Ketting woon werk: WD40 s andere daags olie?
Hallo voor mijn woon werk fiets zoek ik een goede methode om bij aankomst thuis Na een rit in de regen mijn ketting te beschermen tegen roest. Poetsen lukt pas enkele dagen later. Fiets staat in koude garage.
Nu dacht ik: bij aankomst wd40 om de grootste smurrie los te maken maar vooral om het vocht te verdrijven.
Uiteraard weet ik dat wd40 geen smeermiddel is.
S anderendaags zou ik Dan echte olie op de ketting doen. Is dit een goed plan? Of reageert die wd40 mogelijk nog met de kettingolie?
Nu dacht ik: bij aankomst wd40 om de grootste smurrie los te maken maar vooral om het vocht te verdrijven.
Uiteraard weet ik dat wd40 geen smeermiddel is.
S anderendaags zou ik Dan echte olie op de ketting doen. Is dit een goed plan? Of reageert die wd40 mogelijk nog met de kettingolie?
Ik heb goede ervaring met 105 spray, vet hoopt niet op, ketting lijkt na even opdrogen vetvrij, maar blijft roestvrij en mooi lopen:
Deze dus: https://www.bikester.nl/fietsaccessoire ... 82548.html
-
- Forum-lid
Mijn ervaring is dat een hele natte ketting niet perse een bijzondere behandeling nodig heeft als je 'even snel' wilt voorkomen dat hij gaat roesten. Gewoon de ketting met een doek goed droog wrijven (als het kan fiets ophangen en aan pedalen draaien en zo de ketting door de doek laten lopen) en dan je gebruikelijke kettingvet erop druppelen. Als je redelijk gul bent met kettingvet kun je inderdaad (zoals gene al aangeeft) net voor de volgende rit de ketting nogmaals door een doek laten lopen zodat het overtollige vet aan de buitenkant er vanaf is.
Als je de ketting echt draaiende wil houden moet je eens een smeermiddel uit een motorzaak halen. Van dat schuimende spul. Dan kun je de hele winter door fietsen zonder schoonmaken. Ook een leuk schoonmaakklusje in het voorjaar om al die zwarte drab weer te verwijderen.
-
- Forum-lid
Zonder een schoonmaakmiddel de ketting met een droge doek schoonwrijven. Dan inderdaad indruppelen met olie (Hoeft geen speciale kettingolie te zijn. Ik doe het altijd met een restje gewone motorolie.) En dan wat je stelt: Na een uurtje of voor je opnieuw gaat rijden de overtollige olie er met een doek afwrijven. Doe ik met met al mijn fietsen zo, niet alleen met boodschappenfiets.gene schreef:Spuit WD40 op een doek en wrijf de ketting daar mee schoon, dan ketting indruppelen met kettingolie. Na een uurtje of voor je opnieuw gaat rijden de overtollige olie er met een doek afwrijven.
Al die speciale kettingreinigers en kettingsmeermiddelen zijn allemaal flauwekul en zijn vooral bedoeld als extra bron van inkomsten voor de handel/fabrikanten.
Die bewering heb ik van een kennis die in de branche werkzaam is en zijn uitspraak die me het best bij is gebleven is : "Zelfs gesmolten boter is prima, zolang het maar smeert".
Droogmaken met een doek is voldoende. Als het kan de fiets laten drogen in de hal en daarna weer terug naar de koude garage.Jo O. schreef:Hallo voor mijn woon werk fiets zoek ik een goede methode om bij aankomst thuis Na een rit in de regen mijn ketting te beschermen tegen roest. Poetsen lukt pas enkele dagen later. Fiets staat in koude garage.
Laatst gewijzigd door Nee_Nee op 01 feb 2017 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb ik ook eens geprobeerd maar die kettingolie is zo plakkerig (bij motors is dit nodig omwille van de hogere draaisnelheid van de ketting) Geeft idd veel zwarte plakkerige drab. Ik heb toen de ketiing moeten uitwassen in petroleum.ane schreef:Als je de ketting echt draaiende wil houden moet je eens een smeermiddel uit een motorzaak halen. Van dat schuimende spul. Dan kun je de hele winter door fietsen zonder schoonmaken. Ook een leuk schoonmaakklusje in het voorjaar om al die zwarte drab weer te verwijderen.
Die gebruik ik het hele jaar door. Werkt het beste als je het een nachtje laat drogen. Pakt daarna minder vuil aan is mijn ervaring.AvS schreef:Ik heb goede ervaring met 105 spray, vet hoopt niet op, ketting lijkt na even opdrogen vetvrij, maar blijft roestvrij en mooi lopen:
-
- Forum-lid
Quarantanove schreef: "Zelfs gesmolten boter is prima, zolang het maar smeert".
Mwa...
Gewone carterolie is wel erg dun en maakt wel de boel heel erg smerig; hoewel ik een heel end meega met je kennis uit de branche ben ik daar tóch van afgestapt. Ik probeer al een tijdje dat wat dikkere Motip ketting olie uit en daar ben ik wel over te spreken: Niet duur, makkelijk op te brengen en maakt de ketting niet zo vies
http://www.motip.com/nl/producten/motip ... oil-ultra/
- plantagenet
- Forum-lid
Ik weet niet of het zinvol is om een natte ketting met WD40 of een kettingolie te smeren. Het vocht tussen de schakels zal toch eerst moeten verdampen voordat de olie erin kan kruipen. Ik heb wel eens bedacht om een natte ketting met perslucht droog te blazen, maar ik heb geen compressor, dus heb het nooit geprobeerd.
Ik laat zelf de ketting gedurende de nacht drogen in mijn schuur. De volgende ochtend smeer ik de ketting weer voor vertrek. Ik zie meestal maar op een paar plekjes wat roest ontstaan. Mits goed onderhouden (regelmatig smeren) gaat een natte ketting minimaal roesten is mijn ervaring.
Ik laat zelf de ketting gedurende de nacht drogen in mijn schuur. De volgende ochtend smeer ik de ketting weer voor vertrek. Ik zie meestal maar op een paar plekjes wat roest ontstaan. Mits goed onderhouden (regelmatig smeren) gaat een natte ketting minimaal roesten is mijn ervaring.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd