Hallo
Heb net een aantal weken een cube nature 2010 fiets ben al lekker wezen fietsen, maar nu is mijn vraag wat voor en wanneer pleeg je onderhoud aan de fiets. Moet je hem na elke rit helemaal vetten/olieen, schoon maken wat doen jullie. Rij niet echt in de bagger ofzo dus echt vies wordt hij niet.
Graag zou ik wat tips willen mbt de onderhoud van de fiets en de gebruikte middelen zoals olieen enz.
Alvast bedankt.
onderhoud cube nature 2010
Ik spuit eerst de ketting, cassette en deraileurs in met ontvetter (Dasty). FF in laten trekken en dan met een afwasborstel schoonmaken. Rest van de fiets met een sopje van afwasmiddel een sponsje en doekje schoonmaken. De ketting droog ik gelijk en spuit ik in met teflon olie, de derries ook.
Grzz
Grzz
Nou, ik heb naast mijn racefiets een Cube Pure als 'winterfiets' of regenfiets, maar het bovenstaande onderhoud vind ik wel erg grondig voor elke rit.
Bij mij is het eerder: na sneeuw viezigheid even met gieter of tuinslang afspoelen (en heel soms sopje met afwasmiddel als het te erg is).
Daarnaast de ketting wel af en toe (elke paar lange ritten) even bijsmeren. Alleen in de sneeuw met pekel smeerde ik na elke rit de ketting.
Na het winterseizoen wel de ketting echt schoongemaakt met zo'n kettingschoonmaaksetje met vloeistof. Ook de kettingbladen, derailleur en dergelijke met spons en oude tandenborstel schoongemaakt.
Al met al blijft hij het daar echt prima mee doen.
Bij mij is het eerder: na sneeuw viezigheid even met gieter of tuinslang afspoelen (en heel soms sopje met afwasmiddel als het te erg is).
Daarnaast de ketting wel af en toe (elke paar lange ritten) even bijsmeren. Alleen in de sneeuw met pekel smeerde ik na elke rit de ketting.
Na het winterseizoen wel de ketting echt schoongemaakt met zo'n kettingschoonmaaksetje met vloeistof. Ook de kettingbladen, derailleur en dergelijke met spons en oude tandenborstel schoongemaakt.
Al met al blijft hij het daar echt prima mee doen.
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
vette delen met warm sopje van afwasmiddel en allesreiniger, grondig naspoelen en PTFE op ketting de draaiende delen en na drogen overtollig vet weghalen met een doek (tip van mecanieker van RABO).
bij bagger spuit ik mijn fiets helemaal schoon (hogedruk of autowasborstel), en anders alleen wat invetten. zand is wel funest voor je ketting en tandwielen als je het laat zitten
PTFE/teflon: droogt op en houdt minder vuil vast. niet teveel gebruiken want dat heeft toch geen zin/ Siliconenspray: voor het frame: water en vuil blijven minder kleven. ook na drogen even overtollige spray oppoetsen
bij bagger spuit ik mijn fiets helemaal schoon (hogedruk of autowasborstel), en anders alleen wat invetten. zand is wel funest voor je ketting en tandwielen als je het laat zitten
PTFE/teflon: droogt op en houdt minder vuil vast. niet teveel gebruiken want dat heeft toch geen zin/ Siliconenspray: voor het frame: water en vuil blijven minder kleven. ook na drogen even overtollige spray oppoetsen
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;