Pagina 1 van 3
Einde Fulcrum's R7 LG
Geplaatst: 20 jan 2017 20:25
door Infinito GB
Ik ben bang dat mijn set R7 LG uit 2015 voor mij ten einde is.
Vanmorgen een hels gekraak en geknars toen ik de straat uit fietste. Later werd het wel minder, maar nooit helemaal weg. Nu had ik net afgelopen week een nieuw trapslager (wheels mfg keramisch), en een nieuwe ketting gemonteerd. Wielen had ik ook nog uit elkaar gehad en nieuw vet in de lagers gedaan.
Mijn vermoeden gaat uit naar de wielen, zoals jullie al hadden begrepen. Ik heb nu voor de uitsluitende test even mijn setje carbon wielen gemonteerd, en wil als het droog is even een klein stukje gaan rijden.
Voor de Fulcrums zou dit al de tweede keer deze winter worden dat de lagers er uit liggen, ondanks de nodige zorg. Denk dat het tijd wordt voor wat nieuws, maar wat?
Het moet niet te veel gaan kosten, maar wel enigszins winterhard zijn (uiteindelijk gaat alles naar de kl*te van pekel).
Zat te denken aan DTSwiss R23, of Vision Trimax 30. Bij die laatste zal de zwarte remrand verdwijnen, en weet niet veel van de kwaliteit van de naven.
Voor het geld zou ik ook een setje 24mm carbon uit China kunnen nemen, maar zal ook niet winterhard zijn.
Handgespaakt zou ook kunnen, maar duurt weer een tijdje voordat je die in huis hebt (geld ook voor China).
Kortom, het maakt de keuze er niet makkelijker op.
Re: Einde Fulcrum's R7 LG
Geplaatst: 20 jan 2017 20:32
door monsieurpinot
zonda c17
Re: Einde Fulcrum's R7 LG
Geplaatst: 20 jan 2017 20:36
door Keezx
DT Swiss R23
Verder zou het natuurlijk gewoon mogelijk moeten zijn de R7's technisch weer in orde te krijgen, het zijn allemaal industrielagertjes die vervangbaar zijn en ze kosten ook niet veel.
Re: Einde Fulcrum's R7 LG
Geplaatst: 20 jan 2017 20:39
door daniel1975
monsieurpinot schreef:zonda c17
Das altijd het enige juiste antwoord in dit segment
Re: Einde Fulcrum's R7 LG
Geplaatst: 20 jan 2017 20:43
door Infinito GB
Mmmmm. Veel geadviseerd hier idd. Vind eigenlijk niet zo mooi (vond ik ook niet van de Fulcrums, maar die zaten er nu eenmaal in)
Iemand ervaring met de naaiafscherming van de quattro's LG CX?
Re: Einde Fulcrum's R7 LG
Geplaatst: 20 jan 2017 20:48
door Infinito GB
Keezx schreef:DT Swiss R23
Verder zou het natuurlijk gewoon mogelijk moeten zijn de R7's technisch weer in orde te krijgen, het zijn allemaal industrielagertjes die vervangbaar zijn en ze kosten ook niet veel.
Ik weet het Kees. Voor €35 zitten er voor en achter weer nieuwe lagertjes in, maar dat zou de 3e keer worden in amper 2 jaar. De prijs van de lagers begint zo langzaamaan de waarde van de wielset aardig te overstijgen, en vormt ook niet echt een concrete oplossing.
Sterker, ik moet dan nog maar afwachten of ik überhaupt deze winter kan uitrijden met de hoeveelheid pekel op de weg.
Vandaar het plan voor nieuwe wielen.
En dan maar hopen dat dat het euvel was
.
Re: Einde Fulcrum's R7 LG
Geplaatst: 20 jan 2017 20:51
door wolly68
Bij de quattro's zit er een extra afdicht ringetje in aan beide kanten. Bij mij zat er binnen 4 weken een lager in de body helemaal vast. Zat geen dubbel afgedicht lager in. Eenvoudig en goedkoop te vervangen door betere lagers
Re: Einde Fulcrum's R7 LG
Geplaatst: 20 jan 2017 20:58
door Infinito GB
wolly68 schreef:Bij de quattro's zit er een extra afdicht ringetje in aan beide kanten. Bij mij zat er binnen 4 weken een lager in de body helemaal vast. Zat geen dubbel afgedicht lager in. Eenvoudig en goedkoop te vervangen door betere lagers
En dat was ook de CX versie?
Dezelfde but kwaliteit als de R7's dus. En dan blijf je uiteindelijk ook nog zitten met dat achterlijke fenomeen van "instelbare industrielagers". Dat moet haast wel een oplossing zijn voor een constructiefout, wat ze achteraf een mooi naampje hebben gegeven, en er vervolgens niet meer vanaf kunnen.
Blijft toch een lastig vraagstuk, een goede set wielen voor een redelijk bedrag.
Alleen de Zonda's voldoen daaraan idd, maar blijft toch vreemd, Campa wielen op een Shimano fiets.
Aan de andere kant hoort Shimano ook eigenlijk niet op een Bianchi.
Re: Einde Fulcrum's R7 LG
Geplaatst: 20 jan 2017 21:15
door daniel1975
Voor €650 zit er een mooie Potenza groep op
Re: Einde Fulcrum's R7 LG
Geplaatst: 20 jan 2017 21:17
door Keezx
Ik snap zulke dingen toch nooit zo heel goed.
Mijn winterwielen bestaan o.a. uit Chinese Quando naven die ik 2e hands kocht voor 15€ , nu de 3e winter daarmee en nog geen enkel lager hoeven te vervangen.....
Ik spuit mijn winterfiets nooit af met water, dat neemt pekel mee naar de plekken waar je het absoluut niet wil, hooguit borstel ik de wielen eens af met een sopje, maar de naven blijven droog...
Ik zou als ik nu een winterset moest bouwen de volgende onderdelen bestellen:
Miche Primato naven, 55€ of zoiets
DT Swiss R460 velgen 66€ of zoiets
64 Sapim Race spaken 30€
Materiaalkosten < 150€ , kan ja jaren mee voort.
Zonda's zou ik nimmer als winterset inzetten.
Een Potenza groep als wiel voldoet even goed als vierkante wielen.
Re: Einde Fulcrum's R7 LG
Geplaatst: 20 jan 2017 21:21
door Hartox
Handgespaakt heeft op marktplaats een aanbieding Hope RS mono naven + H plus son archetype velgen voor onder de €400,-
Met die naven moet het wel een tijdje goed gaan.
Re: Einde Fulcrum's R7 LG
Geplaatst: 21 jan 2017 10:21
door wolly68
G.B. Lux Dream schreef:wolly68 schreef:Bij de quattro's zit er een extra afdicht ringetje in aan beide kanten. Bij mij zat er binnen 4 weken een lager in de body helemaal vast. Zat geen dubbel afgedicht lager in. Eenvoudig en goedkoop te vervangen door betere lagers
En dat was ook de CX versie?
Dezelfde but kwaliteit als de R7's dus. En dan blijf je uiteindelijk ook nog zitten met dat achterlijke fenomeen van "instelbare industrielagers". Dat moet haast wel een oplossing zijn voor een constructiefout, wat ze achteraf een mooi naampje hebben gegeven, en er vervolgens niet meer vanaf kunnen.
Blijft toch een lastig vraagstuk, een goede set wielen voor een redelijk bedrag.
Alleen de Zonda's voldoen daaraan idd, maar blijft toch vreemd, Campa wielen op een Shimano fiets.
Aan de andere kant hoort Shimano ook eigenlijk niet op een Bianchi.
Ja, ik heb ook bewust voor de cx versie gekozen. Het wisselen van een paar lagers vind ik niet zo'n probleem. Belangrijker is dat de wielen stevig zijn en de spaken heel blijven met mijn gewicht van rond de 100 kg. Op die punten is er niets mis met de quattro's.