advies gevraagd: staal 1x11 voor straat en bos
Advies gevraagd voor een nieuw aan te schaffen fiets voor gebruik in het twentse heuvellandschap waarbij ik ook graag bospaden mee wil kunnen pakken.
Ik overweeg de Sequoia Elite aan te schaffen. Deze past maar amper in het budget en heeft de shimano 105 2x11 als groep. de 1x11 SRAM-Rival lijkt me goed genoeg.
Andere optie is de Kona Rove, deze heeft SRAM 1x11 echter mechanische schijfremmen waarbij ik toch meer voel voor de hydraulische variant.
Ander verschillen tussen deze twee fietsen zijn de carbon voorvork en steekassen bij de Specialized t.o.v. staal voorvork en quick release bij de Kona. Ga ik dat verschil merken?
Ik zou de Sequoia dan wel de Kona waarschijnlijk wel kunnen laten aanpassen bij de dealer of hebben jullie betere suggesties??
Ik overweeg de Sequoia Elite aan te schaffen. Deze past maar amper in het budget en heeft de shimano 105 2x11 als groep. de 1x11 SRAM-Rival lijkt me goed genoeg.
Andere optie is de Kona Rove, deze heeft SRAM 1x11 echter mechanische schijfremmen waarbij ik toch meer voel voor de hydraulische variant.
Ander verschillen tussen deze twee fietsen zijn de carbon voorvork en steekassen bij de Specialized t.o.v. staal voorvork en quick release bij de Kona. Ga ik dat verschil merken?
Ik zou de Sequoia dan wel de Kona waarschijnlijk wel kunnen laten aanpassen bij de dealer of hebben jullie betere suggesties??
Als je toch naar one by eleven wil, waarom dan een andere opzet kopen en weer laten verwijderen?
Mechanische remmen, zoals Avid BB7 zijn probleemloos. Wereldfietser keuze.
Natuurlijk merk je het verschil tussen carbon en staal!
Ombouwen bij de dealer kost altijd extra geld.
Mechanische remmen, zoals Avid BB7 zijn probleemloos. Wereldfietser keuze.
Natuurlijk merk je het verschil tussen carbon en staal!
Ombouwen bij de dealer kost altijd extra geld.
Beide lijken mij prima keuzes.
Zelf heb ik steekassen en hydraulische remmen op mijn stalen raspaard maar heb mij laten vertellen dat mechanisch en spanners echt niet zoveel 'minder' zijn.
Mijn keuze zou uit de twee zou de Kona zijn. Geheel staal en sram. Zelf heb ik niet zoveel met Specialized, maar dat terzijde.
Andere stalen keuzes: Surly, Salsa of custom
Succes in iedergeval.
Zelf heb ik steekassen en hydraulische remmen op mijn stalen raspaard maar heb mij laten vertellen dat mechanisch en spanners echt niet zoveel 'minder' zijn.
Mijn keuze zou uit de twee zou de Kona zijn. Geheel staal en sram. Zelf heb ik niet zoveel met Specialized, maar dat terzijde.
Andere stalen keuzes: Surly, Salsa of custom
Succes in iedergeval.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
De specialized sequoia is ook van staal en als los frame te verkrijgen
Zou voor de 105 specialized gaan met twee bladen is voor het vlakke nederland geschikter
Zou voor de 105 specialized gaan met twee bladen is voor het vlakke nederland geschikter
Flatbar of dropbar? Flatbar heb je een stuk meer mogelijkheden natuurlijk, ook custom.
Verder heb je bij Planet X de Kaffenback van staal met Apex 1x groep, voor iets meer dan 1100 euro. Stalen vork, wel met QR zowel voor als achter.
Verder heb je bij Planet X de Kaffenback van staal met Apex 1x groep, voor iets meer dan 1100 euro. Stalen vork, wel met QR zowel voor als achter.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Wat wil je in het bos doen? Met maatjes racen tijdens veldtoertochten of meer het lekker toeren over bv de Veluwe en niet hoeven nadenken waar je niet langs kan?
Voor het vlakke Nederland is de 48/32t voor met 11-36 cassette van de Sequoia net zo niet lekker als de 40t voor met 11-42 cassette van de Rove.
Wat betreft 1x11:
- de Kona Rove heeft Rival 1, dus zit je vast aan 11-speed MTB cassettes! Dan is 11-40 (dacht ik) het kleinste.
- en met de Shimano 105 van de Sequoia zit je vast aan 11-speed Shimano road cassettes. De 11-36 achter is ok. En de 48/32t voorbladen, 42/32 is veel beter voor NL.
De geometrie van de Sequoia vind ik erg mooi. Lange wielbasis, medium balhoofdlengte en vrij agressieve zitbuis- en stuurhoek.
En nog wat anders.
Staal in deze prijsklasse, mwah. Je hoeft het niet te doen om de eigenschappen, meer het mentale gevoel dat je staal rijdt.
De banden, 36 en 42 mm, doen hier het werk.
Voor het vlakke Nederland is de 48/32t voor met 11-36 cassette van de Sequoia net zo niet lekker als de 40t voor met 11-42 cassette van de Rove.
Wat betreft 1x11:
- de Kona Rove heeft Rival 1, dus zit je vast aan 11-speed MTB cassettes! Dan is 11-40 (dacht ik) het kleinste.
- en met de Shimano 105 van de Sequoia zit je vast aan 11-speed Shimano road cassettes. De 11-36 achter is ok. En de 48/32t voorbladen, 42/32 is veel beter voor NL.
De geometrie van de Sequoia vind ik erg mooi. Lange wielbasis, medium balhoofdlengte en vrij agressieve zitbuis- en stuurhoek.
En nog wat anders.
Staal in deze prijsklasse, mwah. Je hoeft het niet te doen om de eigenschappen, meer het mentale gevoel dat je staal rijdt.
De banden, 36 en 42 mm, doen hier het werk.
Volgens Sram kun je ook gewoon een PG-11X cassette gebruiken bij Rival 1x11 evenals een XD. Er zijn wel eens verhalen geweest dat 11 speed MTB cassettes breder zijn dan road cassettes maar volgens mij (en Sram) is dat een broodje aap.
Campagnolo Ultra Dork
Hartelijk dank voor de info.
Dropbar ipv flat.
Staal vind ik persoonlijk mooier.. In alu is ook goed aanbod alleen minder mooi (GT grade, Vitus Energie of misschien de nieuwe Koga Colmaro). Krijgen goede recensies maar zien er minder uit, ook kan ik me nog wel voorstellen dat ik de fiets nog eens ga gebruiken voor een fietsvakantie met een paar tassen. Ik zie dat de sequoia en rove hier op voorbereidt zijn alu modellen nog niet. Toch?
Sequoia los frame en dan samenstellen is ook goede optie, nog tips wie dat samenstellen kan doen (Twente)? En banden zijn belangrijk, De sequoia band (42mm sawtooth) leek me wel een fijne qua profiel ( grip maar weinig weerstand) iets smallere variant mag ook nog, zijn hier nog goede adviezen voor te verkrijgen??
Hartelijk dank.
Dropbar ipv flat.
Staal vind ik persoonlijk mooier.. In alu is ook goed aanbod alleen minder mooi (GT grade, Vitus Energie of misschien de nieuwe Koga Colmaro). Krijgen goede recensies maar zien er minder uit, ook kan ik me nog wel voorstellen dat ik de fiets nog eens ga gebruiken voor een fietsvakantie met een paar tassen. Ik zie dat de sequoia en rove hier op voorbereidt zijn alu modellen nog niet. Toch?
Sequoia los frame en dan samenstellen is ook goede optie, nog tips wie dat samenstellen kan doen (Twente)? En banden zijn belangrijk, De sequoia band (42mm sawtooth) leek me wel een fijne qua profiel ( grip maar weinig weerstand) iets smallere variant mag ook nog, zijn hier nog goede adviezen voor te verkrijgen??
Hartelijk dank.
smallere banden hebben meer rolweerstand dan bredere....
Een fiets uit losse componenten opbouwen is ca. 2x zo duur dan een kant en klare fiets....tenminste, wanneer je het zelf doet. Door een bedrijf laten doen, dan loopt het nog verder in de papieren. Je had toch een beperkt budget?
Een fiets uit losse componenten opbouwen is ca. 2x zo duur dan een kant en klare fiets....tenminste, wanneer je het zelf doet. Door een bedrijf laten doen, dan loopt het nog verder in de papieren. Je had toch een beperkt budget?
Vandaag de rove in de etalage zien staan. Als trekkingfiets met dragers en spatborden. De banden zijn toch wel behoorlijk fors. Dat merk je toch.. dan is het verschil met de gewone racers toch te groot. Nog op zoek naar een andere of tweede set banden dus.
Verder erg mooie fiets
Verder erg mooie fiets
Ongelovige thomas, dus.