Race disc of cyclocross met disc?
Kan iemand mij het verschil uitleggen in rijeigenschappen tussen racefiets met disc of cyclocrosser met disc?
Ik wil een nieuwe fiets kopen met disc. Behalve de ruimte tussen vorken voor de wielen is er nog andere grote verschil tussen racefiets met disc en cyclocrosser met disc?
Betreft: rijeigenschappen.
Ben een fanatieke wielrenner/mtb-er met wedstrijd ervaring, zie alleen door bomen bos niet meer. Samen weet je meer dan alleen! Rijstel: fanatiek op snelheid, liever snelle technische bochten dan hard rechtdoor!
reden: Twijfel tussen Scott addict disc & Scott addict CX disc. Maar ook andere merken zijn mogelijk! Hier is toevallig reeds mijn oog op komen vallen!
Eisenpakket:
* carbon frame+vork
* hydraulische disc
* Steekas voor+achter
* Shimano min. 105, liefst Ultegra
* budget circa €3000,--
Alvast bedankt!!
Ik wil een nieuwe fiets kopen met disc. Behalve de ruimte tussen vorken voor de wielen is er nog andere grote verschil tussen racefiets met disc en cyclocrosser met disc?
Betreft: rijeigenschappen.
Ben een fanatieke wielrenner/mtb-er met wedstrijd ervaring, zie alleen door bomen bos niet meer. Samen weet je meer dan alleen! Rijstel: fanatiek op snelheid, liever snelle technische bochten dan hard rechtdoor!
reden: Twijfel tussen Scott addict disc & Scott addict CX disc. Maar ook andere merken zijn mogelijk! Hier is toevallig reeds mijn oog op komen vallen!
Eisenpakket:
* carbon frame+vork
* hydraulische disc
* Steekas voor+achter
* Shimano min. 105, liefst Ultegra
* budget circa €3000,--
Alvast bedankt!!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
In het kort is een CX hoger, korter en minder geschikt voor langere ritten.
Mijn subjectieve mening: Als je al een race en MTB fiets hebt is een CX een leuke toevoeging. Als dit je eerste fiets zou zijn zou ik lekker voor een racefiets kiezen. Je hebt een mooi budget en Ultegra + carbon gaat zeker lukken (al zou ik dan geen Scott kopen wat in mijn ogen geen mooie fietsen zijn, subjectief uiteraard). Persoonlijk zou ik geen €3.000,- uitgeven aan een carbon CX fiets vanwege de grotere kans op valpartijen, schade en viezigheid. Een CX is gewoon een gebruiksvoorwerp om op te beuken waar een racefiets best een beetje posh mag zijn.
Jou keuze zal vooral gericht moeten zijn op het beoogde gebruik, lange ritten (100km+) over asfalt of intensief knallen door de bossen. Wat je tot nu toe beschrijft helpt mij niet echt verder. Op een racer kun je ook prima snel de bocht om en het is maar wat je onder technisch verstaat. Op een CX bike kun je ook prima snel rechtdoor.
Er gaan hier ook mensen je een gravelracer aanraden die daar ergens tussenin valt.
Mijn subjectieve mening: Als je al een race en MTB fiets hebt is een CX een leuke toevoeging. Als dit je eerste fiets zou zijn zou ik lekker voor een racefiets kiezen. Je hebt een mooi budget en Ultegra + carbon gaat zeker lukken (al zou ik dan geen Scott kopen wat in mijn ogen geen mooie fietsen zijn, subjectief uiteraard). Persoonlijk zou ik geen €3.000,- uitgeven aan een carbon CX fiets vanwege de grotere kans op valpartijen, schade en viezigheid. Een CX is gewoon een gebruiksvoorwerp om op te beuken waar een racefiets best een beetje posh mag zijn.
Jou keuze zal vooral gericht moeten zijn op het beoogde gebruik, lange ritten (100km+) over asfalt of intensief knallen door de bossen. Wat je tot nu toe beschrijft helpt mij niet echt verder. Op een racer kun je ook prima snel de bocht om en het is maar wat je onder technisch verstaat. Op een CX bike kun je ook prima snel rechtdoor.
Er gaan hier ook mensen je een gravelracer aanraden die daar ergens tussenin valt.
idd...afwisseling! Is ter vervanging van racer. MTB bevalt me super, maar wil komende jaren ook weer wat cyclocross wedstrijdjes doen. Mijn wegritten zijn veelal rond 90-100km, veelal redelijk op snelheid (35+), maar wil wel in de sprint van clubje ook meekunnen doen ! Met een racer valt crossen door bossen af. Met CX heb ik die mogelijkheid wel, mijn vraag is of ik "spijt" ga hebben van een cx op de weg(met zegmaar 50blad) te gebuiken ipv racer. Waar zit het verschil? Mijn giant tcr is stijf, doet wat ik wil, elke trap is raak, maar ben simpelweg op uitgekeken.
haha zou het liefst zowel racer als cx kopen..maar denk/weet vrouwlief niet blij wordt
Is gravel ook geschikt voor cx-wedstrijden? of is het beide net niet?
haha zou het liefst zowel racer als cx kopen..maar denk/weet vrouwlief niet blij wordt
Is gravel ook geschikt voor cx-wedstrijden? of is het beide net niet?
Als je snel door de bochten gaat heb je ook geen schijfremmen nodig .
Met de meeste gravelracers en veel cx'en kom je een stuk minder sportief te zitten dan bij een TCR. Er zijn een paar uitzonderingen. De Focus Mares CX schiet mij zo te binnen. Die moet wel maar net passen want er zijn maar twee maten. Ik denk niet dat je het verschil met een racefiets heel erg gaat merken.
Houdt er wel rekening mee dat een tweede setje wielen met een beetje acceptabel gewicht voor de racebandjes nog aardig in de papieren gaat lopen.
Meest logische keuze lijkt mij een cx van 1200 tot 1500 euro en de TCR houden en wat upgraden. Jij hebt wat nieuws, de vrouw heeft niks te klagen en je gaat zelf deze vraag op de beste manier voor ons beantwoorden .
Met de meeste gravelracers en veel cx'en kom je een stuk minder sportief te zitten dan bij een TCR. Er zijn een paar uitzonderingen. De Focus Mares CX schiet mij zo te binnen. Die moet wel maar net passen want er zijn maar twee maten. Ik denk niet dat je het verschil met een racefiets heel erg gaat merken.
Houdt er wel rekening mee dat een tweede setje wielen met een beetje acceptabel gewicht voor de racebandjes nog aardig in de papieren gaat lopen.
Meest logische keuze lijkt mij een cx van 1200 tot 1500 euro en de TCR houden en wat upgraden. Jij hebt wat nieuws, de vrouw heeft niks te klagen en je gaat zelf deze vraag op de beste manier voor ons beantwoorden .
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Ter overweging:
De Addict 20 disc (voor op de weg dus) heeft zoveel frameruimte en dermate brede velgen (19-622) dat je daarop zonder problemen cross bandjes kunt leggen. De mijne werd geleverd met 28 mm wegbanden (Conti GrandSport, die ik heb vervangen door Vittoria Rubino Pro 25 mm). Die 25 is wel het minimum volgens de tabellen, maar breder dan 28 past zonder meer, je kunt er gewoon 35 mm opleggen.
Overigens weegt het ding 8,4 kg, wat 800 gram meer is dan mijn vorige Scott (CR1 met Chorus CT, Zonda en Ritchey WCS). Het frame van de Addict is met zijn 860 gram wel 120 gram lichter, dus een mooie tune basis.
De Addict 20 disc (voor op de weg dus) heeft zoveel frameruimte en dermate brede velgen (19-622) dat je daarop zonder problemen cross bandjes kunt leggen. De mijne werd geleverd met 28 mm wegbanden (Conti GrandSport, die ik heb vervangen door Vittoria Rubino Pro 25 mm). Die 25 is wel het minimum volgens de tabellen, maar breder dan 28 past zonder meer, je kunt er gewoon 35 mm opleggen.
Overigens weegt het ding 8,4 kg, wat 800 gram meer is dan mijn vorige Scott (CR1 met Chorus CT, Zonda en Ritchey WCS). Het frame van de Addict is met zijn 860 gram wel 120 gram lichter, dus een mooie tune basis.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
Praat je dan over 35mm met of zonder profiel. Dat kan namelijk een wereld van verschil zijn (wel of niet passen).Beam me up, Scotty schreef:Ter overweging:
De Addict 20 disc (voor op de weg dus) heeft zoveel frameruimte en dermate brede velgen (19-622) dat je daarop zonder problemen cross bandjes kunt leggen. De mijne werd geleverd met 28 mm wegbanden (Conti GrandSport, die ik heb vervangen door Vittoria Rubino Pro 25 mm). Die 25 is wel het minimum volgens de tabellen, maar breder dan 28 past zonder meer, je kunt er gewoon 35 mm opleggen.
Overigens weegt het ding 8,4 kg, wat 800 gram meer is dan mijn vorige Scott (CR1 met Chorus CT, Zonda en Ritchey WCS). Het frame van de Addict is met zijn 860 gram wel 120 gram lichter, dus een mooie tune basis.
Dan de vraag van TS: en knallen op de weg en knallen in het bos. Dan zoek je wel behoorlijk de grenzen van het spectrum op, en dan heb je waarschijnlijk niets aan de gulden middenweg.
Het advies van een cyclocrosser naast de tcr lijkt met het beste advies.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0