105 achterderailleur schakelt slecht
Geplaatst: 11 mar 2017 21:14
Hallo iedereen,
Na lang meelezen nu mijn eerste post omdat ik er zelf echt niet uitkom...
Onlangs heb ik een nieuwe Kona Penthouse gekocht, prachtige fiets! Deze fiets heeft een 2x8 Claris groep. Ik heb deze omgebouwd naar een 1x10 setup met een vlak stuur. Daarbij heb ik de volgende nieuwe, ongebruikte onderdelen gebruikt:
- Alfine 39t crank (kettinglijn ergens tussen tandwiel 5 en 6 in)
- 105 5700 korte kooi derailleur (10 speed)
- Tiagra 10 speed thumb shifter
- Ultegra 12-23 cassette
- Ketting KMC X10.93 10s
Ik heb alles geinstalleetrd met nieuwe kabels (binnen/buiten). Tot dusver ben ik heel tevreden met het resultaat, en erg fijne woon werk fiets met close ratio versnellingen. Het schakelen met de thumb shifter vind ik wel wat zwaar gaan. Zwaarder in ieder geval dan de Alfine 8 op mijn andere fiets en de Altus 8 op de fietsen van de kinderen. Maar ook weer niet zo zwaar dat ik er niet mee kan leven.
Tot dusver dus erg tevreden maar...
Tot nu toe heb ik het schakelen nog niet goed ingeregeld gekregen. Ik heb de derailleur zorgvuldig uitgelijnd met het grootste en kleinste tandwiel (met de stelschroefjes). Daarna heb ik geprobeerd de boel te finetunen met de kabelstelschroef. Heb daarbij meerdere handleidingen gevolgd die ik online heb gevonden (die eigenlijk allemaal hetzelfde stramien volgen).
Zonder de kabel bevestigd aan de derailleur gaat het schakelen superlicht, nergens enige weerstand te voelen. Ook de derailleur laat zich soepel op en neer bewegen.
Het opschakelen (van kleine naar grote tandwielen) gaat nog het beste. Meestal zonder overslaan maar de ketting ratelt wel wat meer op sommige tandwielen dan dat ik zo willen. Bij terugschakelen (van groot naar klein) wil hij regelmatig niet schakelen. Als ik dat corrigeer met de kabelstelschroef gaat het opschakelen weer niet goed... Ik heb nu de middelste 3-4 tandwielen zo goed mogelijk afgesteld omdat ik daar het meeste gebruik van maak maar ik hoop nog steeds dat ik het goed afgesteld krijg... Voor zover ik heb kunnen terugvinden zouden alle onderdelen compatible moeten zijn met elkaar.
Ik ben door mijn ideeën heen, iemand suggesties?
Thx!
Erik
Na lang meelezen nu mijn eerste post omdat ik er zelf echt niet uitkom...
Onlangs heb ik een nieuwe Kona Penthouse gekocht, prachtige fiets! Deze fiets heeft een 2x8 Claris groep. Ik heb deze omgebouwd naar een 1x10 setup met een vlak stuur. Daarbij heb ik de volgende nieuwe, ongebruikte onderdelen gebruikt:
- Alfine 39t crank (kettinglijn ergens tussen tandwiel 5 en 6 in)
- 105 5700 korte kooi derailleur (10 speed)
- Tiagra 10 speed thumb shifter
- Ultegra 12-23 cassette
- Ketting KMC X10.93 10s
Ik heb alles geinstalleetrd met nieuwe kabels (binnen/buiten). Tot dusver ben ik heel tevreden met het resultaat, en erg fijne woon werk fiets met close ratio versnellingen. Het schakelen met de thumb shifter vind ik wel wat zwaar gaan. Zwaarder in ieder geval dan de Alfine 8 op mijn andere fiets en de Altus 8 op de fietsen van de kinderen. Maar ook weer niet zo zwaar dat ik er niet mee kan leven.
Tot dusver dus erg tevreden maar...
Tot nu toe heb ik het schakelen nog niet goed ingeregeld gekregen. Ik heb de derailleur zorgvuldig uitgelijnd met het grootste en kleinste tandwiel (met de stelschroefjes). Daarna heb ik geprobeerd de boel te finetunen met de kabelstelschroef. Heb daarbij meerdere handleidingen gevolgd die ik online heb gevonden (die eigenlijk allemaal hetzelfde stramien volgen).
Zonder de kabel bevestigd aan de derailleur gaat het schakelen superlicht, nergens enige weerstand te voelen. Ook de derailleur laat zich soepel op en neer bewegen.
Het opschakelen (van kleine naar grote tandwielen) gaat nog het beste. Meestal zonder overslaan maar de ketting ratelt wel wat meer op sommige tandwielen dan dat ik zo willen. Bij terugschakelen (van groot naar klein) wil hij regelmatig niet schakelen. Als ik dat corrigeer met de kabelstelschroef gaat het opschakelen weer niet goed... Ik heb nu de middelste 3-4 tandwielen zo goed mogelijk afgesteld omdat ik daar het meeste gebruik van maak maar ik hoop nog steeds dat ik het goed afgesteld krijg... Voor zover ik heb kunnen terugvinden zouden alle onderdelen compatible moeten zijn met elkaar.
Ik ben door mijn ideeën heen, iemand suggesties?
Thx!
Erik