Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Frame nav meting

TjeerdW
Forum-lid

TjeerdW 13 feb 2017 17:20

Onlangs heb ik een bike fitting laten doen en naar aanleiding van de resultaten blijven er weinig fietsen over die qua geometrie zouden passen.

Ik ben 188cm met een binnenbeen lengte van 895mm.
Volgens de fitter zou ik een reach van 40,5cm nodig hebben en een stack van 59,5mm.
Balhoofd 18cm.

Volgens de beschikbare geometrie van het grootste gedeelte van de merken zou ik dus daar geen fiets kunnen kopen.
Alleen een aantal custom fietsen en Isaac zouden wel kunnen dit lijkt mij zo vreemd of ben ik gewoon een freak of nature. :D

Daar de meeste merken sloping frames hebben is de reach hiervan altijd korter als rechte frames en is het volgens erg lastig om hier de exacte maat te vinden.

Is de perfecte reach uberhaupt wel te bereiken met een confectie fiets?

In eerste instantie was ik op zoek gegaan naar een endurance geometrie welke op de lange afstanden comfortabeler zou zijn en ben ik erg gecharmeerd van de canyon endurance of de ultimate welke in maat L een reach hebben van respectievelijk 389mm en 399mm. Stackhoogtes 604 & 592mm.

Een frame maat groter voor de endurance geeft een reach 407mm en een stack van 625mm. Volgens fitter komt het zadel dan 14cm uit zadelbuis en ziet dit er raar uit.

Wat zouden jullie doen?

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 13 feb 2017 17:32

Opties genoeg volgens mij. De benodigde reach is eenvoudig te bereiken met een stuurpen die een cm langer is. Een endurace van maat L is prima passend te maken voor jouw reach en stack.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

Marxten
Forum-lid

Marxten 13 feb 2017 18:18

Volgens fitter komt het zadel dan 14cm uit zadelbuis en ziet dit er raar uit.
Naar mijn mening moet je je niet laten tegenhouden door iets wat er raar uit zou zien, als je maar comfortabel en plezierig je ritten af kan leggen.

JoostG
Forum-lid

JoostG 13 feb 2017 18:52

Uit menig onderzoek is gebleken dat bij dezelfde persoon bij verschillende fittings verschillende cijfers rollen. Het is dan ook geen exacte wetenschap. Ik zou de fitting aanhouden als een richtlijn.
Is de keuze net een maatje te groot of een maatje te klein, dan gaan voor net te klein. Dat is namelijk wel te compenseren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 feb 2017 18:53

Marxten schreef:
Volgens fitter komt het zadel dan 14cm uit zadelbuis en ziet dit er raar uit.
Naar mijn mening moet je je niet laten tegenhouden door iets wat er raar uit zou zien, als je maar comfortabel en plezierig je ritten af kan leggen.
Het is ook best raar om iemand te zien die met z'n ballen op de stang klapt als hij bij een stoplicht stil gaat staan...

Zo'n meting gaat meestal uit van een 110mm stuurpen. Met een 120mm stuurpen kom je op een reach van 395. Dan moet er genoeg te vinden zijn. Van 5mm afwijking krijgen de meeste mensen geen klachten.
Campagnolo Ultra Dork

Marxten
Forum-lid

Marxten 13 feb 2017 19:22

@Ernie C
Dan hang je de fiets schuin? Ik zie het probleem niet :P

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 feb 2017 19:27

Onmogelijk is het niet maar een zadelpen die voldoende uitsteekt is in eerste instantie een veiligheidsmaatregel.
Campagnolo Ultra Dork

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 13 feb 2017 19:50

Kijk eens naar Cannondale caad 12 maat 58
http://www.cannondale.com/nl-NL/Europe/ ... =undefined
Mijn gevoel zeg dat je geen extreme maten hebt maar juist meer keuze dan iemand met dezelfde lengte maar langere binnenbeen lengte.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 feb 2017 22:48

Ernie C. schreef:Onmogelijk is het niet maar een zadelpen die voldoende uitsteekt is in eerste instantie een veiligheidsmaatregel.
Ik zie het voornamelijk als mode, verder totaal irrelevant.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 feb 2017 22:49

nijkie schreef:Kijk eens naar Cannondale caad 12 maat 58
http://www.cannondale.com/nl-NL/Europe/ ... =undefined
Mijn gevoel zeg dat je geen extreme maten hebt maar juist meer keuze dan iemand met dezelfde lengte maar langere binnenbeen lengte.
Zijn inderdaad geen rare maten, tenzij hele lange of hele korte armen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ted038
Forum-lid

ted038 13 feb 2017 22:57

de stack en reach zijn in eerste instantie richtlijnen voor het frame, erg mooi als het precies uitkomt, maar met stuurspacers, lengte stuurpen en de hoek ervan kan je veel finetunen mocht t niet het geval zijn.

En het zijn echt millimeter-maten : 5mm meer of minder maakt echt niet zoveel uit ( tenzij ..... )

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 feb 2017 23:24

Keezx schreef:
Ernie C. schreef:Onmogelijk is het niet maar een zadelpen die voldoende uitsteekt is in eerste instantie een veiligheidsmaatregel.
Ik zie het voornamelijk als mode, verder totaal irrelevant.
Bij een recht frame moet 14cm kunnen. Bij een sloping frame kom je halverwege de bovenbuis al snel in de problemen.

Sloping is niet zozeer een modeverschijnsel. Het geeft de fabrikanten de mogelijkheid om minder maten te maken en op de testbank is het frame stijver en lichter. Ik verwacht niet dat die "mode" ooit zal overwaaien :( .

Maar verder on topic,

tot en tijdje geleden werd er veel geklaagd dat uit een bikefitting geen exacte stack en reach kwam rollen. De laatste tijd gebeurt dat wel wat vaker en nu krijgen wij hier de schone taak om daar de fiets bij te zoeken met de juiste kleur, de juiste afmontage en het moet meestal ook nog een koopje zijn. Doe mij maar gewoon de handle bar stack en reach en de zadelhoogte, dan is er veel meer mogelijk en hoeft TS niet in paniek te schieten als hij zo gauw niks kan vinden. Het gaat niet om broekmaten in inches maar maten in millimeters en de mogelijkheid om met centimeters te spelen met stuurpen en spacers. Precies passen moet ook weer niet overdreven worden, zeker met een beperkt budget en harde eisen aan de afmontage.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie