DT swiss R20 Dicut of Mavic Ksyrium Elite 2016
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 31 jan 2014 14:07
Na wat wikken en wegen bij deze wielset aangekomen. Is voor in de winter, voor beter weer heb ik wel carbon wielen.
Iemand ervaring met de Ksyrium Elite 2016? Lees op US forum over roestende spaken? Heb jaren geleden de oudere versie gehad zonder problemen.
De R20 vind ik überhaupt weinig over, iemand ervaring?
De Zonda is geen optie voor mij als alternatief, vind het spaak patroon echt te lelijk.
Paradigm van Bontrager? Brede velg maar kan van de Comp weinig tot niets vinden qua ervaring.
Budget ligt ommenabij 350/400 euro...
Iemand ervaring met de Ksyrium Elite 2016? Lees op US forum over roestende spaken? Heb jaren geleden de oudere versie gehad zonder problemen.
De R20 vind ik überhaupt weinig over, iemand ervaring?
De Zonda is geen optie voor mij als alternatief, vind het spaak patroon echt te lelijk.
Paradigm van Bontrager? Brede velg maar kan van de Comp weinig tot niets vinden qua ervaring.
Budget ligt ommenabij 350/400 euro...
R20 zijn marginaal lichter en wat goedkoper (denk ik) en zal iets meer bijval krijgen op internet vermoed ik, omdat de Mavic's soms een slechte naam hebben.
Heb de R20 met de kerstaanbiedingen gescoord, maar nog geen cm mee gereden. Zien er prima uit, wel wat "bling" naven en maken ook de bekende "ratel herrie" van andere DT Swiss naven. Kan er dus fiets-technisch weinig over zeggen nog.
DT Swiss zijn 16mm intern breed, de Mavic's 17mm volgens mij. Als het voor de winter is en je wilt iets bredere banden dan 25mm, dan zou ik naar een 19c velg kijken.
Heb de R20 met de kerstaanbiedingen gescoord, maar nog geen cm mee gereden. Zien er prima uit, wel wat "bling" naven en maken ook de bekende "ratel herrie" van andere DT Swiss naven. Kan er dus fiets-technisch weinig over zeggen nog.
DT Swiss zijn 16mm intern breed, de Mavic's 17mm volgens mij. Als het voor de winter is en je wilt iets bredere banden dan 25mm, dan zou ik naar een 19c velg kijken.
Het is inderdaad een beetje de vraag wat je met de wielen wil doen in de winter... Ermee rijden ja, maar koersen? touren?
Ik denk dat ik eerder voor de Fulcrum 3 zou gaan of Pro Lite Bortola A21. Succes!
Ik denk dat ik eerder voor de Fulcrum 3 zou gaan of Pro Lite Bortola A21. Succes!
"it doesn get easier you just go faster"
"to compete to win that's all i live for"
"to compete to win that's all i live for"
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 31 jan 2014 14:07
Wil de wielen gebruiken als vervanging van m'n carbon wielen voor woon/werk, touren (ook in de bergen) en misschien een voorjaarsklassiekers.
De Mavic zijn 0.5mm breder intern. Had de R20 bij Mantel in de black friday sale gezien voor 280 euro maar toen nog geen budget beschikbaar.
De Mavic wielen zijn iets duurder maar koop je incl banden. Koop je die bij de DT Swiss dan kom je ongeveer even uit (icm eigen voorkeur banden)
De Mavic zijn wat neutraler qua kleur. De DT wielen hoop ik dat de naven hun blingfactor houden met slecht weer gebruik
De Mavic wielen lees je veel wisselende ervaring mee maar mijn insteek is dat reviews vaker gemaakt worden door de 1% mensen met problemen dan de 99% die er probleemloos mee rondrijden.
Ik lees vaker over Fulcrum 3 als alternatief maar wat maakt deze nou beter dan mijn keuzes? Heeft beetje zelfde idee spaak patroon als de Zonda en dat vind ik nou niet bepaald mooi...
De Mavic zijn 0.5mm breder intern. Had de R20 bij Mantel in de black friday sale gezien voor 280 euro maar toen nog geen budget beschikbaar.
De Mavic wielen zijn iets duurder maar koop je incl banden. Koop je die bij de DT Swiss dan kom je ongeveer even uit (icm eigen voorkeur banden)
De Mavic zijn wat neutraler qua kleur. De DT wielen hoop ik dat de naven hun blingfactor houden met slecht weer gebruik
De Mavic wielen lees je veel wisselende ervaring mee maar mijn insteek is dat reviews vaker gemaakt worden door de 1% mensen met problemen dan de 99% die er probleemloos mee rondrijden.
Ik lees vaker over Fulcrum 3 als alternatief maar wat maakt deze nou beter dan mijn keuzes? Heeft beetje zelfde idee spaak patroon als de Zonda en dat vind ik nou niet bepaald mooi...
Waardeloze wielen die Ksyrium Elites 2016.Ekstralars schreef:Iemand ervaring met de Ksyrium Elite 2016? Lees op US forum over roestende spaken? Heb jaren geleden de oudere versie gehad zonder problemen.
Van de zomer paar langere tochten (200-300) mee gereden maar je rijd gewoon voor jan met de korte achternaam.
Niet één keer met wielpech stilgestaan en ik ben daarom dus zwaar teleurgesteld. Ik had deze Mavics namelijk gekocht omdat iedereen schrijft dat ze brandhout zijn en ik wilde graag meejammeren.
Omdat het met deze set niet lukte heb ik er nog een tweede set Ksyriums bijgekocht.
Velgbreedte is inderdaad 17 mm dus ik dacht, dat moet toch problemen opleveren met 25 mm 4000SII. Maar wat een pech, nog steeds niks negatiefs te melden.
En dan te bedenken dat ik af en toe ook met Aksiums rijd, ook al niks vervelend over te melden.
Ow wacht, laatst voelde ik speling op het voorwiel van de Ksyriums, ik blij, joepie nu kan ik mij aansluiten bij de mensen die jammeren over de waardeloze wielen van Mavic. Wat blijkt, 2 seconden even de ring van het lager stellen en weg was het probleem. Zit je dan weer met een product waar je graag over wil jammeren maar waar ik tot nu toe eigenlijk alleen maar heel tevreden over had geweest ware het niet dat het Mavic is.
Dus als je een wiel zoekt om over te klagen dan is de Mavic Ksyrum Elite misschien niet het beste wiel.
Ik heb zelf de RR21 dicut en kan je vertellen dat dat heerlijk wielen (licht en stijf) zijn met een belangrijk nadeel voor de slechtweerrijders: er zit geen afwateringsgaatje in de velg.
Ik ben ooit na een hoosbui thuisgekomen en het klonk alsof er halve liter water in rondklotste.
DT Swiss adviseert om dan de band en velglint eraf te halen en de velg uit te blazen met perslucht (I kid you not).
Ik zou dat dus even goed nakijken bij de R20's.
Overigens heb ik een extra slechtweersetje gekocht (Zonda's; die lelijke )
Ik ben ooit na een hoosbui thuisgekomen en het klonk alsof er halve liter water in rondklotste.
DT Swiss adviseert om dan de band en velglint eraf te halen en de velg uit te blazen met perslucht (I kid you not).
Ik zou dat dus even goed nakijken bij de R20's.
Overigens heb ik een extra slechtweersetje gekocht (Zonda's; die lelijke )
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Hier ook RR21 (voor de zomer). Heerlijke wielen.
Zat zelf te denken om de R20 voor de winter te kopen. Maar rij dit off season nog even verder op mavics sls.
Heb de racing 5 gehad van fulcrum, maar die vond ik niet stijd genoeg en behoorlijk zachte remrand, maar voldoende wielen voor de winter en stukje goekopder nog dan de r20.
Zat zelf te denken om de R20 voor de winter te kopen. Maar rij dit off season nog even verder op mavics sls.
Heb de racing 5 gehad van fulcrum, maar die vond ik niet stijd genoeg en behoorlijk zachte remrand, maar voldoende wielen voor de winter en stukje goekopder nog dan de r20.
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 04 aug 2010 11:11
Ik weet dat het niet echt op je (keuze)vraag antwoorden is, maar als het toch voor de winter en/of woon/werkverkeer is zou ik zeker Fulcrum Racing 7 overwegen:
- Niet duur (als je enkele weken geleden nog geen budget voor had, zou dit toch een punt kunnen zijn dat meespeelt),
- Niet licht (als je dan je carbonnen wielen er onder steek ga je vanzelf vliegen );
- maar wel stevig en bollen goed.
Ik heb deze onder mijn fitnessbike zitten waarmee ik mijn woon/werk afhaspel.
Of anders de Racing Quattro. Die laatste heb ik zelf ook, tot grote tevredenheid. Deze wielset zit ongeveer in dezelfde prijsklasse als de hier voorgestelde wielen.
In het verleden ook met Mavic gereden en eerlijk: nooit problemen mee gehad.
- Niet duur (als je enkele weken geleden nog geen budget voor had, zou dit toch een punt kunnen zijn dat meespeelt),
- Niet licht (als je dan je carbonnen wielen er onder steek ga je vanzelf vliegen );
- maar wel stevig en bollen goed.
Ik heb deze onder mijn fitnessbike zitten waarmee ik mijn woon/werk afhaspel.
Of anders de Racing Quattro. Die laatste heb ik zelf ook, tot grote tevredenheid. Deze wielset zit ongeveer in dezelfde prijsklasse als de hier voorgestelde wielen.
In het verleden ook met Mavic gereden en eerlijk: nooit problemen mee gehad.
-
- Forum-lid
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
De Mavisc zijn tegenwoordig ongetwijfeld verder doorontworpen, maar mijn Ksyrium Elite setje van 10 jaar geleden heeft ervoor gezorgd dat ik nooit meer wielen koop voordat ik ze (zonder banden en cassette) in de hand heb gehad.
De Mavic KE heeft aerodynamische spaken. Maar kennelijk zijn die dunne reepjes plaatstaal nauwelijks te richten. Bij mij stonden ze alle kanten op, waardoor je meer luchtweerstand hebt dan met normale spaken.
De velgen hebben gaatjes waardoor binnengedrongen water naar buiten kan. Helaas kan er meer water in dan uit, wat resulteert in een gewichtstoename van minimaal 150 gram als je fietst in de regen of hem met water schoonmaakt.
Het water kan er wel uit via het ventielgat. Daarvoor moet je de banden demonteren.
Daarmee krijgt je meteen een les in oxidatie. Het ventielgat wordt daardoor in de loop der jaren wat groter, waarschijnlijk om het water sneller te lossen. Ik denk dat ze daarover hebben nagedacht.
Overigens heb ik daarna 8 jaar gereden op Zonda's, maar daarover kan ik niets melden.
Aan de andere kant, DT Swiss is ook geen slecht merk. Let er wel op dat je ook spaken en naven van DT Swiss krijgt. Ik heb al menig setje gezien waarvan uitsluitend de velgen DT Swiss waren.
De Mavic KE heeft aerodynamische spaken. Maar kennelijk zijn die dunne reepjes plaatstaal nauwelijks te richten. Bij mij stonden ze alle kanten op, waardoor je meer luchtweerstand hebt dan met normale spaken.
De velgen hebben gaatjes waardoor binnengedrongen water naar buiten kan. Helaas kan er meer water in dan uit, wat resulteert in een gewichtstoename van minimaal 150 gram als je fietst in de regen of hem met water schoonmaakt.
Het water kan er wel uit via het ventielgat. Daarvoor moet je de banden demonteren.
Daarmee krijgt je meteen een les in oxidatie. Het ventielgat wordt daardoor in de loop der jaren wat groter, waarschijnlijk om het water sneller te lossen. Ik denk dat ze daarover hebben nagedacht.
Overigens heb ik daarna 8 jaar gereden op Zonda's, maar daarover kan ik niets melden.
Aan de andere kant, DT Swiss is ook geen slecht merk. Let er wel op dat je ook spaken en naven van DT Swiss krijgt. Ik heb al menig setje gezien waarvan uitsluitend de velgen DT Swiss waren.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
Zou zeker geen DT Swiss nemen. Niet geschikt voor in de bergen, enorme torsie.
Na iedere rit spaken spannen.
Zo klinken ze tijdens het klimmen: https://youtu.be/V0l9afiCBkQ
De mijne zijn te koop indien je toch nog interesse hebt.
Na iedere rit spaken spannen.
Zo klinken ze tijdens het klimmen: https://youtu.be/V0l9afiCBkQ
De mijne zijn te koop indien je toch nog interesse hebt.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als dat zo is, dan heb jij een slechte set.Hedo schreef:Zou zeker geen DT Swiss nemen. Niet geschikt voor in de bergen, enorme torsie.
Na iedere rit spaken spannen.
...
In plaats van ze hier te verkopen zou je beter naar je fm gaan om al dan niet in garantie een andere wielset te halen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend