Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Race disc of cyclocross met disc?

Ilpirato2
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2017 18:52

Ilpirato2 04 feb 2017 19:01

Kan iemand mij het verschil uitleggen in rijeigenschappen tussen racefiets met disc of cyclocrosser met disc?

Ik wil een nieuwe fiets kopen met disc. Behalve de ruimte tussen vorken voor de wielen is er nog andere grote verschil tussen racefiets met disc en cyclocrosser met disc?
Betreft: rijeigenschappen.

Ben een fanatieke wielrenner/mtb-er met wedstrijd ervaring, zie alleen door bomen bos niet meer. Samen weet je meer dan alleen! Rijstel: fanatiek op snelheid, liever snelle technische bochten dan hard rechtdoor!

reden: Twijfel tussen Scott addict disc & Scott addict CX disc. Maar ook andere merken zijn mogelijk! Hier is toevallig reeds mijn oog op komen vallen!

Eisenpakket:
* carbon frame+vork
* hydraulische disc
* Steekas voor+achter
* Shimano min. 105, liefst Ultegra
* budget circa €3000,--

Alvast bedankt!!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 feb 2017 19:23

In het kort is een CX hoger, korter en minder geschikt voor langere ritten.

Mijn subjectieve mening: Als je al een race en MTB fiets hebt is een CX een leuke toevoeging. Als dit je eerste fiets zou zijn zou ik lekker voor een racefiets kiezen. Je hebt een mooi budget en Ultegra + carbon gaat zeker lukken (al zou ik dan geen Scott kopen wat in mijn ogen geen mooie fietsen zijn, subjectief uiteraard). Persoonlijk zou ik geen €3.000,- uitgeven aan een carbon CX fiets vanwege de grotere kans op valpartijen, schade en viezigheid. Een CX is gewoon een gebruiksvoorwerp om op te beuken waar een racefiets best een beetje posh mag zijn.

Jou keuze zal vooral gericht moeten zijn op het beoogde gebruik, lange ritten (100km+) over asfalt of intensief knallen door de bossen. Wat je tot nu toe beschrijft helpt mij niet echt verder. Op een racer kun je ook prima snel de bocht om en het is maar wat je onder technisch verstaat. Op een CX bike kun je ook prima snel rechtdoor.

Er gaan hier ook mensen je een gravelracer aanraden die daar ergens tussenin valt.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16473
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 feb 2017 20:08

ypuh schreef:Er gaan hier ook mensen je een gravelracer aanraden die daar ergens tussenin valt.
Een Specialized Diverge carbon
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ilpirato2
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2017 18:52

Ilpirato2 04 feb 2017 20:11

idd...afwisseling! Is ter vervanging van racer. MTB bevalt me super, maar wil komende jaren ook weer wat cyclocross wedstrijdjes doen. Mijn wegritten zijn veelal rond 90-100km, veelal redelijk op snelheid (35+), maar wil wel in de sprint van clubje ook meekunnen doen :P! Met een racer valt crossen door bossen af. Met CX heb ik die mogelijkheid wel, mijn vraag is of ik "spijt" ga hebben van een cx op de weg(met zegmaar 50blad) te gebuiken ipv racer. Waar zit het verschil? Mijn giant tcr is stijf, doet wat ik wil, elke trap is raak, maar ben simpelweg op uitgekeken.

haha zou het liefst zowel racer als cx kopen..maar denk/weet vrouwlief niet blij wordt :P

Is gravel ook geschikt voor cx-wedstrijden? of is het beide net niet?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16473
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 feb 2017 20:16

Wegritten tegen 35+ en dan ook nog sprintjes met de club.
Koop je een racefiets.

Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16874
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 feb 2017 20:26

Als je snel door de bochten gaat heb je ook geen schijfremmen nodig :mrgreen: .

Met de meeste gravelracers en veel cx'en kom je een stuk minder sportief te zitten dan bij een TCR. Er zijn een paar uitzonderingen. De Focus Mares CX schiet mij zo te binnen. Die moet wel maar net passen want er zijn maar twee maten. Ik denk niet dat je het verschil met een racefiets heel erg gaat merken.

Houdt er wel rekening mee dat een tweede setje wielen met een beetje acceptabel gewicht voor de racebandjes nog aardig in de papieren gaat lopen.

Meest logische keuze lijkt mij een cx van 1200 tot 1500 euro en de TCR houden en wat upgraden. Jij hebt wat nieuws, de vrouw heeft niks te klagen en je gaat zelf deze vraag op de beste manier voor ons beantwoorden ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 04 feb 2017 21:05

Niner RLT RDO gaat het doen voor jou. Stuurt waarschijnlijk iets minder scherp als een cx fiets.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16874
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 feb 2017 21:56

Lijkt mij wat aan de comfortabele kant.

De Felt F3X is misschien ook nog een optie. Wel heeft hij een 5mm hoger bracket dan de TCR maar t.o.v. de Addict race is het maar 3 mm verschil.

Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

Ilpirato2
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2017 18:52

Ilpirato2 05 feb 2017 22:18

mooie cx!!! niet eerder gedacht aan Felt.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 feb 2017 07:13

Scott Addict CX, de goede keus!

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 14 feb 2017 15:03

Ter overweging:
De Addict 20 disc (voor op de weg dus) heeft zoveel frameruimte en dermate brede velgen (19-622) dat je daarop zonder problemen cross bandjes kunt leggen. De mijne werd geleverd met 28 mm wegbanden (Conti GrandSport, die ik heb vervangen door Vittoria Rubino Pro 25 mm). Die 25 is wel het minimum volgens de tabellen, maar breder dan 28 past zonder meer, je kunt er gewoon 35 mm opleggen.
Overigens weegt het ding 8,4 kg, wat 800 gram meer is dan mijn vorige Scott (CR1 met Chorus CT, Zonda en Ritchey WCS). Het frame van de Addict is met zijn 860 gram wel 120 gram lichter, dus een mooie tune basis.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 14 feb 2017 17:53

Beam me up, Scotty schreef:Ter overweging:
De Addict 20 disc (voor op de weg dus) heeft zoveel frameruimte en dermate brede velgen (19-622) dat je daarop zonder problemen cross bandjes kunt leggen. De mijne werd geleverd met 28 mm wegbanden (Conti GrandSport, die ik heb vervangen door Vittoria Rubino Pro 25 mm). Die 25 is wel het minimum volgens de tabellen, maar breder dan 28 past zonder meer, je kunt er gewoon 35 mm opleggen.
Overigens weegt het ding 8,4 kg, wat 800 gram meer is dan mijn vorige Scott (CR1 met Chorus CT, Zonda en Ritchey WCS). Het frame van de Addict is met zijn 860 gram wel 120 gram lichter, dus een mooie tune basis.
Praat je dan over 35mm met of zonder profiel. Dat kan namelijk een wereld van verschil zijn (wel of niet passen).

Dan de vraag van TS: en knallen op de weg en knallen in het bos. Dan zoek je wel behoorlijk de grenzen van het spectrum op, en dan heb je waarschijnlijk niets aan de gulden middenweg.

Het advies van een cyclocrosser naast de tcr lijkt met het beste advies.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie