Die KMC ketting model Z1X INOX, op elke schakel staat "INOX" geponst, maar de pinnen zijn geen inox. Ik had dat vermoeden al door ervaringen, vooral met strooizout.
Wilde het eindelijk is zeker weten, KMC (NL) gecontacteerd en "De pinnen zijn geen inox."
Op mijn extra vraag waarom niet, nog geen antwoord gehad.
En de "Rust Buster" modellen, coole naam voor verzinkt. 2 versies, verschil dikte zinklaag.
De dunste verzinking (de Z1RB) heb ik al getest, de zink is na enkele dagen al weggesleten van de rolletjes. Zelfs na de eerste rit zag je al dat dat zilvergrijs grotendeels weg was.
Een dikkere verzinking zal allicht de hechting niet beter maken, dus het zijn dan gewoon dikkere schilfers die loskomen. Zink is eigenlijk niks waard voor krachtoverbrengingen. Goed voor dakgoten enz wel. Ze zeggen "650 Hours Salt Spray" maar ze zouden dat beter eens "sprayen" op een ketting in bedrijf.
Zeg niet "verzinkt", zeg "Anti Roest Technologie".
En nog een onvermeld detail van de Z1RB: de binnenplaatjes zijn maar de helft zo dik als de Z1X INOX.
Ik heb de 2 naast elkaar gezien, viel direct op. Waarmee direct verklaard is waarom de Z1RB zoveel rapper uitrekte dan de Z1X INOX
De vraag waar ik nu nog een antwoord op zoek is waarom precies ze geen inox gebruikten voor de pinnetjes. Want, welke zin heeft het om inox te gebruiken voor rollers en plaatjes, en niet voor de pinnen? Een ketting is een reeks verbindingen in serie, zo goed/sterk als het zwakste onderdeel.
Inox is wat brosser dan gewoon staal, misschien zijn de mechanische eisen gesteld aan pinnen zodanig dat inox geen optie is.
Aan de andere kant, inox rollenkettingen, compatibel met fiets specificaties, compleet inox, ook pinnen, bestaan blijkbaar wel voor industriele toepassingen.
Of is het de bedoeling om zwakke punten erin te steken, om de kassa te doen (blijven) rinkelen? Dat is immers ook een denkpiste.
Ik ga eens kijken voor zo een industriele ketting. Zien wat prijs is, ik zou hem misschien via een bedrijf kunnen kopen. Misschien heb ik dan eindelijk wel eens iets waar geen zwakke punten in gemoffeld zijn. Mogelijk aan een lijvige prijs, weliswaar. Maar dat wil ik betalen, X keer miserie en vervangen, op termijn weegt dat dik door.