Wandelen
Bij wandelen moet ik altijd een beetje aan Leontien van Moorsel denken die van Piet Hoekstra na de fietstrainingen nog wel een paar uurtjes mocht wandelen. Er konden bij haar destijds altijd nog wel een paar gram af om het eufemistisch uit te drukken.
Zelf vind ik wandelen een hele prettige manier om mijn benen een beetje te ontzuren na een anderhalf uurtje intensief op de tacx. Gezien de natte koude dagen fiets ik momenteel meer binnen dan buiten om zo nattigheid en pekel te ontwijken. Voordeel van wandelen na een intensieve indoortraining vind ik dat je niet zweet en in je normale kleren toch even een frisse neus kunt halen buiten, ook al is het miezerig weer. Omdat je niet zweet van wandelen (hsf 100, dus onder D1) is het geen probleem om je warm te kleden, iets wat bij 's avonds buiten fietsen altijd een zoektocht is (welke kleren doe je aan, wanneer is het te koud, wanneer zweet je teveel). Het is gewoon makkelijker om 's avonds te wandelen dan om te gaan fietsen.
Daarnaast merk ik dat ik wandelen eigenlijk heel prettig te combineren is met wielrennen (niet alleen indoor winters, maar ook outdoor zomers). Ik heb het idee dat het ook goed is voor mijn herstel, dat het zuur toch net iets makkelijker de benen verlaat dan zonder die wandeling. Nu ben ik biotechnisch niet zo onderlegd, maar vroeg me dus af of anderen ook positieve ervaring met wandelen (dus niet hardlopen) in de donkere dagen. Al was het al alleen maar om 's avonds nog even lekker buiten te zijn en om je benen uit te schudden of om toch nog een paar extra verbrande calorieën bij je caloriemeter-app op te tellen.
Zelf vind ik wandelen een hele prettige manier om mijn benen een beetje te ontzuren na een anderhalf uurtje intensief op de tacx. Gezien de natte koude dagen fiets ik momenteel meer binnen dan buiten om zo nattigheid en pekel te ontwijken. Voordeel van wandelen na een intensieve indoortraining vind ik dat je niet zweet en in je normale kleren toch even een frisse neus kunt halen buiten, ook al is het miezerig weer. Omdat je niet zweet van wandelen (hsf 100, dus onder D1) is het geen probleem om je warm te kleden, iets wat bij 's avonds buiten fietsen altijd een zoektocht is (welke kleren doe je aan, wanneer is het te koud, wanneer zweet je teveel). Het is gewoon makkelijker om 's avonds te wandelen dan om te gaan fietsen.
Daarnaast merk ik dat ik wandelen eigenlijk heel prettig te combineren is met wielrennen (niet alleen indoor winters, maar ook outdoor zomers). Ik heb het idee dat het ook goed is voor mijn herstel, dat het zuur toch net iets makkelijker de benen verlaat dan zonder die wandeling. Nu ben ik biotechnisch niet zo onderlegd, maar vroeg me dus af of anderen ook positieve ervaring met wandelen (dus niet hardlopen) in de donkere dagen. Al was het al alleen maar om 's avonds nog even lekker buiten te zijn en om je benen uit te schudden of om toch nog een paar extra verbrande calorieën bij je caloriemeter-app op te tellen.
Ik ga ook regelmatig stukje wandelen na een lange rit enerzijds met de vrouw lekker bij te kletsen,ook hebben wij een hond die straf je er niet mee en ik loop om de hoek een park/natuurgebied in.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Ik wil nadat ik 's morgens gefietst heb, nog wel eens graag 's middags een stuk gaan wandelen.
Heb zelf het idee dat dit goed is voor het herstel van mijn beenspieren,
dat ik dus niet zo stijf wordt.
Bovendien vind ik wandelen ook gewoon leuk, kan nooit geen kwaad.
Misschien iemand hier op het forum met een medische achtergrond die
dit misschien kan toelichten of dit ook echt werkt.
Heb zelf het idee dat dit goed is voor het herstel van mijn beenspieren,
dat ik dus niet zo stijf wordt.
Bovendien vind ik wandelen ook gewoon leuk, kan nooit geen kwaad.
Misschien iemand hier op het forum met een medische achtergrond die
dit misschien kan toelichten of dit ook echt werkt.
Bikers are not alone
- robbebopper
- Forum-lid HC
Na een tijd gesukkeld te hebben met lage rugklachten, heb ik van de fysiotherapeut enkele oefeningen meegekregen, maar ook het advies om meerdere keren per week te gaan wandelen.
Dat schijnt volgens onderzoek goed te helpen bij dit soort rugklachten:
https://www.gezondheidsnet.nl/rugpijn/w ... ge-rugpijn
Ik heb nog nooit zoveel van mijn woonwijk gezien als het laatste jaar. Ik vind het zeker leuk, maar mensen kijken je wel vreemd aan als je als man alleen zonder hond aan het wandelen bent.
De rugklachten zijn inmiddels onder controle. De combinatie oefeningen en wandelen lijkt bij mij in ieder geval te werken.
Dat schijnt volgens onderzoek goed te helpen bij dit soort rugklachten:
https://www.gezondheidsnet.nl/rugpijn/w ... ge-rugpijn
Ik heb nog nooit zoveel van mijn woonwijk gezien als het laatste jaar. Ik vind het zeker leuk, maar mensen kijken je wel vreemd aan als je als man alleen zonder hond aan het wandelen bent.
De rugklachten zijn inmiddels onder controle. De combinatie oefeningen en wandelen lijkt bij mij in ieder geval te werken.
Wandelen is zo'n beetje de beste training die je kunt naast fietsen. Het is 'soms' geen fietsweer, maar het is 'altijd' wandelweer. Kou, nat, wind, regen, vorst, glad, donker, mist etc zijn allemaal redenen om de fiets in de schuur te laten, maar het zijn ook weertypen waarop je al wandelend je extensieve duurtrainingen kunt doen.
Als je 's ochtends ook nog eens nuchter een uur of twee gaat wandelen, leer je je lichaam ook nog eens effecient met je vetten om te gaan en vet te verbranden.
Als je 's ochtends ook nog eens nuchter een uur of twee gaat wandelen, leer je je lichaam ook nog eens effecient met je vetten om te gaan en vet te verbranden.
-
- Forum-lid
Neem eens trailstokken of nordic walking poles mee. Je traint ook meteen het bovenlichaam en het gaat net iets sneller. Erg leuk om te doen (en nee; echt niet alleen voor bejaarden)
- oldandslow
- Forum-lid
Misschien geen lange regenjas aan doen?robbebopper schreef:........
.....
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
Of uitdoenoldandslow schreef:Misschien geen lange regenjas aan doen?robbebopper schreef:........
.....
Ik wandel ook graag, al dan niet voor herstel. Ik heb ook een paar wandelmarathons gedaan en meerdaagse wandeltochten in het buitenland en dan werkt het ook wel omgekeerd: dat het dan lekker is voor je benen om weer eens even een stukje te fietsen na al dat wandelen.
Ook bij mij heeft het geholpen bij rugproblemen, en ik heb ook een tijdje Nordic Walking gedaan, waarbij m'n hartslag zowaar richting de fiets-D1 kroop.
Waar het het allermeest bij helpt: om mijn beenheffers (psoas-spieren) op lengte te houden. Die verkorten nogal van fietsen, maar af en toe wandelen helpt daartegen. Inmiddels loop ik ook hard, dus heb ik dat probleem niet meer, maar vroeger wel na veel fietsen.
Louise
Ook bij mij heeft het geholpen bij rugproblemen, en ik heb ook een tijdje Nordic Walking gedaan, waarbij m'n hartslag zowaar richting de fiets-D1 kroop.
Waar het het allermeest bij helpt: om mijn beenheffers (psoas-spieren) op lengte te houden. Die verkorten nogal van fietsen, maar af en toe wandelen helpt daartegen. Inmiddels loop ik ook hard, dus heb ik dat probleem niet meer, maar vroeger wel na veel fietsen.
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
Waarom moet het "net iets sneller"? Dan ben ik 2 minuten eerder thuis? En "erg leuk om te doen" blijft toch wel erg subjectief. Is de hype al niet voorbij?runcyclerun schreef:Neem eens trailstokken of nordic walking poles mee. Je traint ook meteen het bovenlichaam en het gaat net iets sneller. Erg leuk om te doen (en nee; echt niet alleen voor bejaarden)
Sinds kort weet ik dat hardlopen er niet meer in zit. Dus besloten om twee keer in de week, anderhalf uur, te gaan wandelen. Dan wel stevig doorlopen. Nu woon ik niet in een wijkje, maar zoals ik op de fiets redelijk wat van de omgeving gezien heb, ben ik nu bezig de directe omgeving te ontdekken. (Er moet wel pepper-spray mee, al heb ik het gelukkig nog nooit gebruikt). Het lijkt er op dat in het winterseizoen de honden veel meer los mogen lopen van hun baasjes op het Franse platteland.
-
- Forum-lid
@ jans:
ad 'moeten' Waar staat dat het sneller MOET? Het hóeft niet sneller, het gáát simpelweg wat sneller aangezien je een voorwaartse stuwing hebt door de poles.
ad hype: Welke hype? Ik heb geen idee van hypes eerlijk gezegd. Ik heb de poles voor hardlopen in de bergen (Schotland) en neem ze tegenwoordig ook af en toe mee voor een gewone wandeling maar dan met stokken.
ad subjectief: Natuurlijk is het subjectief. Wat is dat nou voor opmerking? Ik gaf alleen maar aan dat het misschien een idee is om eens te proberen.
ad honden: Ik zou in jouw plaats zeker eens stokken meenemen in plaats van pepperspray als je last hebt van honden trouwens.
ad 'moeten' Waar staat dat het sneller MOET? Het hóeft niet sneller, het gáát simpelweg wat sneller aangezien je een voorwaartse stuwing hebt door de poles.
ad hype: Welke hype? Ik heb geen idee van hypes eerlijk gezegd. Ik heb de poles voor hardlopen in de bergen (Schotland) en neem ze tegenwoordig ook af en toe mee voor een gewone wandeling maar dan met stokken.
ad subjectief: Natuurlijk is het subjectief. Wat is dat nou voor opmerking? Ik gaf alleen maar aan dat het misschien een idee is om eens te proberen.
ad honden: Ik zou in jouw plaats zeker eens stokken meenemen in plaats van pepperspray als je last hebt van honden trouwens.
Het viel me vorige week in Fontainebleau ook al op de de honden in Frankrijk veel los lopen terwijl "het internet" met verteld had dat dat in Frankrijk juist niet normaal is.Jans schreef: Het lijkt er op dat in het winterseizoen de honden veel meer los mogen lopen van hun baasjes op het Franse platteland.