Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Dilemma, waar nieuwe racefiets aan te schaffen?

Markmart
Forum-lid

Markmart 19 feb 2017 12:47

Ik zit met een dilemma waarbij ik jullie advies nodig hebt, ik heb een Sensa racefiets (Giulia G of Calabria met Ultegra set) op het oog, nu ben ik bij de plaatselijke fietsenmaker geweest waarbij ik eerder ook al mijn fietsen heb gekocht en redelijk over tevreden ben en de verkoop ook best wel gun.
Echter hij verkoopt deze fiets voor de normale adviesprijs, als ik op internet rond kijk, en dan heb ik het over wielerzaken die ook een fysieke winkel hebben kom ik 260 euro goedkoper uit, dat is veel geld, en maakt voor mij het verschil of ik een hele knappe fiets complete fiets koop die redelijk binnen budget blijft of er een stuk overheen gaat.

Natuurlijk kijk ik wat verder dan mijn neus lang is, bij mijn fm krijg ik een gratis servicebeurt en na een jaar een gratis onderhoudsbeurt waarbij je bij andere zaken voor moet betalen, verder beroept hij er zich op dat hij bij elke nieuwe fiets standaard het bracket afvlakt want als hij dat niet doet komen er volgens hem zeker problemen van, ik kan met mijn kennis van zaken helaas niet inschatten of dit echt zo is, of alleen een argument is om de fiets zonder korting te verkopen.

Verder ben ik mij er ook van bewust dat ik makkelijker naar hem toe rij of dat ik bv naar Moordrecht toe moet rijden wat een 40 minuten is met de auto, ik weet zo snel niet of er andere fietsenzaken in de buurt zijn die hem onder de advies prijs verkopen.
Hij wil ook later geen betaald onderhoud uitvoeren aan fietsen die niet door hem verkocht zijn, gelukkig hebben we in mijn woonplaats nog een fietsenmaker die daar niet moeilijk over doet, alleen zal ik dat dus moeten gaan betalen.

Wat is nu slimmer, naar een zaak gaan waar de fiets goedkoper wordt verkocht en genoegen nemen met mogelijk iets mindere service of de volle mep betalen, een goedkopere fiets uitzoeken om binnen mijn budget te blijven wil ik eigenlijk niet omdat ik denk met de keuze van de eerder genoemde fietsen een behoorlijke fiets aanschaf waarmee ik voorlopig weer vooruit kan, wat adviseren jullie?

Verder verneem ik ook graag hoe jullie ervaringen zijn bijvoorbeeld met zaken die de fietsen goedkoper aanbieden, meten ze je dan ook netjes op en bij aflevering wordt dan ook je fiets afgesteld en het service niveau?
Laatst gewijzigd door Markmart op 19 feb 2017 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 feb 2017 12:53

260 euro minus 40? euro brandstof kosten is nog steeds 220 euro. Zo'n 10% van de aanschafprijs. Precies het verschil tussen een dozenschuiver als 12go en een lokale FM.

Dat jouw FM niet aan elders gekochte fietsen wil sleutelen vind ik oliedom. Zou voor mij een reden zijn daar sowieso niks te kopen. Beurtje enzo is leuk maar natuurlijk geen fluit voor.
Sowieso heb ik geen hoge pet op van een FM die het heeft over het vlakken van een BB86 (=pressfit).....

Bij 12go word je prima geholpen. Weinig mis mee. Echte productkennis hebben ze niet.
Laatst gewijzigd door havana op 19 feb 2017 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Markmart
Forum-lid

Markmart 19 feb 2017 13:01

havana schreef:260 euro minus 40? euro brandstof kosten is nog steeds 220 euro. Zo'n 10% van de aanschafprijs. Precies het verschil tussen een dozenschuiver als 12go en een lokale FM.

Dat jouw FM niet aan elders gekochte fietsen wil sleutelen vind ik oliedom. Zou voor mij een reden zijn daar sowieso niks te kopen. Beurtje enzo is leuk maar natuurlijk geen fluit voor.
Sowieso heb ik geen hoge pet op van een fiets die het heeft over het vlakken van een BB86 (=pressfit).

Bij 12go word je prima geholpen. Weinig mis mee. Echte productkennis hebben ze niet.
Nou de 40 euro brandstof zal ook wel meevallen :)
Je bedoelt fiets of fietsenmaker, en gezien jou kennis, zie je vaker voorkomen in dit forum zou je dit willen onderbouwen voor mij ik vindt dit wel interessant?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 feb 2017 13:06

Inderdaad fietsenmaker.

Een pressfitsysteem hoef je niet te vlakken, dat is iets uit de tijd van "gewone" brackets (BSA/ITA).

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 19 feb 2017 13:19

Het is nog niet eens de prijs waar ik op afknap, maar vaak het verhaal/kennis van de FM. Als ze gewoon open kaart spelen, vertellen dat ze een klein bedrijfje zijn en niet dezelfde marges hebben als een Mantel, Hopmans of Vos dan heb ik daar geen problemen mee. De vlieger dat ze een speciaalzaak zijn gaat vaak ook niet op, want dat zijn Mantel en Hoppie misschien nog wel meer. Ze moeten het gewoon op persoonlijke aandacht houden en de gunfactor creëren.

Ik ben overigens sinds ik al het onderhoud zelf doe vaker bij de FM geweest dan daarvoor. Soms gewoon een vraag, soms voor iets simpels als een remkabeltje of gereedschap wat ik niet heb, maar met dat ze me altijd vriendelijk geholpen hebben en vragen hoe het is gegaan, kom ik met veel plezier terug en gun ik ze af en toe ook een paar euro extra. Dat betekend niet dat ik nu ineens €70,- voor een band ga betalen die online €35,- kost, maar 10% lijkt nog binnen de marge.

Conclusie: Gewoon bij 12Go kopen. Als er dan eens wat is naar je FM brengen en als die hem niet wil zijn er 1000 anderen.

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 19 feb 2017 13:27

Een fietsenmaker die onzin verkoopt krijgt van mij een dikke min.
Ook als je ergens anders een fiets koopt en dan niets meer voor je willen doen is een dikke min.
Dat ze wat duurder zijn is lochies. Maar krijg je er geen pendalen, bidon houders bij ?

Opzich is met 12go niets mis. Hun garantie afhandeling is prima, hun service iets minder als een lbs. maar daar betaal je dan weer minder voor :)

Markmart
Forum-lid

Markmart 19 feb 2017 13:39

Ridley Noah flyer schreef:Een fietsenmaker die onzin verkoopt krijgt van mij een dikke min.
Ook als je ergens anders een fiets koopt en dan niets meer voor je willen doen is een dikke min.
Dat ze wat duurder zijn is lochies. Maar krijg je er geen pendalen, bidon houders bij ?

Opzich is met 12go niets mis. Hun garantie afhandeling is prima, hun service iets minder als een lbs. maar daar betaal je dan weer minder voor :)
Je krijgt er inderdaad niks bij, ik ben er gisteren geweest, hij zegt als ik het voor jou doe moet ik het ook voor anderen doen, heb hem duidelijk gemaakt dat ik hem de verkoop gun en er opzich ook graag wil kopen maar dat ik 260 euro voor mij een onoverbrugbaar verschil is en als hij zou zeggen ik geef je inderdaad zoals jij zegt pedalen en een bidonhouder dan had mij mij waarschijnlijk overstag, maar dat wil hij dus niet.
Persoonlijk vindt ik het jammer dat het zo moet, was altijd makkelijk binnenlopen bij hem, maar de markt is veranderd, we hebben meer te kiezen, en helaas moet ik constateren dat hij daar niet voldoende in mee gaat, terwijl ik van mening ben dat die houding hem waarschijnlijk meer gaat opleveren dan wat hij nu doet.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 19 feb 2017 13:43

Ik weet niet waar je woont,maar ik de gek heb mijn Sensa in Ruinerwold gekocht bij Reinders wielersport.
https://www.reinderswielersport.nl/ moest er wel 110km voor rijden.
Reden:Gaf een goede prijs bij inruil.
Hanteert -15% van de adviesprijs ook bij inruil.
Goede na service en onbeperkt koffie.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 19 feb 2017 13:52

Geen enkele vorm van korting? (10% lukt bijna overal, zeker als je die uitgeeft aan producten in de winkel) Niet willen sleutelen aan fietsen die niet daar zijn verkocht? (je zou maar net daarheen verhuisd zijn :? )

Nooit meer naartoe gaan. Er zijn genoeg fietsenmakers Die hun beroep met plezier uitvoeren i.p.v. alleen maar verkoper willen zijn.

Als 12go te groot voor je is gewoon even alle dealers in de buurt bellen/langsgaan.
Campagnolo Ultra Dork

Markmart
Forum-lid

Markmart 19 feb 2017 13:53

nijkie schreef:Ik weet niet waar je woont,maar ik de gek heb mijn Sensa in Ruinerwold gekocht bij Reinders wielersport.
Ik had deze zaak ook al gezien ja, maar ik woon onder Amsterdam, dus aardig stukje rijden richting Meppel, dan is Moordrecht beter te doen, en heb ook nog een zaak gezien in Almere die hem goedkoper verkoopt, zou ook nog een optie zijn.

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 19 feb 2017 13:57

Markmart schreef:
Ridley Noah flyer schreef:Een fietsenmaker die onzin verkoopt krijgt van mij een dikke min.

Je krijgt er inderdaad niks bij, ik ben er gisteren geweest, hij zegt als ik het voor jou doe moet ik het ook voor anderen doen, heb hem duidelijk gemaakt dat ik hem de verkoop gun en er opzich ook graag wil kopen maar dat ik 260 euro voor mij een onoverbrugbaar verschil is en als hij zou zeggen ik geef je inderdaad zoals jij zegt pedalen en een bidonhouder dan had mij mij waarschijnlijk overstag, maar dat wil hij dus niet.
Persoonlijk vindt ik het jammer dat het zo moet, was altijd makkelijk binnenlopen bij hem, maar de markt is veranderd, we hebben meer te kiezen, en helaas moet ik constateren dat hij daar niet voldoende in mee gaat, terwijl ik van mening ben dat die houding hem waarschijnlijk meer gaat opleveren dan wat hij nu doet.
Er zijn inderdaad stijfkoppen die ergens nog een verkoop advies prijs voor vragen.
De meeste zaken gaan dat niet volhouden.
Je kan je afvragen of die 260 de service wel waard is. Je kan het ook inversteren in een sleutel clinic en wat basis gereedschap.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 19 feb 2017 14:02

Markmart schreef:
nijkie schreef:Ik weet niet waar je woont,maar ik de gek heb mijn Sensa in Ruinerwold gekocht bij Reinders wielersport.
Ik had deze zaak ook al gezien ja, maar ik woon onder Amsterdam, dus aardig stukje rijden richting Meppel, dan is Moordrecht beter te doen, en heb ook nog een zaak gezien in Almere die hem goedkoper verkoopt, zou ook nog een optie zijn.
Gaat niet alleen om goedkoop hé ;) maar ook om service.
130km goed uurtje rijden.
Henk is een prima vent om zaken mee te doen en eerlijk.
Hij beoordeelde mijn inruiler op foto 's en kwam zijn belofte ook na.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie