Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het houten frame van Arjan

Prutser
Forum-lid

Prutser 26 feb 2017 14:15

Op het 'te koop gevraagd' deel van het forum vroeg ik om een vorkbuis t.b.v. van mijn houten fiets die ik aan het maken ben. Misschien daarom ook wel zo leuk om even wat foto's te posten zodat jullie mee kunnen kijken. De foto's zijn gemaakt met mijn telefoon dus de kwaliteit zal misschien wat te wensen over laten, maar er is genoeg te zien denk ik.

Voor het hele project gebruik ik niet echt speciale gereedschappen. Ik heb een decoupeerzaag, een gewone huis-tuin-en-keuken boormachine, wat beitels en een schuurband. Verder natuurlijk nog wat klein gereedschap. Voor de boormachine heb ik van MDF een houder gemaakt, zodat ik deze ook als bovenfrees kan gebruiken.

De bedoeling is dat ik straks een racefiets heb gemaakt waarvan het frame, de voorvork en de zadelpen (uit één stuk met het frame) van hout zijn.

Ik maak de fiets van eikenhout van 19mm dik. de voorkant van het frame is 3 planken breed, dus 57mm en de zadelbuis is 2 planken breed, dus 38mm.

Van het allereerste begin heb ik geen foto's, maar dat kan ik wel even kort beschrijven. Ik ben begonnen met een mal te maken van MDF waarmee ik vervolgens de eikenhouten planken kon aftekenen en zo redelijk hetzelfde kon verzagen.

Op de volgende afbeelding zie je een deel van de bovenbuis. Dit zijn twee planken op elkaar, met daar doorheen een aluminium buis waar de remkabel door heen gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder volgen de rest van de afbeeldingen. Hele verhalen erbij schrijven is nou niet mijn sterkste punt, maar als je er iets over wilt weten mag je het altijd vragen natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet werkt de boormachine als bovenfrees niet heel erg netjes, maar dit zie je straks toch niet meer en wordt opgevuld met epoxy.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels ook het frame bewerkt met beiteltjes. Ik heb er een bloemenmotief uitgebeiteld. Nu zijn ze nog zwart geverfd, maar door komt kleur bij.

Afbeelding

Afbeelding

Hier kun je het reliëf ook zien. Ik heb de bloemen eerst geverfd en daarna weer geschuurd om het geheel een wat 'verweerde' look te geven.

Afbeelding

En ook begonnen aan een mal voor de voorvork. Hier ben ik nu nog mee bezig.

Afbeelding

Gisteren heb ik de crank erin gezet en deze zit niet helemaal recht. Ik hoop niet dat dat problemen geeft, maar ik denk dat het wel meevalt. Ook zit ie iets te ver naar links. Dat ga ik oplossen door een stukje van de metalen behuizing in het frame af te schuren aan de linkerkant. Daarna gebruik ik op de trapas een spacer aan de rechterkant.

Afbeelding

Bevestigingspunt voor het zadel

Afbeelding

Ik heb een tweedehands 3T zadelpen op de kop weten te tikken voor een prikkie. De Pen zag er niet meer uit, maar het ging me om het bovenste deel wat er nog wel goed uit zag. Dit kan ik dus prima gebruiken.

Afbeelding

Nog genoeg te doen dus, maar het schiet al aardig op. Ik maak zo nu en dan wat foto's met mijn telefoon en zal ze hier uploaden.

Groeten,
Arjan

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 26 feb 2017 14:20

Mooi project, ik ga dit zeker volgen. Ben je niet bang dat het hout door invloed van weer en temperatuur gaat werken?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 26 feb 2017 15:36

Je foto,s zie ik niet en
Ik als machinaal houtbewerker en als banktimmerman ben erg benieuwd naar de foto,s

Ik loop er zelf ook al eens aan te denken om een frame te maken.

Waarom heb je voor eiken gekozen ? En niet voor een houtsoort met een langere draad. Zodat het meer flex kan opvangen.
Ik denk zelf aan acoya of grenen icm merbau.

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 26 feb 2017 15:45

Ik ben ook nieuwsgierig, maar zie de foto's niet. Twee jaar geleden stond ik op het punt een Renovo aan te schaffen. Op het laatste moment besloten om er van af te zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk

Prutser
Forum-lid

Prutser 26 feb 2017 17:22

Meer mensen die de foto's niet zien? Zelf zie ik ze wel gewoon in het bericht.

Ik heb heel veel gezocht naar welke houtsoorten je voor zoiets goed kunt gebruiken. De één zegt dit, de ander weer wat anders. Eiken stond al op mijn lijstje van mogelijke kandidaten. Uiteindelijk liep ik in de bouwmarkt en zag ik eiken planken die afgeprijsd waren, dus die heb ik toen meteen maar meegenomen. Mocht ik nog eens een andere fiets van hout gaan maken, zou ik hier niet nog een keer voor gaan. Eiken heeft namelijk ook een vrij open structuur, waardoor het niet helemaal mooi glad te krijgen is. Hopelijk vullen deze 'gaatjes' zich met epoxy als ik er nog een laag op ga doen als zijnde vernis.
Werken ben ik niet heel bang voor, omdat het niet al te grote stukken hout zijn. Verder heb ik rekening gehouden met het verlijmen van de planken dat ik de harten van het hout tegenovergesteld aan elkaar heb gedaan. Dat schijnt ook heel veel te schelen.

Prutser
Forum-lid

Prutser 26 feb 2017 17:29

ah foutje. ik zie ze nu ook niet meer. Ben nu uitgelogd van mijn Gmail en ze zijn verdwenen. Vanavond even een nieuwe poging wagen!

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 26 feb 2017 20:26

Zeer geinteresseerd, maar zie de foto's ook niet.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 26 feb 2017 20:47

Helaas, ik zie ze ook niet. :(

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 26 feb 2017 20:48

hmmm,..... ik ook niet. En het lijkt mij best een mooi peoject
Live fast; die young. mijn blog