Pagina 1 van 2

SRAM Apex vs Shimano 105

Geplaatst: 06 mei 2011 18:49
door retep52
Zijn deze kwalitatief vergelijkbaar of is 105 net ietsje beter?

Geplaatst: 06 mei 2011 18:58
door Mr. R
Het zijn twee heel verschillende groepen. De Apex kan tot 32 achter. Handig dus als je wilt klimmen. qualitatief geen idee. Heb zelf Rival en vind dit beter dan 105. Vooral directer in het schakelen.

Geplaatst: 06 mei 2011 19:06
door em
Apex is een vreemde eend in de bijt met die MTB-cassette en -achterderailleur. Ik neem aan dat je voornamelijk in NL zal rijden en dan zal je het meerendeel van de versnellingen gewoon niet gebruiken. Als je die lichte verzetten echt nodig hebt zou ik gewoon een triple nemen, dat rijd veel prettiger.

De 105 is een erg goede no nonsense groep trouwens. Over de kwaliteit van de Apex-groep kan ik helaas niets zeggen, geen ervaring mee.

Geplaatst: 06 mei 2011 23:47
door retep52
Ok, thanks! Misschien dus beter voor 105 kiezen, iedereen is er nogal behoorlijk positief over... Heb op m'n mtb SRAM X.9 en ben daar zeer tevreden over, meer nog dan over de XT groep die ik daarvoor had, vandaar m'n nieuwsgierigheid... Niet dat ik het één met het ander kan vergelijken natuurlijk...

Geplaatst: 08 mei 2011 16:13
door koereur12
Ik heb met beide gereden en zou toch de sram apex monteren. Deze heeft een ietsie pietsie langere levensduur.
En schakelt gewoon stukken beter.

Geplaatst: 08 mei 2011 17:04
door Mr. R
Of kiezen wat je het prettigst vind schakelen. Levensduur is voor de gemiddelde tourder natuurlijk belangrijk maar volgens mij zijn beide groepen slijtvast genoeg.

Geplaatst: 11 mei 2011 23:21
door chemist
Lekker subjectief ietsie pietsie en gewoon beter. Gewoon kiezen wat je het lekkers vindt schakelen.

Geplaatst: 11 mei 2011 23:32
door galileo
Ik ken de cassette van de Apex niet, maar volgens mij zitten daar grote sprongen in en dat rijdt niet lekker.

Geplaatst: 11 mei 2011 23:36
door foosho
Je hebt keuze genoeg qua cassettes met apex.

11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 23, 25
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 23, 26
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 22, 25, 28
11, 12, 13, 15, 17, 19, 22, 25, 28, 32
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 25
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 26
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 27
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 28
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 32
+ Options: 11-32, 11-28, 11-26, 11-23T

Geplaatst: 12 mei 2011 10:10
door 4kids
Ik rij met de Apex. Daarvoor had ik de 105. De Apex vind ik veel lekker schakelen. Voordat ik overstapte heb ik goed gekeken of ik niet 'achteruit' zou gaan in het aantal mogelijkheden. Niets is minder waar, vrijwel exact hetzelfde als de 105.
Op mijn leeftijd (46) heb ik die kleine versnellingen simpelweg nodig om boven te komen dus is het prettig om (ook in Nederland) alles bij de hand te hebben.
Ik overweeg om voor de echt vlakke ritten misschien nog een andere cassette te kopen maar eerlijk gezegd beginnen de sprongen al te wennen.
Wel moest ik de eerste rit behoorlijk wennen aan het SRAM-principe maar nu vind ik dat veel lekkerder schakelen. Bovendien vind ik het makkelijk dat de shifter verstelbaar is. Ik zou dus voor de Apex gaan en niet voor de 105.

Geplaatst: 12 mei 2011 10:23
door kltalsma
galileo schreef:Ik ken de cassette van de Apex niet, maar volgens mij zitten daar grote sprongen in en dat rijdt niet lekker.


Denk dat dat persoonlijk is, ik gebruik ook Apex en heb het nog niet als vervelend ervaren. Op het vlakke blijven er voor mij voldoende combinaties over waarbij ik geen grote stappen hoef te maken.

"nadeel" is dat de voorderailleur geen trim kent waardoor het afstellen toch nauwkeurig gedaan dient te worden.
Of heb ik die mogelijkheid over het hoofd gezien?

Gr,

Geplaatst: 12 mei 2011 10:39
door daniel1975
Foosho schreef:Je hebt keuze genoeg qua cassettes met apex.

11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 23, 25
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 23, 26
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 22, 25, 28
11, 12, 13, 15, 17, 19, 22, 25, 28, 32
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 25
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 26
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 27
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 28
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 32
+ Options: 11-32, 11-28, 11-26, 11-23T


Niet een cassette met een 18 erin...... denkfoutje bij SRAM imho.