Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuw wielset zorgt voor disc rub.

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 04 feb 2017 17:18

Ik heb me net een extra wielset gekocht (DT Swiss R32 spline DB) met de bedoeling om mijn gravelfiets makkelijker om te schakelen voor de rollen of de weg.
Het was steeds banden wisselen, dus een extra wielset was ideaal.

Nu kom ik direct een probleem tegen, namelijk: Disc rub.
De remschijf van het nieuwe achterwiel schuurt tegen de remblokken.
De remklauw herpositioneren was een optie maar de remklauw kan gewoonweg niet zo ver.

Of het frame moet 1 tot 1.5mm verder open of de remschijf moet diezelfde afstand meer naar binnenkant naaf.

Bij de adapters zit niks bruikbaars dus ik vrees dat de naven niet allemaal even breed zijn.
(ik hoopte op een adapter die iets langer zou zijn voor kant remschijf)
Aangezien het centerlock naven zijn denk ik dat het puzzelen wordt met de schijven (6gaat adapter) tenzij iemand hier ervaring mee heeft en een betere oplossing kan aanbieden.

De plaats van aankoop stelt ook voor om maandag alles mee te brengen om te passen en wisselen tot het oké is.
Ik had enkel graag morgen de weg op gegaan met de nieuwe wielen (wat dacht je) dus hoop ik stiekem op een oplossing tegen morgen.


thanks

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 04 feb 2017 17:35

Je zegt dat het centerlock naven zijn. Heb je ook centerlock remschijven? Ik denk van niet aangezien je zegt dat:
'het puzzelen wordt met de schijven (6gaat adapter)'

Ik gebruik zelf alleen maar centerlock remschijven in combinatie met centerlock naven en dus geen ervaring met 6 gaats adapters......echter.
Ooit monteerde ik mijn centerlock remschijf verkeerd om (180 graden) en toen liep de zaak idd aan. Scheelt niet veel maar wel genoeg dat je ook met de callipers los er niet vanaf komt.

IK werd destijds bijkans gek en toen ik in bed lag ging het lichtje branden. Ik uit bed en die remschijf omdraaien. Ahhhh, toen kon ik gerust slapen.

Niet dat hier hetzelfde aan de hand is maar er waren er meer:

Zie ook Centerlock vs 6gaats remschijf wielen
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 04 feb 2017 18:49

Hoi Zorro,

Ik heb enkel centerlock schijven. En ik moet even melden dat het voorwiel net hetzelfde vertoont. Enkel heb ik daar blijkbaar net iets meer speling als achteraan zodat het 'net niet net wel' is.
Daarom dat spelen met de 6gaat adapter en 6gaats schijven misschien een oplossing biedt.
De centerlock remschijven omdraaien is geen optie. (http://bike.shimano.com/content/sac-bik ... t81-s.html)

De remschijven zitten dan volledig verkeerd gemonteerd.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 04 feb 2017 19:15

anpa schreef:Hoi Zorro,
De centerlock remschijven omdraaien is geen optie. (http://bike.shimano.com/content/sac-bik ... t81-s.html)

De remschijven zitten dan volledig verkeerd gemonteerd.
Ze zitten dan nu waarschijnlijk al verkeerd gemonteerd aangezien de schijven aanlopen op de remblokken ;) en de shijven incorrect monteren scheelt idd zo'n 1-2 mm hetgeen veel te veel is om ze zonder aanlopen op de blokken te krijgen.
Draai de centerlock schijf voor of achter nu eens 180 graden.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 04 feb 2017 20:34

Ik weet dat deze niet omkeerbaar zijn.
1. De schijven hebben een 'rotation direction'.
2. Een zijde van de remschijf, de zijde met de text op, heeft karteltjes om de sluitmoer te vergrendelen. Die zijde (dus 180°) past niet over de naaf.
3. De schijf is links van de schijfhouder gemonteerd en niet pal in het center. Maw, mocht ik de schijf toch omdraaien, dat zou veel mm's schelen.

Ik heb ze alleszins toch even losgemaakt, ik hoopte dat ik fout was, maar het lukt echt niet.

Jammer.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 feb 2017 21:22

Moeten ze verder naar buiten of naar het wiel toe?

Er zijn spacers voor te krijgen. Wat je ook nog kan doen is:

Je remblokken terug duwen, dan zachtjes de rem in knijpen totdat het blokje de schijf raakt, dan de schijf tegen dat blokje drukken en dan de rem weer in knijpen. Zo komt een blokje er net wat verder uit en zal hij niet meer (minder) aanlopen.

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 04 feb 2017 21:57

Japie, wat je zegt klopt. Maar het probleem is dat de remklauw niet genoeg speling heeft om de schijf mooi in het midden te laten lopen.
Vooraan kon ik het zo opvangen maar ik merk toch wel dat de remschijf wordt verbogen als ik rem. Dit, volgens mij omdat de schijf niet mooi in het midden van de klauw loopt.
De schijf moet terug naar binnen. Of het frame een beetje verder open. Spacer tussen de naaf en hulp plug (die dingen die dt meegeeft om verschillende bevestigingen mogelijk te maken).

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 feb 2017 22:15

Je heb de boutjes van de rem al wel los gehad?

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 04 feb 2017 22:45

Yep.
Achteraan zijn het 2 inbus boutjes door de houder van het frame die aan de onderkant van de vork (frame) zit.
Op de voorvork zitten ze gewoon aan de remklauw zelf.
Ik zou de bevestiging kunnen bijwerken maar aangezien het remdelen zijn en met de originele wielen geen probleem oplevert, laat ik dat liever een noodoplossing zijn.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 05 feb 2017 07:28

Waarschijnlijk heb je dit al gedaan maar toch even deze vraag om alles uit te sluiten.
Heb je de zuigers van je remklauw volledig terug gedrukt (0-positie)?
Heb je nieuwe remblokken geplaatst? Zit je veertje wel lekker?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 05 feb 2017 10:26

Alles behalve nieuwe remblokjes. Die was ik zelfs vergeten te kopen, die heb ik morgen pas.
Vooraan kon ik middels de remblokken terug te duwen en de remklauw uit te lijnen, vrij goed krijgen.
Niet perfect want de schijf staat niet in het midden van klauw. En aangezien het hydraulisch systeem langs 2 kanten evenveel oliedruk krijgt zal de schijf, daar waar ze het dichtste bij de klauw zit, 'verbogen' worden.
Niet ideaal dus maar rijbaar.

Achteraan zit de schijf net niet tegen de remklauw. Zo dicht dat ik de remblokjes niet ver genoeg kan terug geduwd krijgen.

De rest van de hardware zit allemaal goed.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 05 feb 2017 10:35

Helaas lukt het de fabrikanten niet om alle naven exact hetzelfde te krijgen. Ja kan ook een stukje van het centerlock gedeelte van de schijf af laten draaien, dit zodat de schijf toch wat verder naar binnen komt.

Het beste is als je beide wielsets exact hetzelfde kan krijgen.

Plaats reactie