SRAM Apex vs Shimano 105
Het zijn twee heel verschillende groepen. De Apex kan tot 32 achter. Handig dus als je wilt klimmen. qualitatief geen idee. Heb zelf Rival en vind dit beter dan 105. Vooral directer in het schakelen.
In the end cycling is easy. Just pedal and see where it ends.
Apex is een vreemde eend in de bijt met die MTB-cassette en -achterderailleur. Ik neem aan dat je voornamelijk in NL zal rijden en dan zal je het meerendeel van de versnellingen gewoon niet gebruiken. Als je die lichte verzetten echt nodig hebt zou ik gewoon een triple nemen, dat rijd veel prettiger.
De 105 is een erg goede no nonsense groep trouwens. Over de kwaliteit van de Apex-groep kan ik helaas niets zeggen, geen ervaring mee.
De 105 is een erg goede no nonsense groep trouwens. Over de kwaliteit van de Apex-groep kan ik helaas niets zeggen, geen ervaring mee.
Ok, thanks! Misschien dus beter voor 105 kiezen, iedereen is er nogal behoorlijk positief over... Heb op m'n mtb SRAM X.9 en ben daar zeer tevreden over, meer nog dan over de XT groep die ik daarvoor had, vandaar m'n nieuwsgierigheid... Niet dat ik het één met het ander kan vergelijken natuurlijk...
Of kiezen wat je het prettigst vind schakelen. Levensduur is voor de gemiddelde tourder natuurlijk belangrijk maar volgens mij zijn beide groepen slijtvast genoeg.
In the end cycling is easy. Just pedal and see where it ends.
Je hebt keuze genoeg qua cassettes met apex.
11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 23, 25
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 23, 26
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 22, 25, 28
11, 12, 13, 15, 17, 19, 22, 25, 28, 32
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 25
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 26
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 27
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 28
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 32
+ Options: 11-32, 11-28, 11-26, 11-23T
11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 23, 25
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 23, 26
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 22, 25, 28
11, 12, 13, 15, 17, 19, 22, 25, 28, 32
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 25
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 26
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 27
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 28
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 32
+ Options: 11-32, 11-28, 11-26, 11-23T
Ik rij met de Apex. Daarvoor had ik de 105. De Apex vind ik veel lekker schakelen. Voordat ik overstapte heb ik goed gekeken of ik niet 'achteruit' zou gaan in het aantal mogelijkheden. Niets is minder waar, vrijwel exact hetzelfde als de 105.
Op mijn leeftijd (46) heb ik die kleine versnellingen simpelweg nodig om boven te komen dus is het prettig om (ook in Nederland) alles bij de hand te hebben.
Ik overweeg om voor de echt vlakke ritten misschien nog een andere cassette te kopen maar eerlijk gezegd beginnen de sprongen al te wennen.
Wel moest ik de eerste rit behoorlijk wennen aan het SRAM-principe maar nu vind ik dat veel lekkerder schakelen. Bovendien vind ik het makkelijk dat de shifter verstelbaar is. Ik zou dus voor de Apex gaan en niet voor de 105.
Op mijn leeftijd (46) heb ik die kleine versnellingen simpelweg nodig om boven te komen dus is het prettig om (ook in Nederland) alles bij de hand te hebben.
Ik overweeg om voor de echt vlakke ritten misschien nog een andere cassette te kopen maar eerlijk gezegd beginnen de sprongen al te wennen.
Wel moest ik de eerste rit behoorlijk wennen aan het SRAM-principe maar nu vind ik dat veel lekkerder schakelen. Bovendien vind ik het makkelijk dat de shifter verstelbaar is. Ik zou dus voor de Apex gaan en niet voor de 105.
galileo schreef:Ik ken de cassette van de Apex niet, maar volgens mij zitten daar grote sprongen in en dat rijdt niet lekker.
Denk dat dat persoonlijk is, ik gebruik ook Apex en heb het nog niet als vervelend ervaren. Op het vlakke blijven er voor mij voldoende combinaties over waarbij ik geen grote stappen hoef te maken.
"nadeel" is dat de voorderailleur geen trim kent waardoor het afstellen toch nauwkeurig gedaan dient te worden.
Of heb ik die mogelijkheid over het hoofd gezien?
Gr,
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40090
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Foosho schreef:Je hebt keuze genoeg qua cassettes met apex.
11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 23, 25
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 23, 26
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 22, 25, 28
11, 12, 13, 15, 17, 19, 22, 25, 28, 32
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 25
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 26
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 27
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 28
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 32
+ Options: 11-32, 11-28, 11-26, 11-23T
Niet een cassette met een 18 erin...... denkfoutje bij SRAM imho.
Less is bore