Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
-
Sebabje
- Forum-lid
Sebabje
10 jan 2017 13:18
Beste fietsforumleden,
Cyclocross wordt steeds hipper en ik ben zelf ook enigszins verslaafd geraakt aan de cross. Nu zoek ik een crosser voor bij mijn fietscollectie. Moet toch voldoen aan de formule N+1

.
Daarnaast heb ik het ook in mijn hoofd gehaald om op fietsvakantie te gaan (tentje mee en zien waar ik uitkom). Het leek mij goed mogelijk om deze twee te combineren.
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een crosser waarmee ik in de zomer ook een rek (achter en eventueel ook voor) kan monteren. Maar ik zou ook graag er mee willen scheuren door de modder en eventueel wedstrijden rijden.
Hebben jullie tips? Als er al een ander topic is hierover dan heb ik die over het hoofd gezien

. Alvast dank!
-
Nee_Nee
- Forum-lid HC
Nee_Nee
10 jan 2017 13:43
Dat wordt een gravelracer met voldoende ruimte voor spatborden. Een voorwiel met een naafdynamo.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
10 jan 2017 13:56
In de zomer kan je toch ook wel zonder verlichting lijkt mij?
Er zijn ook echte crossers met oogjes voor spatboren/drager.
Het is vooral de vraag hoe je het met de geometrie gaat inpassen. Voor wedstrijden heb je bij voorkeur een kortere zit maar voor de lange afstanden van een fietsvakantie is dat niet ideaal. Zoek een frame dat met een 12cm stuurpen gelijk zit aan jouw racefiets of iets hoger en iets korter (ongeveer 3mm minder reach per 1cm meer stack) als je nu erg sportief zit. In de herfst de drager eraf en de stuurpen vervangen voor iets korters en crossen maar!
Voor wedstrijden is het ook wel makkelijk als je de fiets een beetje makkelijk op de schouder kan nemen dus een mega sloping geval is dan niet prettig.
Campagnolo Ultra Dork
-
Sebabje
- Forum-lid
Sebabje
10 jan 2017 14:21
Nee_Nee schreef:Dat wordt een gravelracer met voldoende ruimte voor spatborden. Een voorwiel met een naafdynamo.
Heb nu voor op mijn mtb ook zo'n zoeklicht met accu. Dus verlichting heb ik niet echt nodig. Heb jij een goede tip voor een gravelracer die die ruimtes heeft en waar ik in de herfst mee kan gaan crossen?
Ernie C. schreef:In de zomer kan je toch ook wel zonder verlichting lijkt mij?
Er zijn ook echte crossers met oogjes voor spatboren/drager.
Het is vooral de vraag hoe je het met de geometrie gaat inpassen. Voor wedstrijden heb je bij voorkeur een kortere zit maar voor de lange afstanden van een fietsvakantie is dat niet ideaal. Zoek een frame dat met een 12cm stuurpen gelijk zit aan jouw racefiets of iets hoger en iets korter (ongeveer 3mm minder reach per 1cm meer stack) als je nu erg sportief zit. In de herfst de drager eraf en de stuurpen vervangen voor iets korters en crossen maar!
Voor wedstrijden is het ook wel makkelijk als je de fiets een beetje makkelijk op de schouder kan nemen dus een mega sloping geval is dan niet prettig.
Ik zit vrij sportief op mijn Apex Flare. Heb jij toevallig tips (en ervaringen) met crossers voor mijn beoogd gebruik?
Alle tips zijn welkom!
-
Sebabje
- Forum-lid
Sebabje
10 jan 2017 15:04
Thanks! Leuk artikel om te lezen. Ik denk alleen dat wanneer ik een tentje mee wil nemen dat een achterdrager wel zo nuttig is.
-
opperhoofd
- Forum-lid
opperhoofd
10 jan 2017 16:31
Nou, als ik het zo lees zijn je wensen best ver uiteen.
Voor wedstrijden wil je een scherp sturende lichte fiets.
Je hebt een sterke fiets nodig om spullen mee te vervoeren tijdens vakantie.
Dat wordt of een matige vakantie of een slechte race
Maak een keuze.
-
Sebabje
- Forum-lid
Sebabje
11 jan 2017 08:47
opperhoofd schreef:Nou, als ik het zo lees zijn je wensen best ver uiteen.
Maak een keuze.
Ik word denk ik niet de nieuwe Mathieu, dus een hele lichte wedstrijd fiets is iets boven mijn doel waarmee ik een incidentele wedstrijd zou willen rijden.
Ik heb nu bijvoorbeeld een Stevens Prestige gevonden die nokjes heeft voor een drager.
http://www.stevensbikes.de/2017/index.p ... lang=nl_NL. En volgens mij is dat een prima racer?
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
11 jan 2017 08:59
Een Ridley Crossbow heeft ook nokjes. Zelf heb ik een X-bow gehad en dat was een zeer degelijke fiets. met 10cm stuurpen een echte crosser en met 120cm stuurpen mijn slechtweerfiets in de zomer. Met een dragertje, een setje degelijke wielen die makkelijk te repareren zijn en een paar fatsoenlijke remmen (schijven i.p.v. canti's) had ik daar best mee op reis willen gaan.
Campagnolo Ultra Dork
-
somaro
- Forum-lid
somaro
11 jan 2017 21:23
Sebabje schreef:opperhoofd schreef:Nou, als ik het zo lees zijn je wensen best ver uiteen.
Maak een keuze.
Ik word denk ik niet de nieuwe Mathieu, dus een hele lichte wedstrijd fiets is iets boven mijn doel waarmee ik een incidentele wedstrijd zou willen rijden.
Ik heb nu bijvoorbeeld een Stevens Prestige gevonden die nokjes heeft voor een drager.
http://www.stevensbikes.de/2017/index.p ... lang=nl_NL. En volgens mij is dat een prima racer?
wel een beetje "speciale" kleur die Prestige ...
-
Sebabje
- Forum-lid
Sebabje
12 jan 2017 08:26
Ernie C. schreef:Een Ridley Crossbow heeft ook nokjes. Zelf heb ik een X-bow gehad en dat was een zeer degelijke fiets. met 10cm stuurpen een echte crosser en met 120cm stuurpen mijn slechtweerfiets in de zomer. Met een dragertje, een setje degelijke wielen die makkelijk te repareren zijn en een paar fatsoenlijke remmen (schijven i.p.v. canti's) had ik daar best mee op reis willen gaan.
Nice! Ziet er ook niet verkeerd uit.
somaro schreef:Sebabje schreef:opperhoofd schreef:Nou, als ik het zo lees zijn je wensen best ver uiteen.
Maak een keuze.
wel een beetje "speciale" kleur die Prestige ...
Sjiek he!
-
somaro
- Forum-lid
somaro
12 jan 2017 21:36
Op een Focus Paralane Al kan je ook vaste spatbordjes monteren.