Hallo allemaal,
Wij, Luc en Rens, willen graag een soort handeltje in fietsen opzetten. Op Marktplaats worden dagelijks oude racefietsen aangeboden. Wij zijn van plan om deze in te kopen tegen een lage prijs en nadat ze zijn opgeknapt en er een fixie van is gemaakt, weer door te verkopen.
Onze vraag is nu: hebben jullie nog tips over hoe we dit het best kunnen aankappen? Of misschien over technische punten waar we op moeten letten bij het kopen van een oude fiets?
Bij voorbaat dank,
Luc en Rens
Oude racefietsen inkopen, opknappen en omzetten naar Fixie
Zakelijk:
1: De fixie hype is redelijk dood. 10 jaar geleden was je business plan redelijk actueel
2: Er zijn (erg slechte, daar niet van) vies goedkope fixies nieuw te koop. Realiseer je dat je daartegen zult moeten concurreren.
Technisch
3: (hopelijk overbodig): gebruik stalen frames met horizontale padden (pats) (padtdtdtdtsen)
4: Let op: goedkope Franse fietsjes uit de 70's en 80's hebben nogal eens gekke maten voor bracket en balhoofd.
5: heel veel stalen frames hebben een gekke maat zadelpen
6: let op de kettinglijn.
7: Zet op een fixie altijd een voorrem, en op een SS altijd gewoon 2 remmen.
1: De fixie hype is redelijk dood. 10 jaar geleden was je business plan redelijk actueel
2: Er zijn (erg slechte, daar niet van) vies goedkope fixies nieuw te koop. Realiseer je dat je daartegen zult moeten concurreren.
Technisch
3: (hopelijk overbodig): gebruik stalen frames met horizontale padden (pats) (padtdtdtdtsen)
4: Let op: goedkope Franse fietsjes uit de 70's en 80's hebben nogal eens gekke maten voor bracket en balhoofd.
5: heel veel stalen frames hebben een gekke maat zadelpen
6: let op de kettinglijn.
7: Zet op een fixie altijd een voorrem, en op een SS altijd gewoon 2 remmen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Het probleem is dat alle echt goedkope racefietsen slecht in de lak zitten waardoor de kostprijs van een mooi frame al boven dat van een Chinees fixie frame komt. Het frame is nog niet eens zo slecht en de kwaliteit van de Franse en Aziatische instappers van weleer was ook niet denderend.
Ook vind ik de prijs die tegenwoordig een oud barrel op moet brengen om van te huilen. Iedereen denkt dat hij een klassieker heeft staan.
Ik heb het eens doorgerekend toen ik de frames nog gratis kon krijgen en toen bleek al dat de frames los verkopen aan zelfbouwers zonder er iets aan te doen meer opleverde dan er fixies van te gaan bouwen.
Ik denk dat je beter een fixie met een stevig bagagerek kunt bouwen en een krantenwijk kunt gaan fietsen..
Ook vind ik de prijs die tegenwoordig een oud barrel op moet brengen om van te huilen. Iedereen denkt dat hij een klassieker heeft staan.
Ik heb het eens doorgerekend toen ik de frames nog gratis kon krijgen en toen bleek al dat de frames los verkopen aan zelfbouwers zonder er iets aan te doen meer opleverde dan er fixies van te gaan bouwen.
Ik denk dat je beter een fixie met een stevig bagagerek kunt bouwen en een krantenwijk kunt gaan fietsen..
Campagnolo Ultra Dork
Hype?scepticus schreef:Zakelijk:
1: De fixie hype is redelijk dood. 10 jaar geleden was je business plan redelijk
Ik besloot tot fixie om slijtage, bijbehorende miserie en bijbehorende kosten te reduceren. Zelfs minder remblokken vervangen - ik duw tegen zoveel ik kan.
Eenmaal zover, merkte ik dat ik liever zo reed. Meer controle. Voordien, dacht ik dat gladheid door benen niet kunnen stilhouden meer vallen betekende.
Nu heb ik ontdekt / ervaren dat je zelfs met vast tandwielveel beter evenwicht behoudt, simpel omdat je nu zowel links als rechts kunt duwen. Met vrijwiel ben je machteloos aan 1 zijde.
Zijn er hier mensen die met fixie reden, en "terugkeerden" naar vrijwiel en/of versnellingen?
Ik zie me dat niet doen. Ik zou niet weten waarom. Ja, het is soms sleuren. En, je moet rekening houden met extra zaken en meer anticiperen.
Hoe mat u die "hype" eigenlijk?
Zijn er ergens cijfers inzake beschikbaar?
Ik wist tot voor een paar jaar niet eens dat het bestond.
Niks gemerkt van de "hype van 10 jaar geleden".
Niemand zei me iets erover.
Geen enkele van de fietsverkopers heeft er iets over gezegd tegen me.
Precies in tegendeel, ze spraken er klaarblijkelijk niet graag over.
Niet dat ik mijn schulp ervaring wil veralgemenen, en ik ben tevens ook geen NL.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
De hype was er onder jongeren vooral en net zoals elke hype is die wat gaan liggen.
Maak joe woar
@Nova ik heb het afgelopen jaar een kleine 10.000 km afgelegd per fixed gear, dus ik ben het geheel eens met je lofzang
Ook mountainbike doe ik graag zonder versnellingen (maar dan wel met vrijloop btw) . Ook wel eens mét trouwens.
Ik bedoelde vooral te zeggen dat fixies niet als warme vegaburgers over de toonbank vliegen en dat het verdomd lastig zal zijn om de kosten die je hebt gemaakt bij de ombouw terug te verdienen bij verkoop, laat staan winst maken.
Ook mountainbike doe ik graag zonder versnellingen (maar dan wel met vrijloop btw) . Ook wel eens mét trouwens.
Ik bedoelde vooral te zeggen dat fixies niet als warme vegaburgers over de toonbank vliegen en dat het verdomd lastig zal zijn om de kosten die je hebt gemaakt bij de ombouw terug te verdienen bij verkoop, laat staan winst maken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ben het met de anderen eens dat dit een lastig business model is omdat de concurrentie aan moet met Chinees spul. Losse onderdelen bij de groothandel zijn dusdanig duur dat je beter complete fixies bij de groothandel kunt gaan halen. Water naar de zee dus.
We hebben hier een apart topic over de toekomst van race only zaken die sommigen hier somber in zien. Dat zij dan tenminste nog fietsen die flink wat kosten en dus ook flink wat marge hebben,
Fixies verdien je alleen wat op als je er elke dag tientallen kunt verkopen.
Voor wat betreft cijfertjes heb ik even voor je teruggebladert in dit topic.
Het gaat hier weliswaar niet alleen over fixies, ook over single speed en baanfietsen, maar toch.
ik heb even een overzichtje gemaakt vanaf 2010 met het aantal topics.
Wat je eruit kunt concluderen mag je zelf weten.
2010 - 93
2011 - 74
2012 - 47
2013 - 39
2014 - 38
2015 - 31
2016 - 19
2017 - 10
Zoals Scepticus al schrijft, 10 jaar geleden was het een leuk businessmodel.
We hebben hier een apart topic over de toekomst van race only zaken die sommigen hier somber in zien. Dat zij dan tenminste nog fietsen die flink wat kosten en dus ook flink wat marge hebben,
Fixies verdien je alleen wat op als je er elke dag tientallen kunt verkopen.
De fixie lijkt vooral een hipster dingetje en de hipster is op een leeftijd gekomen dat hij gaat settelen.Nova schreef: Hoe mat u die "hype" eigenlijk?
Zijn er ergens cijfers inzake beschikbaar?
Ik wist tot voor een paar jaar niet eens dat het bestond.
Voor wat betreft cijfertjes heb ik even voor je teruggebladert in dit topic.
Het gaat hier weliswaar niet alleen over fixies, ook over single speed en baanfietsen, maar toch.
ik heb even een overzichtje gemaakt vanaf 2010 met het aantal topics.
Wat je eruit kunt concluderen mag je zelf weten.
2010 - 93
2011 - 74
2012 - 47
2013 - 39
2014 - 38
2015 - 31
2016 - 19
2017 - 10
Zoals Scepticus al schrijft, 10 jaar geleden was het een leuk businessmodel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 18 apr 2017 08:39
Spam verwijderd