschool maar conditie is nog zo/zo en mijn gewicht nog in winterstand :oops:
Wie heeft tips en tricks?
(Het is vooral voor het plezier)
Allard

JoostG
Forum-lid

JoostG 05 jan 2017 08:19

Vooral genieten! Op het strand rijden is gaaf. Ik heb afgelopen mei met een cyclocrosser op 35mm op dat stuk strand gereden en het was goed te doen. Ik reed overigens wel met een druk net onder 1 bar. Omdat ik ook geen ervaring heb, heb ik vooral gekeken naar de sporen die er al lagen. Een paar keer zak je weg in ruller en zwaarder zand en dan is het een kwestie van terugschakelen en je eruit worstelen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 05 jan 2017 08:34

Ik heb 3 wekwn terug mijn eerste strandrace gereden.
1,5 bar is echt zat. 2,0 zou ik niet doen eerder 1.0
Zorg voor en extra binnen band wat op het stand rijd je best snel lek.
Zo,n race is maar kort he 28 km dacht ik
Dus in het begin een mooi groepje zoeken en je na het keerpunt helemaal leeg rijden. Heerlijk.
Veel plezier.

MarcoV
Forum-lid

MarcoV 05 jan 2017 08:36

Ik rijdt vaak rond de 1,0-1,2 bar tubeless, bij slecht (zacht) strand (veel) lager.
Afhankelijk van hoe het strand er zaterdag bij ligt, (afgelopen tijd lag het vrij hard door storm enzo) zou ik toch wel met maximaal 1,5 rijden als het knalhard is kan het harder (hoeft niet) maar dan lever je op een paar mulle stukken in.

Ik neem aan dat je met binnenbanden rijdt? Doe zeker een pomp en biba extra meenemen, lager druk geeft toch sneller stootlek (ja dat kan op het strand ;) ) en schelpen willen er ook weleens doorheen gaan.

Wat betreft de mulle stukken, afhankelijk van hoe lang die zijn gewoon doorheen poweren, hoger beentempo aan het begin heeft wel enigszins de voorkeur omdat je dan minder snel stilvalt.
Extra tip; op zacht/mullen stukken zover mogelijk achterop het zadel zitten en je stuur zijn weg laten zoeken.

Daarbij is het een drukke race/tocht dus als je de massa volg komt het wel goed. Over het algemeen wordt toch wel gezocht naar de weg van de minste weerstand :)

Laat je niet afschrikken door alle 29ers, je bent wel een beetje in het nadeel maar voor het plezier kan het prima met een 26" .Veel plezier :winkthumb:

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 05 jan 2017 13:58

Voor 1,0 en achter 1,2 en dan vooral goed uitkijken voor stootlek. Ik ben een paar keer kort geëindigd in dit soort wedstrijden. De man die met de laagste bandenspanning kan rijden, geeft zichzelf een voorsprong op de rest die dat niet durft. Indien nodig door het zeewater, maar kijk uit voor schelpenbanken en scherpe schelpen.
Waar het harde zand over gaat in mul zand, zo lang mogelijk blijven fietsen. Daar pak je meters mee op de ploeteraars.
Insmeren en invetten is helemaal niet nodig. Gewoon na afloop zsm goed afspoelen. Bijv. bij de carwash in Egmond met de hogedrukspuit. Die richt je natuurlijk niet op je lagers, maar je doucht de fiets overvloedig af. Dan ben je alle zoute water echt wel kwijt.

onnot
Forum-lid

onnot 05 jan 2017 15:28

Wat betreft de bandendruk, in de EPE moet je een trap af op de fiets. Houdt hier wel rekening mee want ik heb al velen met twee lekke banden onderaan de trap zien staat door een stootlek. Dus als je een lage bandenspanning rijdt ga dan niet te hard van de trap af.
De bandenspanning hangt ook een beetje van je gewicht af, hoe zwaarder, hoe hoger de druk. En tubeless kan je ook met minder spanning rijden dan met biba.

Jan old skool
Forum-lid

Gebruikersavatar Jan old skool 05 jan 2017 16:18

Heb EPE al n paar keren gereden. Vorig jaar was t net n snelweg qua strand. Nu wordt dat stukken minderen qua getijde. Strand ligt er niet best bij. Bij Castricum moet je inderdaad de trap af. Persoonlijk ga ik met Big One (geen binnenband) niet lager dan 1,0 bar. Ook vanwege die trap. Dat is relatief hoog maar ik ben 110 Kg (ex rugby).

Lichtere vrienden van mij rijden met 0,7 bar.
Zoevende banden pure zen

rhino7
Forum-lid

Gebruikersavatar rhino7 05 jan 2017 17:28

Net nog een rondje gereden met 0,9 bar (volgens de fietspomp) en was lekker om mee te rijden.
Vanaf Castricum terug het strand op is het vrij mul, niet te veel aan je stuur trekken. Het is druk, dus als er eentje gaat is er meestal geen houden meer aan :lol:

Voor de rest, gewoon lekker genieten en terug heb je windje mee zoals het er nu uitziet
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

alien
Forum-lid

alien 05 jan 2017 17:30

Nee_Nee schreef:[…] na afloop zsm goed afspoelen. Bijv. bij de carwash in Egmond met de hogedrukspuit. Die richt je natuurlijk niet op je lagers, maar je doucht de fiets overvloedig af. Dan ben je alle zoute water echt wel kwijt.
Voor sleutelen vind ik dit onwerkbare krengen, maar twee haakjes in het plafond boven de badkuip je hebt altijd een prachtig schone fiets:

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik

rhino7
Forum-lid

Gebruikersavatar rhino7 05 jan 2017 17:31

Ridley Noah flyer schreef:Ik heb 3 wekwn terug mijn eerste strandrace gereden.
1,5 bar is echt zat. 2,0 zou ik niet doen eerder 1.0
Zorg voor en extra binnen band wat op het stand rijd je best snel lek.
Zo,n race is maar kort he 28 km dacht ik
Dus in het begin een mooi groepje zoeken en je na het keerpunt helemaal leeg rijden. Heerlijk.
Veel plezier.
Detail: route is 36 km
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 07 jan 2017 17:18

En hoe is het gegaan ?

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 07 jan 2017 20:21

Besloten vanochtend niet te vertrekken.
Was hier in Flevoland echt ongelooflijk glad en vooruitzichten waren om 0800 uur dat het nog een aantal uren zo zou blijven. Collega's van mij (ik werk bij de regionale omroep) waren op de A6 en andere wegen bij verschillende ongelukken...
Oproep om niet de weg op te gaan als het niet echt noodzakelijk was maar gevolgd.
Wel jammer, want had er wel zin in en ook specifiek setje banden gekocht om op stand te rijden.
Ga het maar eens op ander moment proberen
Allard

Plaats reactie