Ketting keuze
welke tandwielen heb je: 1/8" of 3/32". In het eerste geval: https://www.bike-components.de/en/KMC/Z ... in-p25022/
In het tweede geval: https://www.bike-components.de/en/KMC/X ... in-p25394/
In het tweede geval: https://www.bike-components.de/en/KMC/X ... in-p25394/
Die KMC ketting model Z1X INOX, op elke schakel staat "INOX" geponst, maar de pinnen zijn geen inox. Ik had dat vermoeden al door ervaringen, vooral met strooizout.
Wilde het eindelijk is zeker weten, KMC (NL) gecontacteerd en "De pinnen zijn geen inox."
Op mijn extra vraag waarom niet, nog geen antwoord gehad.
En de "Rust Buster" modellen, coole naam voor verzinkt. 2 versies, verschil dikte zinklaag.
De dunste verzinking (de Z1RB) heb ik al getest, de zink is na enkele dagen al weggesleten van de rolletjes. Zelfs na de eerste rit zag je al dat dat zilvergrijs grotendeels weg was.
Een dikkere verzinking zal allicht de hechting niet beter maken, dus het zijn dan gewoon dikkere schilfers die loskomen. Zink is eigenlijk niks waard voor krachtoverbrengingen. Goed voor dakgoten enz wel. Ze zeggen "650 Hours Salt Spray" maar ze zouden dat beter eens "sprayen" op een ketting in bedrijf.
Zeg niet "verzinkt", zeg "Anti Roest Technologie".
En nog een onvermeld detail van de Z1RB: de binnenplaatjes zijn maar de helft zo dik als de Z1X INOX.
Ik heb de 2 naast elkaar gezien, viel direct op. Waarmee direct verklaard is waarom de Z1RB zoveel rapper uitrekte dan de Z1X INOX
De vraag waar ik nu nog een antwoord op zoek is waarom precies ze geen inox gebruikten voor de pinnetjes. Want, welke zin heeft het om inox te gebruiken voor rollers en plaatjes, en niet voor de pinnen? Een ketting is een reeks verbindingen in serie, zo goed/sterk als het zwakste onderdeel.
Inox is wat brosser dan gewoon staal, misschien zijn de mechanische eisen gesteld aan pinnen zodanig dat inox geen optie is.
Aan de andere kant, inox rollenkettingen, compatibel met fiets specificaties, compleet inox, ook pinnen, bestaan blijkbaar wel voor industriele toepassingen.
Of is het de bedoeling om zwakke punten erin te steken, om de kassa te doen (blijven) rinkelen? Dat is immers ook een denkpiste.
Ik ga eens kijken voor zo een industriele ketting. Zien wat prijs is, ik zou hem misschien via een bedrijf kunnen kopen. Misschien heb ik dan eindelijk wel eens iets waar geen zwakke punten in gemoffeld zijn. Mogelijk aan een lijvige prijs, weliswaar. Maar dat wil ik betalen, X keer miserie en vervangen, op termijn weegt dat dik door.
Wilde het eindelijk is zeker weten, KMC (NL) gecontacteerd en "De pinnen zijn geen inox."
Op mijn extra vraag waarom niet, nog geen antwoord gehad.
En de "Rust Buster" modellen, coole naam voor verzinkt. 2 versies, verschil dikte zinklaag.
De dunste verzinking (de Z1RB) heb ik al getest, de zink is na enkele dagen al weggesleten van de rolletjes. Zelfs na de eerste rit zag je al dat dat zilvergrijs grotendeels weg was.
Een dikkere verzinking zal allicht de hechting niet beter maken, dus het zijn dan gewoon dikkere schilfers die loskomen. Zink is eigenlijk niks waard voor krachtoverbrengingen. Goed voor dakgoten enz wel. Ze zeggen "650 Hours Salt Spray" maar ze zouden dat beter eens "sprayen" op een ketting in bedrijf.
Zeg niet "verzinkt", zeg "Anti Roest Technologie".
En nog een onvermeld detail van de Z1RB: de binnenplaatjes zijn maar de helft zo dik als de Z1X INOX.
Ik heb de 2 naast elkaar gezien, viel direct op. Waarmee direct verklaard is waarom de Z1RB zoveel rapper uitrekte dan de Z1X INOX
De vraag waar ik nu nog een antwoord op zoek is waarom precies ze geen inox gebruikten voor de pinnetjes. Want, welke zin heeft het om inox te gebruiken voor rollers en plaatjes, en niet voor de pinnen? Een ketting is een reeks verbindingen in serie, zo goed/sterk als het zwakste onderdeel.
Inox is wat brosser dan gewoon staal, misschien zijn de mechanische eisen gesteld aan pinnen zodanig dat inox geen optie is.
Aan de andere kant, inox rollenkettingen, compatibel met fiets specificaties, compleet inox, ook pinnen, bestaan blijkbaar wel voor industriele toepassingen.
Of is het de bedoeling om zwakke punten erin te steken, om de kassa te doen (blijven) rinkelen? Dat is immers ook een denkpiste.
Ik ga eens kijken voor zo een industriele ketting. Zien wat prijs is, ik zou hem misschien via een bedrijf kunnen kopen. Misschien heb ik dan eindelijk wel eens iets waar geen zwakke punten in gemoffeld zijn. Mogelijk aan een lijvige prijs, weliswaar. Maar dat wil ik betalen, X keer miserie en vervangen, op termijn weegt dat dik door.
Een ketting rekt niet (significant).
Dat de pinnen van een ander materiaal zijn gefabriceerd, maakt ze niet per sé tot het zwakste onderdeel.[…] welke zin heeft het om inox te gebruiken voor rollers en plaatjes, en niet voor de pinnen? Een ketting is een reeks verbindingen in serie, zo goed/sterk als het zwakste onderdeel.
Vorsprung durch Pedantik
De rolletjes en plaatjes van de KMC Z1X INOX vertonen niet het minste spoor van roest/aantasting door eender wat inclusief zout, en de pinnen wel. Die zijn dan toch een door materiaalkeuze veroorzaakt zwak onderdeel in een geheel?alien schreef: ↑20 sep 2017 19:32Een ketting rekt niet (significant).Dat de pinnen van een ander materiaal zijn gefabriceerd, maakt ze niet per sé tot het zwakste onderdeel.[…] welke zin heeft het om inox te gebruiken voor rollers en plaatjes, en niet voor de pinnen? Een ketting is een reeks verbindingen in serie, zo goed/sterk als het zwakste onderdeel.
Moest het nog bvb een gebouw zijn met X pijlers, en 1 verzwikt, maar de X-1 andere houden de boel recht, dan is dat niet fataal.
Maar bij een ketting, tja, 1 zwak onderdeel is wel fataal.
Austenitisch RVS kan niet gehard worden zoals ferritisch staal (bij behoefte licht ik dat nader toe) en is daarom minder geschikt om zwaarbelaste lagertjes van te maken (wat busjes en pennetjes van kettingen zijn)
Een 100% RVS ketting zal niet snel roesten , maar sneller langer worden (en dus onbruikbaar) dan een ketting gemaakt van materialen met de betere mechanische eigenschappen.
Wat is beter, een roestvrije ketting die na een paar maanden afgedankt moet worden of een ketting die kan roesten maar die qua slijtage veel langer meegaat?
Roest moet je van een fietsketting weren met een geschikt smeer- of onderhoudsmiddel.
Industriele kettingen zijn nimmer van RVS, maar lopen in een oliebad of zijn voorzien van een permanent smeersysteem...
Dit was Brandpunt, goedenavond.
Een 100% RVS ketting zal niet snel roesten , maar sneller langer worden (en dus onbruikbaar) dan een ketting gemaakt van materialen met de betere mechanische eigenschappen.
Wat is beter, een roestvrije ketting die na een paar maanden afgedankt moet worden of een ketting die kan roesten maar die qua slijtage veel langer meegaat?
Roest moet je van een fietsketting weren met een geschikt smeer- of onderhoudsmiddel.
Industriele kettingen zijn nimmer van RVS, maar lopen in een oliebad of zijn voorzien van een permanent smeersysteem...
Dit was Brandpunt, goedenavond.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40086
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Een niet bestaande industriele RVS ketting: https://www.zamro.be/product/F7E53/roll ... s-3-05-mtrKeezx schreef: ↑22 sep 2017 19:40 Austenitisch RVS kan niet gehard worden zoals ferritisch staal (bij behoefte licht ik dat nader toe) en is daarom minder geschikt om zwaarbelaste lagertjes van te maken (wat busjes en pennetjes van kettingen zijn)
Een 100% RVS ketting zal niet snel roesten , maar sneller langer worden (en dus onbruikbaar) dan een ketting gemaakt van materialen met de betere mechanische eigenschappen.
Wat is beter, een roestvrije ketting die na een paar maanden afgedankt moet worden of een ketting die kan roesten maar die qua slijtage veel langer meegaat?
Roest moet je van een fietsketting weren met een geschikt smeer- of onderhoudsmiddel.
Industriele kettingen zijn nimmer van RVS, maar lopen in een oliebad of zijn voorzien van een permanent smeersysteem...
Dit was Brandpunt, goedenavond.
Zijnde een RENOLDS merk. Breeklast is 10690 N.
Volgens https://www.parkersofbolton.co.uk/produ ... ed-chain-1 is de tensile strength van de KMC Z1X-INOX ketting (mijn model) 1050 kg. Dat is zo ongeveer hetzelfde als bovenstaande RENOLDS.
http://www.renold.com/products/industri ... lesssteel/
"All components made from austenitic rust-proof steel"
KMC daarentegen foefelde (zwijgt het dood in hun reklaam) er een gewoon staal onderdeel in.
De RENOLDS kost per meter wel 5 keer zoveel als de KMC.
Industriele prijzen zijn soms wel tussen haakjes te zetten, want ik weet uit ervaring dat gepubliceerde prijzen beduidend hoger kunnen zijn dan werkelijk betaalde. Ze doen dat om hun marges niet te gemakkelijk meetbaar te maken. Koop als particulier iets en je betaalt X keer de prijs als bedrijf.
Dit was Brandweer, goeiemiddag goeienavond en goeiennacht.
Mijn ervaring met deze KMC ketting is daarbuiten wel goed, inox kettingen zijn opgegeven als 65% van de sterkte van stalen, en toch wordt hij opvallend "minder rap langer onder spanning" (puntjes op de i voor de technologische puristen hier die "rekken" niet tof vinden ).
Voor zover ik kan zien, zijn er 2 mogelijke verklaringen, die eventueel beide van toepassing zijn:
1) de ketting heeft binnenplaatjes en buitenplaatjes die dik (en beide even dik) zijn, terwijl "gewone" stalen kettingen dunnere plaatjes hebben, zoals bvb de KMC Z1RB waar de binnenschalmen maar half zo dik zijn als de buitenschalmen.
2) van de niet rvs kettingen worden het materiaal rapper afgesleten door een continue proces van ontstaan- afslijten van roest.
Beide factoren die dus mogelijk compenserend werken voor de "maar" 65% sterkte.
Maar dit is ietwat terzijde, en ook geen groot probleem, die pennetjes wel, die zo rap roesten door strooizout, 1 van een quasi nieuwe ketting, lag er maar enkele weken op, niet vuil, goed gesmeerd, voorwiel nochtans met brede spatlap om vuil naar ketting tegen te houden, maar opstuivend zout. Miserie, in de zin van in enkele uren tijd, zodanig aangetast dat een buitenplaatje er gewoon afvalt - ja, tijdens uitbollen over kasseien, niet bij hard duwen. De technische breeklast is zo hier niet eens relevant.
Voor zover ik kan zien, zijn er 2 mogelijke verklaringen, die eventueel beide van toepassing zijn:
1) de ketting heeft binnenplaatjes en buitenplaatjes die dik (en beide even dik) zijn, terwijl "gewone" stalen kettingen dunnere plaatjes hebben, zoals bvb de KMC Z1RB waar de binnenschalmen maar half zo dik zijn als de buitenschalmen.
2) van de niet rvs kettingen worden het materiaal rapper afgesleten door een continue proces van ontstaan- afslijten van roest.
Beide factoren die dus mogelijk compenserend werken voor de "maar" 65% sterkte.
Maar dit is ietwat terzijde, en ook geen groot probleem, die pennetjes wel, die zo rap roesten door strooizout, 1 van een quasi nieuwe ketting, lag er maar enkele weken op, niet vuil, goed gesmeerd, voorwiel nochtans met brede spatlap om vuil naar ketting tegen te houden, maar opstuivend zout. Miserie, in de zin van in enkele uren tijd, zodanig aangetast dat een buitenplaatje er gewoon afvalt - ja, tijdens uitbollen over kasseien, niet bij hard duwen. De technische breeklast is zo hier niet eens relevant.