Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoge hartslag

wossiew@gmail.com
Forum-lid

wossiew@gmail.com 10 feb 2017 22:11

Als ik een ronde ga fietsen dan loopt mijn hartslag binnen een paar kilometer op tot ruim boven de 170. Mijn maximale hartslag komt bij een viaduct of dijkje naar boven op zo'n 192-194.
Een gemiddelde hartslag over een rondje van 80km zit bijna altijd tussen de 170-175.
Op zich kan ik dit goed volhouden met een gemiddelde hartslag van 170.
Als ik naar andere fietsers kijk dan komen hun hartslag waarden nooit zo hoog.
Met een leeftijd van 45 lijkt mijn maximale hartslag ook nogal hoog.

1. Hoe krijg ik mijn hartslag lager zonder dat ik snelheid moet inleveren.
2. Zou het verstandig zijn om eens een sportkeuring te doen.
3. Is een hoge hartslag iets om zorgen over te maken

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 10 feb 2017 22:25

Hier is al veel over geschreven; heb je gezocht? Als je tijdens het fietsen nog een normaal gesprek kunt voeren dat zit het met je intensiteit wel ok. Aangaande punt 3....ja, ernstig ;) Zonder gekheid....ik zeg van niet.
NB je maxHF bereik je niet door even een viaduct op te fietsen...dan moet je toch echt langer en dieper gaan. Best kans dat jouw maxHF boven de 200 ligt.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 11 feb 2017 08:44

En hoe meer je traint hoe lager je hartslag.
Maak joe woar

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 11 feb 2017 09:44

wossiew@gmail.com schreef: 1. Hoe krijg ik mijn hartslag lager zonder dat ik snelheid moet inleveren.
1. Meer trainen. Langer en op lagere hartslag met lage intensiteit.
2. Hmmm... Nee, niet op basis van bovenstaande info.
3. Nee. Je hebt nergens last van, behalve van 'zorgen'. Die 'zorgen' zijn de enige reden dat je naar je huisarts zou moeten.

Karl66
Forum-lid

Karl66 11 feb 2017 11:11

Mensen zijn uniek en hun hartslag ook. Jij hebt blijkbaar een maximale hartslag die hoger is dan gemiddeld en daardoor ook een omslagpunt dat hoger ligt dan gemiddeld en dat betekent dat je trainingszones ook hoger zijn dan gemiddeld. Het is hetzelfde als met de gemiddelde lengte, mannen zijn gemiddeld 1,82m lang of zo, maar er zijn ook mannen van 1,60m en van 2,00m. In dit geval ben jij met je hartslag te vergelijken met die man van twee meter. Het is een lichaamskenmerk van jou, niks meer en niks minder.

Als je echt in je zones wilt gaan trainen, dan moet je ze wel gaan bepalen en dat kan met een SMA, maar dat kan ook met een test die jezelf kan doen, die zijn bijvoorbeeld wel bij doefiets beschreven.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

RidemyMTBRobin
Forum-lid

RidemyMTBRobin 11 feb 2017 21:36

Ik fiets nu zo'n 4 jaar intensief en heb hetzelfde als jij. 45 jaar, 196 hf max. In rust 45-55.
De mensen om mij heen hebben vaak een lagere hartslag. Ik fiets een marathon (MTB, 100km) met een avg van 170-175. Een snel rondje van een uur met een avg van 182.

Als je conditie beter wordt, gaat je hf niet omlaag, maar je wordt wel sneller. Zo ervaar ik dat. Een bezoek aan een arts is volgens mij altijd goed. Als het al niet achteraf goed is om iets "voor te zijn", is het sowieso goed voor je gemoedstoestand. winwin dus.Ik heb het twee jaar geleden wel gedaan omdat ik dezelfde zorg had als jij (mensen die niet die cijfers hebben, hebben makkelijk praten;-) Alles was prima btw.

Enige verschil met jou: Wat plantagenet ook al zei, die max hf bereik ik alleen als ik volle bak rijd, dat duurt wel langer dan een viaduct opfietsen, tenzij het een viaduct is van 500 meter natuurlijk;-)

cimecaron
Forum-lid

cimecaron 12 feb 2017 20:13

Die hartslag is niets om je zorgen over te maken. Je moet je lichaam leren om bij een lagere hartslag te gaan fietsen. Je ontkomt er dan ook niet aan om de snelheid te matigen. Op deze manier met een gemiddelde hartslag van 170 in een ritje bouw je niets op.

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 14 feb 2017 17:08

wossiew@gmail.com schreef:Als ik een ronde ga fietsen dan loopt mijn hartslag binnen een paar kilometer op tot ruim boven de 170. Mijn maximale hartslag komt bij een viaduct of dijkje naar boven op zo'n 192-194.
Een gemiddelde hartslag over een rondje van 80km zit bijna altijd tussen de 170-175.
Op zich kan ik dit goed volhouden met een gemiddelde hartslag van 170.
Als ik naar andere fietsers kijk dan komen hun hartslag waarden nooit zo hoog.
Met een leeftijd van 45 lijkt mijn maximale hartslag ook nogal hoog.

1. Hoe krijg ik mijn hartslag lager zonder dat ik snelheid moet inleveren.
Als je jezelf er goed bij voelt zou ik niet echt iets ondernemen.
Maar 170, ben je zeker dat het gemiddeld is? Je hebt toch altijd rustigere momenten tijdens een rit die je gemiddelde naar beneden halen, al was het maar al eens stoppen aan de verkeerslichten.
Dat wil dan zeggen dat je constant op 190 zit ofzo? Ik vind je max hartslag dan ook relatief laag tov van je gemiddelde hartslag.

Karl66
Forum-lid

Karl66 14 feb 2017 19:18

Je kan er pas iets zinnigs over zeggen als je je omslagpunt weet. Maar stel dat die 194 is, dan is 170 laag in je D2 en dat is een zone waar je automatisch gemakkelijk in terecht komt als je niet op vermogen of hartslag fietst. Maar zonder omslagpunt blijft een hartslag een nietszeggend cijfer.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

wossiew@gmail.com
Forum-lid

wossiew@gmail.com 14 feb 2017 21:48

Maar 170, ben je zeker dat het gemiddeld is? Je hebt toch altijd rustigere momenten tijdens een rit die je gemiddelde naar beneden halen, al was het maar al eens stoppen aan de verkeerslichten.
Dat wil dan zeggen dat je constant op 190 zit ofzo? Ik vind je max hartslag dan ook relatief laag tov van je gemiddelde hartslag.
Vananvond nog een rondje gefiets:
40,9km, 30,4km/u, Hartslag 173bmp gemid. 191bpm max (lukt niet om foto te uploaden :oops: )

Hier nog een resultaat van vorig jaar:
73km, 30,6km/u, Hartslag 170bmp gemid. 189bpm max

Het is dus wel degelijk de gemiddelde hartslag die mijn Garmin aangeeft.

Op al mijn ritten op de mtb en de racefiets is mijn hartslag nog nooit boven de 197 gekomen, ook niet bij de klimclassic en de lussen van de RVV.
Ik ga er dus vanuit dat 197 dan ook mijn maximale hartslag is.

Mijn omslagpunt zal zo rond de 175-177 zitten verwacht ik, zolang de gemiddelde hartslag onder de 175 blijft kan ik dit een 3,5 tot 4 uur volhouden, zit ik boven de 177 dan hou ik dit een stuk minder lang vol.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 feb 2017 22:02

Gezien je beschrijving zal het eerder rond de 180 zijn. Je rijdt echt niet relaxt een half uurtje op omslagpunt.

Maar als je beter wilt worden zal je een stuk extensiever moeten gaan trainen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

RidemyMTBRobin
Forum-lid

RidemyMTBRobin 15 feb 2017 10:36

Ik weet dat je niet kunt vergelijken, maar mijn cijfwers lijken op de jouwe. Max hf196. Omslagpunt 182. Dat is idd niet relaxed, zoals armclassic al schrijft. Maar wel vol te houden. Daarboven ga je langzaam maar zeker "stuk"

Plaats reactie