Sram force Vs Sram red
-
- Forum-lid
Beste
Ik twijfel hard tussen de force en de red. Doordat ik met een rotor cranckstzl rij heb ik
Geen crackstel meer nodig daardoor komt het gewicht heel dicht bij elkaar denk dat force iets van 100 gram zwaarder was. Wat opzich niet zoveel is voor het prijsverschil. Maar hoe zit het mer het schakelen? En de kwaliteit van de onderdelen iemand ervaring mee?
Beide groepsets passen kn mijn budget maar ik twijfel als ik de meerprijs van de red dan niet beter bijleg bij het budget van mijn wielen... ALs ik daar niet meer ga uithalen.
Is voor competitie te rijden. Dus kwaliteit van schakelen vind ik wel belangrijk.
Ik rij nu met campa maar zou graag naar een groep overstappen die schimano compatibel is. De utrgra cassetes zijn net iets budget vriendelijker dan de chorus cassettes :p
Is het schakelen moeilijk te leren de double tap?
Alvast dank
Groeten
Ewoud
Ik twijfel hard tussen de force en de red. Doordat ik met een rotor cranckstzl rij heb ik
Geen crackstel meer nodig daardoor komt het gewicht heel dicht bij elkaar denk dat force iets van 100 gram zwaarder was. Wat opzich niet zoveel is voor het prijsverschil. Maar hoe zit het mer het schakelen? En de kwaliteit van de onderdelen iemand ervaring mee?
Beide groepsets passen kn mijn budget maar ik twijfel als ik de meerprijs van de red dan niet beter bijleg bij het budget van mijn wielen... ALs ik daar niet meer ga uithalen.
Is voor competitie te rijden. Dus kwaliteit van schakelen vind ik wel belangrijk.
Ik rij nu met campa maar zou graag naar een groep overstappen die schimano compatibel is. De utrgra cassetes zijn net iets budget vriendelijker dan de chorus cassettes :p
Is het schakelen moeilijk te leren de double tap?
Alvast dank
Groeten
Ewoud
Force is gewoon een erg goede groep, als je niet de laatste gram najaagt is er weinig reden om voor Red te kiezen.
Van alles vind je voor - en tegenstanders, zo zijn er ook mensen die double tap maar niks vinden. Moest ik morgen een nieuwe fiets kopen met een mechanische groep dan zou ik opnieuw voor Sram kiezen (heb met alle 3 de bekende merken gereden)
In het begin had ik naast Force ook nog een fiets met Shimano, dat kan ik u wel afraden![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Van alles vind je voor - en tegenstanders, zo zijn er ook mensen die double tap maar niks vinden. Moest ik morgen een nieuwe fiets kopen met een mechanische groep dan zou ik opnieuw voor Sram kiezen (heb met alle 3 de bekende merken gereden)
In het begin had ik naast Force ook nog een fiets met Shimano, dat kan ik u wel afraden
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Een beetje zoals de vergelijking tussen Ultegra - Dura Ace of Chorus en Record.
Als je twijfelt of de duurdere groep zijn geld wel waard is niet doen, de duurdere groepen zijn technisch niet beter maar wel een (beetje) lichter en er worden duurdere materialen gebruikt.
Om je een idee te geven, Wout Van Aert rijdt met een Sram Etap afgemonteerde fiets waar Rob Peeters in diezelfde crossen met een Sram Force op zijn fiets rond rijdt.
Ik denk niet dat Rob Peeters zijn "kopman" niet kan volgen omdat die met een duurdere groep rond rijdt![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Als je twijfelt of de duurdere groep zijn geld wel waard is niet doen, de duurdere groepen zijn technisch niet beter maar wel een (beetje) lichter en er worden duurdere materialen gebruikt.
Om je een idee te geven, Wout Van Aert rijdt met een Sram Etap afgemonteerde fiets waar Rob Peeters in diezelfde crossen met een Sram Force op zijn fiets rond rijdt.
Ik denk niet dat Rob Peeters zijn "kopman" niet kan volgen omdat die met een duurdere groep rond rijdt
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Een groep vervangen vanwege meer budget vriendelijke cassettes? Dan moet er wel heel wat verslijten..... Heb je er aan gedacht om je de body te vervangen voor een Shimano variant? Je kan namelijk in een 11 speed Campa groep rijden met een 11 speed Shimano cassette.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Idd, werkt probleemloos!JoostG schreef:Een groep vervangen vanwege meer budget vriendelijke cassettes? Dan moet er wel heel wat verslijten..... Heb je er aan gedacht om je de body te vervangen voor een Shimano variant? Je kan namelijk in een 11 speed Campa groep rijden met een 11 speed Shimano cassette.
Mijn ervaringen voor wat ze waard zijn... Heb ze alle drie : Campa SR op de racer thuis, SRAM Force/Rival 1x op de crosser en Shimano 105 op een racer op een vakantieadres. Schakelen doen ze alle drie even (bijna) goed en meer dan goed genoeg en van zodra ik op één van die drie fietsen stap gaat dat na enkele kilometers zonder dat ik opnieuw moet wennen of leren. Alle drie anders maar alle drie erg intuïtief vind ik. Duurzaamheid is erg vergelijkbaar, maar bij SRAM voelt het allemaal iets robuuster (subjectieve indruk...). Het grootste verschil zit 'em in de prijs, de materialen en de looks...
Persoonlijk voel ik meer verschil tussen wielsets dan tussen schakelgroepen....
Persoonlijk voel ik meer verschil tussen wielsets dan tussen schakelgroepen....
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
-
- Forum-lid
Dankjewel voor de reacties. Maakt veel duidelijk ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
-
- Forum-lid
JoostG schreef:Een groep vervangen vanwege meer budget vriendelijke cassettes? Dan moet er wel heel wat verslijten..... Heb je er aan gedacht om je de body te vervangen voor een Shimano variant? Je kan namelijk in een 11 speed Campa groep rijden met een 11 speed Shimano cassette.
Is voor mijn nieuwe fiets... Op mijn oude laat ik de groep staan. Dus ik ga geen groep vervangen maar heb een nieuwe groep nodig. Sorry was misschien niet duidelijk verwoord in mijn vraag...
Schakelen doen ze gelijk.
Het gewichtsverschil tussen force en red zit 'm met name in de crank en cassette achter. Vraag is of je daar het geld voor over hebt.
Zelf recent voor de keuze gestaan. Force aan 650,- of Red aan 1300,-
Ik heb voor Force gekozen. Als ik lichter wil (bijv in de bergen), dan is een Red cassette aanschaffen voor de bergen een optie waarmee je snel grammen bespaard.
Daarnaast zou ik bij een nieuwe fiets inderdaad eerder geld bijleggen voor de wielen.
Het gewichtsverschil tussen force en red zit 'm met name in de crank en cassette achter. Vraag is of je daar het geld voor over hebt.
Zelf recent voor de keuze gestaan. Force aan 650,- of Red aan 1300,-
Ik heb voor Force gekozen. Als ik lichter wil (bijv in de bergen), dan is een Red cassette aanschaffen voor de bergen een optie waarmee je snel grammen bespaard.
Daarnaast zou ik bij een nieuwe fiets inderdaad eerder geld bijleggen voor de wielen.
Anima Sana In Corpore Sano.
ik heb drie jaar geleden gekozen om Sram Red te monteren op m'n Cervélo. als ik nu voor de keuze zou gestaan hebben zou ik Force gekozen hebben. het bespaart je zoveel geld, ook als er later iets aan scheelt. die extra grammen maken me niks uit. de enige reden die ik me nu nog kan bedenken om Sram Red te kiezen is omdat een Cervélo S3 dat gewoon verdient.
maar anders... ohja, ik koers bij de elites zonder contract. in het peloton zie ik ook meer Force dan Red rondrijden (of rondschakelen?
)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ik kon maar 1 reden bedenken om voor Red te kiezen (95% van mijn km's zijn vlak) => looks (subjectief) en hogere pimp factor .. ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Moet wel zeggen dat ik bij Sram het niet hoeven trimmen van de VD echt geweldig vind ..
Dat ding loopt gewoon noooooit aan.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Moet wel zeggen dat ik bij Sram het niet hoeven trimmen van de VD echt geweldig vind ..
Dat ding loopt gewoon noooooit aan.
Anima Sana In Corpore Sano.
Mooi.... Mijn shimano en campa derailleurs ook niet.... Ik rijd met chorus, dura ace en force. Chorus vind ik het mooist maar schakelt het minst, dura ace is niet sexy maar werkt zó ontzettend goed. Force schakelt prima maar ik vind dat double tap dus ècht ruk. Niet omdat je eraan moet wennen, want na 2 x schakelen zit je er helemaal in. Ik vind gewoon het systeem ruk. Ik houd van zo min mogelijk travel van de shifter en dat is Sram gewoon niet top. Buiten e-tap natuurlijk.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk