Voor het hele project gebruik ik niet echt speciale gereedschappen. Ik heb een decoupeerzaag, een gewone huis-tuin-en-keuken boormachine, wat beitels en een schuurband. Verder natuurlijk nog wat klein gereedschap. Voor de boormachine heb ik van MDF een houder gemaakt, zodat ik deze ook als bovenfrees kan gebruiken.
De bedoeling is dat ik straks een racefiets heb gemaakt waarvan het frame, de voorvork en de zadelpen (uit één stuk met het frame) van hout zijn.
Ik maak de fiets van eikenhout van 19mm dik. de voorkant van het frame is 3 planken breed, dus 57mm en de zadelbuis is 2 planken breed, dus 38mm.
Van het allereerste begin heb ik geen foto's, maar dat kan ik wel even kort beschrijven. Ik ben begonnen met een mal te maken van MDF waarmee ik vervolgens de eikenhouten planken kon aftekenen en zo redelijk hetzelfde kon verzagen.
Op de volgende afbeelding zie je een deel van de bovenbuis. Dit zijn twee planken op elkaar, met daar doorheen een aluminium buis waar de remkabel door heen gaat.
Hieronder volgen de rest van de afbeeldingen. Hele verhalen erbij schrijven is nou niet mijn sterkste punt, maar als je er iets over wilt weten mag je het altijd vragen natuurlijk.
Zoals je ziet werkt de boormachine als bovenfrees niet heel erg netjes, maar dit zie je straks toch niet meer en wordt opgevuld met epoxy.
Inmiddels ook het frame bewerkt met beiteltjes. Ik heb er een bloemenmotief uitgebeiteld. Nu zijn ze nog zwart geverfd, maar door komt kleur bij.
Hier kun je het reliëf ook zien. Ik heb de bloemen eerst geverfd en daarna weer geschuurd om het geheel een wat 'verweerde' look te geven.
En ook begonnen aan een mal voor de voorvork. Hier ben ik nu nog mee bezig.
Gisteren heb ik de crank erin gezet en deze zit niet helemaal recht. Ik hoop niet dat dat problemen geeft, maar ik denk dat het wel meevalt. Ook zit ie iets te ver naar links. Dat ga ik oplossen door een stukje van de metalen behuizing in het frame af te schuren aan de linkerkant. Daarna gebruik ik op de trapas een spacer aan de rechterkant.
Bevestigingspunt voor het zadel
Ik heb een tweedehands 3T zadelpen op de kop weten te tikken voor een prikkie. De Pen zag er niet meer uit, maar het ging me om het bovenste deel wat er nog wel goed uit zag. Dit kan ik dus prima gebruiken.
Nog genoeg te doen dus, maar het schiet al aardig op. Ik maak zo nu en dan wat foto's met mijn telefoon en zal ze hier uploaden.
Groeten,
Arjan