Fulcrum R3 na 3500 km versleten
Ik heb in oktober 2015 een nieuw setje Fullcrum Racing 3 gekocht en er sindsdien 3500 km op gefietst. In 2016 vond ik ze al gauw wat rauw lopen, de fm heeft dat verholpen maar ik hield het gevoel dat ze niet soepel draaiden. Bovendien voelde ik speling, vooral in het voorwiel. Voor de winter nam ik me voor om er in het voorjaar naar te laten kijken.
Nu blijkt dat van beide wielen de lagers volkomen versleten zijn. Van het achterwiel moet ook de body vervangen worden. Ik heb ze gezien: prut, groeven, randjes en ellende.
De fm vroeg nog streng of ik ze niet met de hogedrukspuit of met sterke ontvetter schoonmaak. Niet het geval, keurig met een sopje en een zachte borstel.
Hoe kan zoiets? Voor mijn gevoel zijn deze wielen nog gewoon nieuw. Zit het toch in het onderhoud? Moet Fulcrum hier geen naservice op geven? Of is het gewoon een ouderwetse miskoop? De fm had hier geen antwoord op en gaf me gewoon de rekening.
Niet goedkoop natuurlijk.
Hoe kan zoiets?
Nu blijkt dat van beide wielen de lagers volkomen versleten zijn. Van het achterwiel moet ook de body vervangen worden. Ik heb ze gezien: prut, groeven, randjes en ellende.
De fm vroeg nog streng of ik ze niet met de hogedrukspuit of met sterke ontvetter schoonmaak. Niet het geval, keurig met een sopje en een zachte borstel.
Hoe kan zoiets? Voor mijn gevoel zijn deze wielen nog gewoon nieuw. Zit het toch in het onderhoud? Moet Fulcrum hier geen naservice op geven? Of is het gewoon een ouderwetse miskoop? De fm had hier geen antwoord op en gaf me gewoon de rekening.
Niet goedkoop natuurlijk.
Hoe kan zoiets?
Cannondale Supersix Evo Ultegra, upgraded.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Als de lagers normaal gevet, schoongehouden en correct afgesteld zijn dan zouden ze nog niet na 35000 km zo versleten moeten zijn. Iets klopt er niet, statistisch gezien is de kans dat zoiets door een productiefout op beide wielen en alle lagers het geval is echt extreem klein. Dus is het niet gek dat de FM denkt dat dit door verkeerd poetsen oid komt. 1 keer verkeerd erop spuiten met de hogedruk kand dit wel veroorzaken.
EP
EP
Er zijn IMO 2 mogelijke oorzaken voor zoiets:
-Produktiefout in de vorm van slecht lagermateriaal. (cunussen en loopringen)
-Binnendringen water met roestvorming (het zijn stalen onderdelen)
Is er geen spoor van roestvorming te zien direct na demontage dan zou ik zelf toch gaan denken aan een produktiefout, hoe klein die kans ook is bij een fabrikant als Campagnolo.
Al dan niet toevallig vertelde hier in het forum laatst iemand ook zoiets , dat moet terug te vinden zijn.
Merkwaardig is dat ook het voorwiel erbij is betrokken, dat is toch veel minder gevoelig voor waterintrede.
Is er roestvorming te zien , dan is het inderdaad te wijten aan schoonspuiten/waterintrede door extreem veel rijden in de regen en dan zonder onderhoud.
Dit naaftype is niet heel erg goed afgedicht , je mag er niet vanuit gaan dat er jaren zonder onderhoud mee gereden kan worden
-Produktiefout in de vorm van slecht lagermateriaal. (cunussen en loopringen)
-Binnendringen water met roestvorming (het zijn stalen onderdelen)
Is er geen spoor van roestvorming te zien direct na demontage dan zou ik zelf toch gaan denken aan een produktiefout, hoe klein die kans ook is bij een fabrikant als Campagnolo.
Al dan niet toevallig vertelde hier in het forum laatst iemand ook zoiets , dat moet terug te vinden zijn.
Merkwaardig is dat ook het voorwiel erbij is betrokken, dat is toch veel minder gevoelig voor waterintrede.
Is er roestvorming te zien , dan is het inderdaad te wijten aan schoonspuiten/waterintrede door extreem veel rijden in de regen en dan zonder onderhoud.
Dit naaftype is niet heel erg goed afgedicht , je mag er niet vanuit gaan dat er jaren zonder onderhoud mee gereden kan worden
Laatst gewijzigd door Keezx op 10 mar 2017 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Heel vreemd inderdaad, wordt echt gissen naar de oorzaak, toeval wordt lastig op beide wielen ...
Misschien veel op de fietsendrager op de auto ? daarmee in de regen rijden kan ook " makkelijker" vocht naar binnen drijven misschien wellicht eventueel ?
Een keer de lagerset vervangen valt nog wel te overkomen, maar ook de body ? Maar daarmee is de wielset weer " als nieuw" ?
Praat het niet goed, maar het leed is nog te overzien dan ....
Misschien veel op de fietsendrager op de auto ? daarmee in de regen rijden kan ook " makkelijker" vocht naar binnen drijven misschien wellicht eventueel ?
Een keer de lagerset vervangen valt nog wel te overkomen, maar ook de body ? Maar daarmee is de wielset weer " als nieuw" ?
Praat het niet goed, maar het leed is nog te overzien dan ....
Die body's slijten amper, er zitten 2 dunne lagertjes in waarvan de buitenste het na jaren opgeeft, kost 5€.
Ik heb zelf een set Chorus naven van pakweg 1999 (is een soortgelijke naaf) , die ik een paar jaar geleden 2e hands kocht.
De vorige eigenaar had er volgens zeggen ongeveer 8 jaar mee gereden waarna ze op zolder belandden.
Heb er destijds nieuwe lagers in gezet en inmiddels alweer een 15000 km mee gereden, lagers waren nog als nieuw toe ik ze deze winter voor het eerst openmaakte omdat de body wat speling kreeg (buitenste lager was gaar , van 1999 dus...), alles kurkdroog en goed in het vet.
Ik heb zelf een set Chorus naven van pakweg 1999 (is een soortgelijke naaf) , die ik een paar jaar geleden 2e hands kocht.
De vorige eigenaar had er volgens zeggen ongeveer 8 jaar mee gereden waarna ze op zolder belandden.
Heb er destijds nieuwe lagers in gezet en inmiddels alweer een 15000 km mee gereden, lagers waren nog als nieuw toe ik ze deze winter voor het eerst openmaakte omdat de body wat speling kreeg (buitenste lager was gaar , van 1999 dus...), alles kurkdroog en goed in het vet.
Laatst gewijzigd door Keezx op 10 mar 2017 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dank voor de reacties mannen.
- ik ben niet te zwaar
- ik blijf bij regen meestal binnen, heb alleen de Granfondo Rosso gereden met enkele uren zware regen
- ik heb geen 35000 maar 3500 km gereden op deze wielen, voor de meesten van ons is dat niks
- ik gebruik nooit een hogedrukspuit
- ik heb hem nooit op de fietsendrager
- ik heb er geen vergrootglas bij gehouden, maar zag geen roest, wel slijtage
Ik heb zelf het idee dat de wielen met te weinig vet in de lagers zijn afgeleverd. De vraag is of de fm dit had moeten verhelpen. Als het een productiefout is had de fm het bij de leverancier moeten aankaarten. Niet gebeurd, nu te laat.
Hoe dan ook, ik neem mijn verlies, maar ik vind het geen beste beurt van Fulcrum en ook niet van mijn fm.
Morgen meteen even kijken of het nu als een zonnetje loopt allemaal, Ted heeft gelijk, het is tenslotte weer als nieuw. Beter dan nieuw, in dit geval..
- ik ben niet te zwaar
- ik blijf bij regen meestal binnen, heb alleen de Granfondo Rosso gereden met enkele uren zware regen
- ik heb geen 35000 maar 3500 km gereden op deze wielen, voor de meesten van ons is dat niks
- ik gebruik nooit een hogedrukspuit
- ik heb hem nooit op de fietsendrager
- ik heb er geen vergrootglas bij gehouden, maar zag geen roest, wel slijtage
Ik heb zelf het idee dat de wielen met te weinig vet in de lagers zijn afgeleverd. De vraag is of de fm dit had moeten verhelpen. Als het een productiefout is had de fm het bij de leverancier moeten aankaarten. Niet gebeurd, nu te laat.
Hoe dan ook, ik neem mijn verlies, maar ik vind het geen beste beurt van Fulcrum en ook niet van mijn fm.
Morgen meteen even kijken of het nu als een zonnetje loopt allemaal, Ted heeft gelijk, het is tenslotte weer als nieuw. Beter dan nieuw, in dit geval..
Cannondale Supersix Evo Ultegra, upgraded.
Je kan IMO niet van een leverancier verwachten datttie in elk wiel gaat kijken of er genoeg vet in zit, daar moet de fabrikant voor zorgen.
Tenzij je daar expliciet naar vraagt.
Van goedkope Shimano naven is bekend dat die af fabriek weinig vet hebben en ook slecht afgesteld zijn, maar van Fulcrum had ik dat nog niet gehoord.
Tenzij je daar expliciet naar vraagt.
Van goedkope Shimano naven is bekend dat die af fabriek weinig vet hebben en ook slecht afgesteld zijn, maar van Fulcrum had ik dat nog niet gehoord.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Dat doe ik dus altijd, in februari een nieuw setje wheeltec in gebruik genomen met Hope naven, deze eerst laten controleren door Serge van cc Koers op voldoende vet.Keezx schreef: Tenzij je daar expliciet naar vraagt.
Better safe than sorry.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Wat is te weinig? 'Te veel' vet zorgt er voor dat wielen wat stroever lopen en dat wordt door de gemiddelde wielertoerist als minder/slechter ervaren.PieterC schreef:
Ik heb zelf het idee dat de wielen met te weinig vet in de lagers zijn afgeleverd. De vraag is of de fm dit had moeten verhelpen. Als het een productiefout is had de fm het bij de leverancier moeten aankaarten. Niet gebeurd, nu te laat.
Hoe dan ook, ik neem mijn verlies, maar ik vind het geen beste beurt van Fulcrum en ook niet van mijn fm ..
Verder willen we graag een licht setje. Dat resulteert in systemen met enkele een kunststof kapje en een rubbertje als afdichting. Vroeger of later vindt vocht en rotzooi zijn weg naar binnen. Wanneer? Dat is volledig afhankelijk van gebruik, e.d. Voor een FM is dat ook moeilijk in te schatten.
Misschien is dit een mooi moment om onderhoud aan wielen/naven zelf te gaan doen. Ik trek periodiek de naven van mijn verschillende wielsetjes open: vaak goed gesmeerd en schoon, heel soms ben ik net op tijd. En dan praten we over een periode van gemiddeld 3 maanden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
En moet je dan ook nog betalen voor het controleren of industrielagers voldoende vet bevatten?colnagofreak schreef:Dat doe ik dus altijd, in februari een nieuw setje wheeltec in gebruik genomen met Hope naven, deze eerst laten controleren door Serge van cc Koers op voldoende vet.Keezx schreef: Tenzij je daar expliciet naar vraagt.
Better safe than sorry.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39955
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als Wheeltec dat al niet zelf doet, dan koop ik er nooit geen set meer.colnagofreak schreef:Dat doe ik dus altijd, in februari een nieuw setje wheeltec in gebruik genomen met Hope naven, deze eerst laten controleren door Serge van cc Koers op voldoende vet.Keezx schreef: Tenzij je daar expliciet naar vraagt.
Better safe than sorry.
Less is bore